tévésmaci

Kakasverem

  • tévésmaci
  • 2021. december 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché az ellenség megtévesztésén törték a fejüket, olyannyira tanácstalanok voltak, hogy az épp körülöttük lábatlankodó Ómafát is megkérdezték róla.

Nyilván nem kellett volna. Ómafa rövid töprengés után fel is vázolt egy komplett stratégiát, de mielőtt rátérnénk, meg kell emlékeznünk erről a rövid töprengésről. Ómafa ült a kanapén, keresztbe tette a lábát, s jobb kezével az állát simogatta, pontosabban az álla alatt a levegőt, mintha valami hosszú, hegyes szakálla lenne a cudar simaképűjének! Troché elnézve Ómafa mutatványát még arra is gondolt, hogy Ómafa most kifejezetten fehér (hosszú és hegyes) szakállat vizionál magának, miközben vágja ezt a dilinyós „bölcs bagoly vagyok, ne zavarjatok, gondolkozom” fejet.

Egy ilyen szám szerencsére nem vicces a végtelenségig (Sztupa szerint semeddig, Troché szerint azért egy kicsit mégis), ezért Ómafa viszonylag gyorsan előállt a farbával. Forduljatok szembe egymással! Hülye vagy? – érdeklődött kedvesen Troché, miközben – szinte automatikus mozdulat volt – tett egy félfordulatot Sztupa felé. Nem így értem, marhák. Hanem úgy, hogy menjetek egymás ellen, vesszetek össze, álljatok a klánjaitok élé­re, s kapára, kaszára! A Sztupák bekerítenék a Trochékat, de a Trochék kitörnének, jönne mindenki, mit jönne, sereglenének az unokaöcsök, sógorok, komák Troché zászlaja alá. Hömpölyögne domboldalakon át Sztupa serege. Hát, sajna lenne egy csomó óhatatlan áldozat, mindenféle külső körös Sztupák és Trochék, de az igazi ellenség az tutira meg lenne tévesztve, először kapkodná a fejét, aztán, amikor látná, hogy a helyzet komoly, megpróbálna lecsatlakozni az erősebbnek vélt félhez, így már csak harapófogóba kéne zárni, s annyi neki. Ómafa nem folytatta, de azt sem mondhatjuk, hogy ne pillantott volna körbe büszkén a teremben, mintha tényleg ott lenne körben mindenki, az összes Sztupa és az összes Troché. De nem volt csak Sztupa és Troché. Illetve egy pillanatra bedugta a fejét a székház földszintjét jelképes összegért bérlő kirgiz pékség szimpatikus tulajdonosnője, azzal a felkiáltással, hogy hoztam pacsnit! (Pácsninak mondta.) De mivel Ómafa épp a glencoe-i mészárlásnál vagy a rózsák háborújánál tartott, csak annyit mondott, hogy bocsánat, de a Hatfield–McCoy-viszályt már nem várnám meg, letette gyorsan a tálcát, s ahogy jött, már ki is surrant.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.