Friss hús

Az utca másik vége

Film

A gyerekek kegyetlensége legalább akkora közhely, mint az ártatlanságuk.

Ám míg az utóbbi magától értetődő, a kegyetlenséget általában külső hatásokkal magyarázzák, bántalmazó szülőkkel, tanárokkal. Nagy Kálmán filmjében azonban a jól ismert séma – a rossz gyerek bántja a jó gyereket az iskolában – zavarba ejtő árnyalatokat kap. Az utca másik vége az első pillanattól kezdve azt bizonyítja, hogy nincsenek jók meg rosszak. A sértett apa megszeppent fiával, Ábellel együtt állít be a bántalmazó gyerek, Bence szüleihez – szembesítésre. Bence nekiugrik Ábelnek, mondván, hogy hazudik, mire Bence apja nekiugrik a fiának, leginkább a szégyen miatt.

Ha itt lenne vége a 21 perces filmnek, akkor is csak a legjobbakat mondhatnánk. Nagy Kálmánnak nem csak hiteles atmoszférát sikerült teremtenie, de a párbeszédek és a színészi alakítások is ki­emelkedők. A rendező korábban elmondta, hogy a „jó” apa szerepét eleve „Nagy Zsoltra írta”, de talán nála is jobb választás volt Téri Gáspár és Lipták Jeanne Katalin visszafojtottan agresszív párosa, nem beszélve a gyerekszínészekről – Zikkert Milánról és Sáfrány Ágostonról Bence és Ábel szerepében –, akik egy pillanatra sem zökkennek ki a játékból, még a cselekmény szándékosan nem részletezett fordulata közben sem. Nagy Kálmán filmjét a fiatalok rövidfilmfesztiválján vetítik, ezzel együtt Az utca másik vége érett, megrázó és kortalan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.