Friss hús

Az utca másik vége

Film

A gyerekek kegyetlensége legalább akkora közhely, mint az ártatlanságuk.

Ám míg az utóbbi magától értetődő, a kegyetlenséget általában külső hatásokkal magyarázzák, bántalmazó szülőkkel, tanárokkal. Nagy Kálmán filmjében azonban a jól ismert séma – a rossz gyerek bántja a jó gyereket az iskolában – zavarba ejtő árnyalatokat kap. Az utca másik vége az első pillanattól kezdve azt bizonyítja, hogy nincsenek jók meg rosszak. A sértett apa megszeppent fiával, Ábellel együtt állít be a bántalmazó gyerek, Bence szüleihez – szembesítésre. Bence nekiugrik Ábelnek, mondván, hogy hazudik, mire Bence apja nekiugrik a fiának, leginkább a szégyen miatt.

Ha itt lenne vége a 21 perces filmnek, akkor is csak a legjobbakat mondhatnánk. Nagy Kálmánnak nem csak hiteles atmoszférát sikerült teremtenie, de a párbeszédek és a színészi alakítások is ki­emelkedők. A rendező korábban elmondta, hogy a „jó” apa szerepét eleve „Nagy Zsoltra írta”, de talán nála is jobb választás volt Téri Gáspár és Lipták Jeanne Katalin visszafojtottan agresszív párosa, nem beszélve a gyerekszínészekről – Zikkert Milánról és Sáfrány Ágostonról Bence és Ábel szerepében –, akik egy pillanatra sem zökkennek ki a játékból, még a cselekmény szándékosan nem részletezett fordulata közben sem. Nagy Kálmán filmjét a fiatalok rövidfilmfesztiválján vetítik, ezzel együtt Az utca másik vége érett, megrázó és kortalan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”