Film

Az élet ízei

  • Kovács Bálint
  • 2014. augusztus 21.

Film

Aki feltalálta a gasztrofilm műfaját, alighanem az izgalmak ellensége volt. Lasse Hallström a Csokoládé után újra fakanalat ra­gadott, tehát ő is az izgalmak ellensége.

Hacsak nem nevezzük izgalomnak a világ országainak versengését arról, hogy hol van nagyobb lelke a paradicsomnak. Mert az Indiából politikai menekültként Franciaországba települő séfcsalád fő problémáját ez jelenti. Így amint találnak egy bájos provence-i falucskát, ahol nem csak a paradicsom, de még az erdei vargánya is énekel boldogságában, rögvest műanyag abroszos indiai éttermet nyitnak, jaj, pont szemben egy Michelin-csillagos, tradicionális francia restaurant-nal. És ha ez még nem lenne elég, innentől újraélhetjük az oly sokszor látott sablon minden pillanatát a „hogyan lesz sikeresebb az én aprócska, de családias vállalkozásom, mint a te nagyipari terméked” témájában.

Ám a film mégsem tökéletesen gondolatmentes, végigível benne egy, kapaszkodjunk meg, metafora. A hagyományos és az idegen főzőiskolák ellentéte – a primer témánál általánosabban – a bevándorlással kapcsolatos életstratégiákat jelképezi mind befogadói, mind érkezési oldalon (ha nem értenénk az utalást, előkerül némi klasszikus xenofóbia is). Zavarja vagy színesíti az életet, ha addig ismeretlen dolgok jelennek meg benne? El kell-e fogadnia a bevándorlónak a helyi szokásokat, vagy továbbviheti a saját­jait? Ráadásul még a nagy tanulság is igen szimpatikus, ha nem is túl bonyolult. Pont annyira, hogy ki­emelje Az élet ízeit abból a posványból, ahová egyébként saját magát pozicionálta.

A ProVideo bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."