tévésmaci

Kakasverem

  • tévésmaci
  • 2021. december 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché az ellenség megtévesztésén törték a fejüket, olyannyira tanácstalanok voltak, hogy az épp körülöttük lábatlankodó Ómafát is megkérdezték róla.

Nyilván nem kellett volna. Ómafa rövid töprengés után fel is vázolt egy komplett stratégiát, de mielőtt rátérnénk, meg kell emlékeznünk erről a rövid töprengésről. Ómafa ült a kanapén, keresztbe tette a lábát, s jobb kezével az állát simogatta, pontosabban az álla alatt a levegőt, mintha valami hosszú, hegyes szakálla lenne a cudar simaképűjének! Troché elnézve Ómafa mutatványát még arra is gondolt, hogy Ómafa most kifejezetten fehér (hosszú és hegyes) szakállat vizionál magának, miközben vágja ezt a dilinyós „bölcs bagoly vagyok, ne zavarjatok, gondolkozom” fejet.

Egy ilyen szám szerencsére nem vicces a végtelenségig (Sztupa szerint semeddig, Troché szerint azért egy kicsit mégis), ezért Ómafa viszonylag gyorsan előállt a farbával. Forduljatok szembe egymással! Hülye vagy? – érdeklődött kedvesen Troché, miközben – szinte automatikus mozdulat volt – tett egy félfordulatot Sztupa felé. Nem így értem, marhák. Hanem úgy, hogy menjetek egymás ellen, vesszetek össze, álljatok a klánjaitok élé­re, s kapára, kaszára! A Sztupák bekerítenék a Trochékat, de a Trochék kitörnének, jönne mindenki, mit jönne, sereglenének az unokaöcsök, sógorok, komák Troché zászlaja alá. Hömpölyögne domboldalakon át Sztupa serege. Hát, sajna lenne egy csomó óhatatlan áldozat, mindenféle külső körös Sztupák és Trochék, de az igazi ellenség az tutira meg lenne tévesztve, először kapkodná a fejét, aztán, amikor látná, hogy a helyzet komoly, megpróbálna lecsatlakozni az erősebbnek vélt félhez, így már csak harapófogóba kéne zárni, s annyi neki. Ómafa nem folytatta, de azt sem mondhatjuk, hogy ne pillantott volna körbe büszkén a teremben, mintha tényleg ott lenne körben mindenki, az összes Sztupa és az összes Troché. De nem volt csak Sztupa és Troché. Illetve egy pillanatra bedugta a fejét a székház földszintjét jelképes összegért bérlő kirgiz pékség szimpatikus tulajdonosnője, azzal a felkiáltással, hogy hoztam pacsnit! (Pácsninak mondta.) De mivel Ómafa épp a glencoe-i mészárlásnál vagy a rózsák háborújánál tartott, csak annyit mondott, hogy bocsánat, de a Hatfield–McCoy-viszályt már nem várnám meg, letette gyorsan a tálcát, s ahogy jött, már ki is surrant.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.