DVD

Batman fia

Film

A Batman-adaptációk (de talán még az animációs sorozatok) történetében is megkerülhetetlennek tetszik a négy évadot megélt Warner-féle Batman: The Animated Series.

A csodálatos szinkronnal és Bruce Timm klasszikus, letisztult karakterdizájnjával dolgozó sorozat magasra tette a lécet. A Warner animációs részlege nemrég új, egyenesen Blu-Rayre szánt, egész estés rajzfilmmel állt elő, mely sajnos nem tud felnőni dicső elődjéhez. A film a Grant Morrison-féle Batman and Son képregények történetét követi (tehát nem a filmkészítők agymenésének és szegényes fantáziájának köszönhetjük az arrogáns, idegesítő kis Wayne-porontyot). Ami legelőször szembetűnik, az a mai Pixar CGI-csodákhoz és az Animated Series jól eltalált, egységes látványvilágához képest primitív, elnagyolt animáció. A rajzok zavaró módon megrekedtek valahol a klasszikus Batman-sorozat stílusa és az anime között (gyakori a filmben az erre az irányzatra jellemző „szubjektív mozgás”). A szto­ri lyukacsos és következetlen, és sajnos hordozza a mai szuperhősfilmek tipikus betegségét, az antagonisták halmozását. Képtelenség eldönteni, melyik korosztálynak is szól a film, mivel közvetlenül követik egymást a főleg a kis Damien Wayne-hez köthető infantilis pillanatok és a néhol komikusságig erőszakos jelenetek. A forgatókönyv erősen lebutítja az eredeti képregényben összetett viszonyrendszert is: Talia al Ghul szürke tartományban mozgó, komplex antagonistából/love interestből egyszerű, megmentésre váró királykisasszonnyá degradálódik (ezzel együtt Batman Ra’s al Ghullal való ellentmondásos viszonya is súlytalanná válik), a két Robin (az eredeti és a kis Damien) közti fiúi rivalizálás is csak egy-két poén erejéig kap helyet. Pedig pontosan ez volna Batman örök harca és történetének leghálásabb témája: az elveszett/hiányzó család pótlására alkotott új, majd ismét elvesző pótközösségek létrehozása.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.