Az üldöző

  • - greff -
  • 2009. március 26.

Film

Az üldöző - Viseltes zsánerben indított filmnél már az is öröm, ha a darab legalább kicsit eltér a sablontól, így aztán csak dicsérni lehet az első filmes Na Hong-Jin abbéli igyekezetét, hogy bemutatkozó munkája lehetőleg minél több ponton átírja a sorozatgyilkosok utáni hajszákat megéneklő thrillerek szabálykönyvét - de ennek a gyakorlatnak is vannak hátrányai. Az üldözőben nem azok, nem úgy és nem akkor gyürkőznek neki a problémáknak, mint az egyébként nyilvánvaló (hiszen meg is idézett) előképül szolgáló közelmúltbeli hollywoodi menetekben, de Na számára annyira fontos a meghökkentés, hogy a remek ötletek mellé a hihetőtől bántón távolra rugaszkodó fordulatokat is beletuszkol a rendelkezésére álló százhúsz percbe.

Az üldözõ - Viseltes zsánerben indított filmnél már az is öröm, ha a darab legalább kicsit eltér a sablontól, így aztán csak dicsérni lehet az elsõ filmes Na Hong-Jin abbéli igyekezetét, hogy bemutatkozó munkája lehetõleg minél több ponton átírja a sorozatgyilkosok utáni hajszákat megéneklõ thrillerek szabálykönyvét - de ennek a gyakorlatnak is vannak hátrányai. Az üldözõben nem azok, nem úgy és nem akkor gyürkõznek neki a problémáknak, mint az egyébként nyilvánvaló (hiszen meg is idézett) elõképül szolgáló közelmúltbeli hollywoodi menetekben, de Na számára annyira fontos a meghökkentés, hogy a remek ötletek mellé a hihetõtõl bántón távolra rugaszkodó fordulatokat is beletuszkol a rendelkezésére álló százhúsz percbe. Az olcsó húzások (élükön a túlcsavart zárlattal) jócskán kilógnak a film szövetébõl, hiszen a rendezõ egyébiránt határozott realizmusigénnyel közelít tárgyához - olyan thriller ez, ahol a hõsök két perc sprint után már kiköpik a tüdejüket, verekedés közben pedig a saját lendületüktõl esnek sután hanyatt. A dél-koreai rendõrséget Na Hong-Jin lomha, elképesztõen szûkagyú és agresszív bagázsnak láttatja, s a magunk prekoncepciózus módján erõsen hajlunk rá, hogy ezt is a rokonszenvesen pontos megfigyelések oszlopába lajstromozzuk.

A határidõ-dramaturgia ellenére a filmbõl itt-ott elpárolog a feszültség, de a felütés nagyon erõs, az utolsó harmad izgalmas, a színészek nagyszerûek. És a rendezõ mellékesen megkölti egy nagyváros szimfóniáját is: a lendületesen sikló kamerákkal bemutatott éjszakai Szöul atmoszférája sokáig velünk marad.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.