Friss hús

Az utca másik vége

Film

A gyerekek kegyetlensége legalább akkora közhely, mint az ártatlanságuk.

Ám míg az utóbbi magától értetődő, a kegyetlenséget általában külső hatásokkal magyarázzák, bántalmazó szülőkkel, tanárokkal. Nagy Kálmán filmjében azonban a jól ismert séma – a rossz gyerek bántja a jó gyereket az iskolában – zavarba ejtő árnyalatokat kap. Az utca másik vége az első pillanattól kezdve azt bizonyítja, hogy nincsenek jók meg rosszak. A sértett apa megszeppent fiával, Ábellel együtt állít be a bántalmazó gyerek, Bence szüleihez – szembesítésre. Bence nekiugrik Ábelnek, mondván, hogy hazudik, mire Bence apja nekiugrik a fiának, leginkább a szégyen miatt.

Ha itt lenne vége a 21 perces filmnek, akkor is csak a legjobbakat mondhatnánk. Nagy Kálmánnak nem csak hiteles atmoszférát sikerült teremtenie, de a párbeszédek és a színészi alakítások is ki­emelkedők. A rendező korábban elmondta, hogy a „jó” apa szerepét eleve „Nagy Zsoltra írta”, de talán nála is jobb választás volt Téri Gáspár és Lipták Jeanne Katalin visszafojtottan agresszív párosa, nem beszélve a gyerekszínészekről – Zikkert Milánról és Sáfrány Ágostonról Bence és Ábel szerepében –, akik egy pillanatra sem zökkennek ki a játékból, még a cselekmény szándékosan nem részletezett fordulata közben sem. Nagy Kálmán filmjét a fiatalok rövidfilmfesztiválján vetítik, ezzel együtt Az utca másik vége érett, megrázó és kortalan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.