Friss hús

Az utca másik vége

Film

A gyerekek kegyetlensége legalább akkora közhely, mint az ártatlanságuk.

Ám míg az utóbbi magától értetődő, a kegyetlenséget általában külső hatásokkal magyarázzák, bántalmazó szülőkkel, tanárokkal. Nagy Kálmán filmjében azonban a jól ismert séma – a rossz gyerek bántja a jó gyereket az iskolában – zavarba ejtő árnyalatokat kap. Az utca másik vége az első pillanattól kezdve azt bizonyítja, hogy nincsenek jók meg rosszak. A sértett apa megszeppent fiával, Ábellel együtt állít be a bántalmazó gyerek, Bence szüleihez – szembesítésre. Bence nekiugrik Ábelnek, mondván, hogy hazudik, mire Bence apja nekiugrik a fiának, leginkább a szégyen miatt.

Ha itt lenne vége a 21 perces filmnek, akkor is csak a legjobbakat mondhatnánk. Nagy Kálmánnak nem csak hiteles atmoszférát sikerült teremtenie, de a párbeszédek és a színészi alakítások is ki­emelkedők. A rendező korábban elmondta, hogy a „jó” apa szerepét eleve „Nagy Zsoltra írta”, de talán nála is jobb választás volt Téri Gáspár és Lipták Jeanne Katalin visszafojtottan agresszív párosa, nem beszélve a gyerekszínészekről – Zikkert Milánról és Sáfrány Ágostonról Bence és Ábel szerepében –, akik egy pillanatra sem zökkennek ki a játékból, még a cselekmény szándékosan nem részletezett fordulata közben sem. Nagy Kálmán filmjét a fiatalok rövidfilmfesztiválján vetítik, ezzel együtt Az utca másik vége érett, megrázó és kortalan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.