tévésmaci

Egy ló Budán

  • tévésmaci
  • 2021. december 8.

Film

Amikor Sztupa és Troché kinéztek az ablak üvegén, vagy mondjunk inkább kirakatot, látták szétszakadni az időt.

Három hatalmas ablaka volt a híres Hotel Beránek kávézójának, az emberek – például Sztupa és Troché – úgy ültek mögötte (előtte), mint a kirakatban. Odakint öltönyös, ballonkabátos alakok egy lelkes csoportja kísérgetett a tér egyik sarkából a másikba egy fura kis emberkét, nagy fejű, szemüveges, nyakkendős figura, mintha már látták is volna valahol. Oh, az a szétszakadt idő! Hát, persze, amikor bejöttek ide kávézni, még kint a téren, most nem látszik, mert takarja a templom, volt egy szobor, nem a szobrok szobra, inkább a maga korának divatja szerinti, az egyik téri pad másán ül egy ember, keresztbe veti a lábát, mellette a padon a kalapja. Hm. A téren bóklászók néha mellé ülnek és fényképezkednek is vele, ez a kicsi emberke az, akit most (vagy mikor is?) hurcolnak fel s alá a város vezetői (a kedves felszolgáló időközben megmutatta, hogy melyik közülük a polgármester, de a vendégüket nem ismerte). A szobrot az menti valamennyire, hogy egy-két számmal nagyobb az életnagyságúnál, tehát akármilyen tagbaszakadt óriás is ül a kis pasas mellé, ő lesz a kisebb. Sztupa és Troché nem fényképezkedtek, de jól megnézték a szobrot, s igyekeztek mindent megjegyezni a cipőjétől a szemüvegéig, csak épp feliratot nem kerestek rajta. Tudták, hogy ki a nagyra nőtt kicsi ember, mindenki tudja, hogy ki az. Így nem is okozott nehézséget pár perc múlva, vagyis évekkel korábban tán, még jóval a szobor előtt, mert az idő szétszakadt, felismerni őt. Az ürge a szoborról! Akkor az öltönyös, ballonos népség még be is cipelte a kávézóba az áldozatát, a pincérek eléjük siettek, hellyel kínálták őket. A három ablak mellett négy asztal volt, háromnál négy szék, ilyennél ült Sztupa és Troché is, a negyediknél viszont hat, oda ültették le őket, és odafordítottak még két pótszéket a szerkesztő úrnak és az időközben odasiető szállodaigazgatónak. De még le sem ültek, a polgármester felpattant, és a bárpultnál a kávés kisasszonyt lendületesen fűző pasashoz ügetett. Az sem volt egy mindennapi alak, mintha a kicsi ember fiatal mása lenne vintage jelmezben, hosszú barkóval, amerikai cigarettával a szája sarkában. Danny, kérlek, játssz valami igazán dögöset Pepa bácsinak, nógatta a polgármester, mire a pacák elég kelletlenül, de csak felvette a szaxofonját, s rákezdett a Yes, Sir! That’s my baby!-re. A banda meg követte szépen. A kis ember – ahogy Sztupa és Troché is – kibámult az üvegen át a térre. A When the Saintset ne várjuk meg, mondta Troché Sztupának. Ugyan már, a Happy Days are Here Again jön, nézett rá Sztupa, de azért intett rögtön a felszolgálónak, fizetünk. De ahol az idő szakad, a tér is összedől, kilépve a kávézóból hirtelen azt sem tudták, hogy ez a város most az egyik vagy a másik, mondjuk, Náchod vagy Kostelec?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.