Friss hús

Diamond Beauty

  • 2024. május 22.

Film

A gumikarika szájú, léggömbmellű, homlokra varrt szemöldökű, nyilvánvaló testképzavartól sújtott nők...

...viseljék bármilyen hivalkodóan deformáltságukat, valójában azt élik meg mindennap, hogy ők nem elég jók. Korom Anna filmjének hőse végtelenül magányos. Nem mintha nem lennének (persze felszínes) emberi kapcsolatai. Egyedülléte, társtalansága egzisztenciális (bár tudattalan) választás. Az agyonplasztikázott és -sminkelt arc, a hosszú, színes körmök, a csiricsáré ruhatár nem elfedik, hanem kihangsúlyozzák a korosodást, a riadt, folyton tükröt kereső tekintet pedig önbizalomhiányról tanúskodik. És akkor a társkereső oldalon szembenéz vele harminc éve nem látott szerelme, kihagyott lehetősége, balsorsának vétlen okozója, meg nem szült gyermekeinek sosem volt apja. A közelgő randi pánikreakciót vált ki a személyazonosságát titkoló nőben, a város összes plasztikai sebészénél bepróbálkozik egy gyors ajakfeltöltésre, de vagy egy későbbi időpontot adnának neki, vagy egy korábbi tartozását hajtanák be rajta. Végül maga végzi el a beavatkozást, étolajjal, vállalva a következményeket azért az egy nyomorúságos éjszakáért.

Ritkán látni ilyen erős atmoszférájú környezetábrázolást: egy megélni nem mert, ezért alacsonyrendű célokért feláldozott élet kudarcát hordozzák az igénytelen tárgyak, a romló hús, a löttyedő, kendőzetlenül feltárt idomok. A csinos komikának és bulvárszínésznőnek elkönyvelt Nyertes Zsuzsa fizikális és lelki értelemben egyaránt fojtogatóan drámai alakítása olyan művészi alázatról tanúskodik, amilyenre csak a legnagyobbak képesek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.