"Beteg voltam"

Leos Carax filmrendező

  • Orosz Ágnes
  • 2000. április 20.

Film

Nem tartja magát igazi filmesnek, de hogy ehelyett minek is, azt nem akarta vagy tán nem is tudta megmondani. A Pont Neuf szerelmesei rendezője, Leos Carax nyolc év után új filmet készített, a Pola X-et, amit az idei Francia filmnapokon mutattak be. Az időközben felnőtt csodagyerek élete saját bevallása szerint azóta is utazásról, találkozásokról és effélékről szólt, de gyanítható, hogy már azelőtt is. Irigyeljük érte.

Magyar Narancs: Előző filmje, A Pont Neuf szerelmesei még az évtized elején készült. Mit csinált azóta?

Leos Carax: Beteg voltam, szerelmes voltam, írtam, és leginkább sokat utaztam.

MN: Mit írt?

LC: Rengeteget álmodom, egy éjjel több álmom is van, és ezeket írom le. Nem úgy, mint amikor az ember reggel felkel és leírja az álmát, hanem mintha még mindig benne lennék.

MN: A Pola X-ben is van valami álomszerű. A saját álmainak volt valami köze hozzá?

LC: Igen, a film tulajdonképpen egy álommal is kezdődik. A jelenet onnan jött, hogy a háború alatt Boszniában voltam, láttam a lebombázott temetőket, és mikor visszatértem Franciaországba, az én álmaimban így jöttek elő. A filmben Isabelle-ről sem lehet tudni, hogy létező vagy kitalált személy, de olyan, mintha egy ilyen lebombázott sírból jött volna elő. Egy kortalan figura, aki végigélte az emberiség történetét.

MN: Az ember azt hinné, hogy ennyi idő után nehéz lehetett a visszatérés, ám az élvonalbeli szereplőgárdából ítélve sokan bizalmat szavaztak önnek.

LC: Úgy mondanám, hogy számomra a visszatérés nem volt nehezebb, mint a kezdet. Soha nem tekintettem magam igazán filmesnek, nem végeztem filmiskolát, nem jártam végig a szamárlétrát. Nagyon korán, tizennyolc évesen kezdtem. Ugyanolyan nehéz volt most belevágni, mint akkor. Leginkább pénzt találni, mert A Pont Neuf szerelmesei nagyon költséges film volt, és emellett bukás Franciaországban.

MN: A Pola X-et hogy fogadta a francia közönség?

LC: Szintén nagy bukás. Soha nem voltak sikeresek a filmjeim otthon, legalábbis, amikor kijöttek. Idővel aztán azzá válnak. Mondhatjuk úgy, hogy amint időben távolodunk, és Franciaországtól távolodunk, végül is sikeresek a filmjeim, és ez valamelyest kárpótol.

MN: Filmjében egyszerre van jelen a francia film két meghatározó vonulata, az egyik a klasszikus szépek és gazdagok, vagyis a Catherine Deneuve-vonal, a másik pedig a nagyvárosi nyomor nyers realizmusa. Tudatos volt ez a kontraszt?

LC: A film egy utazás a fényből a sötétség felé. Persze a fényben is rengeteg sötét folt és árnyék van, és ugyanakkor a sötétségben is rengeteg a fény.

MN: A főszereplő Pierre segíteni szeretne vélt nővérén, és ezért minden mást felad, ám végül mindenkit romba dönt, saját magát is. Az lenne a film üzenete, hogy van, akin már nem lehet segíteni?

LC: Azt gondolom, hogy a filmeknek soha nem üzenetet kell hordozniuk, hanem kérdéseket kell feltenniük, a kérdésekre pedig nincs válasz. A Pola X az első olyan filmem, ami egy regény adaptációja, ez a regény nagyon fontos szerepet játszott az életemben. Egy regényszerű tragédiának fogható fel. Pierre ugyanúgy hős, mint Hamlet. Jót akar, jól akarja csinálni, de túl kicsi ahhoz, hogy megvalósítsa. Úgy érzem, ez a film az ember éretlenségéről is szól.

MN: Eddigi filmjeiben közös, hogy a főszereplő fiatal és beteg. Van ennek valami metaforaértéke?

LC: Gyermekkorom óta két rémkép üldöz, a háborúé és a betegségé.

MN: Egy ilyen filmnél, mint a Pola X, beszél a színészeinek a szereplők motivációjáról, vagy rájuk bízza a szerep értelmezését?

LC: Én nem rendezem, kiválasztom a színészeket, ami persze nagyon nehéz. Olyanokat választok, akiknek szükségük van a filmemre, szükségük van a történetre a saját életükhöz. Aztán a munka során megpróbálom úgy alakítani, hogy ne legyen más választásuk, mint hogy a film nyelvét valósítsák meg.

MN: Önt első filmjei alapján az új hullám örököseként emlegették. Hova sorolná saját magát?

LC: Mint említettem, nagyon korán kezdtem el filmet készíteni, és tulajdonképpen a munka közben tanultam meg, hogy kell. Két irányzat volt, ami alapvetően meghatározott, a némafilm és az új hullám. Az első két filmemmel igyekeztem visszafizetni a kölcsönt, amit tőlük kaptam. Jelen pillanatban nincs olyan vonulat, amivel rokonságot éreznék, de azt sem mondhatom, hogy teljesen külön áll mindentől, amit csinálok. Mint mondtam, nem tartom magam hivatásos filmesnek, minden filmem után történnie kell valaminek, hogy újra vágyat érezzek egy következő elkészítéséhez. Gyakran az utazások, találkozások, nőkkel való találkozások azok, amiktől eszembe jut valami. Minden egyes filmnél az a fontos, hogy amikor az ember újat csinál, már ne legyen ugyanaz a személy, mint aki az előző előtt volt.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.