Egy este a varietében - Aurélia Thierrée

  • - sisso -
  • 2006. március 23.

Film

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Magyar Narancs: A cirkuszművészet reneszánsza Franciaországban indult el néhány évtizeddel ezelőtt, és ebben a szülei társulatának úttörő szerepe van. Miben áll ez a műfaji megújulás?

Aurélia Thierrée: Anyám, Victoria Thierrée Chaplin és apám, Jean-Baptiste Thierrée 1970-ben alapította a Le Cirque Bonjourt, amely az elképzeléseinek megfelelően egy új típusú cirkusz volt. Egész Franciaországot bejárták vele az Avignoni Fesztivál után. Pár évvel később még sajátosabb, személyesebb cirkuszi világ felé mozdultak el, és megcsinálták a Le Cirque Imaginaire nevű előadást, amelynek én és a bátyám, James is szereplői voltunk. Aztán újabb darabbal turnéztak világszerte. A cirkuszművészetnek most is a szórakoztatás a lényege, plusz a varázslat, az illúzió, de kicsit közelebb van a színházi világhoz és távolabb a kommersztől, így inkább a kortárs művészetek közé sorolható, én látványszínháznak nevezem. Nálunk a közönséget nem osztja meg.

MN: Hogyan lett ön is szereplője a cirkusznak?

AT: Először a Le Cirque Bonjourban léptem színpadra, például apám bőröndjének tartalmaként, de nem éreztem úgy soha, hogy muszáj volna ezt csinálnom. Másfelé is vitt az utam, iskolába jártam, aztán filmeztem (Milos Forman, Coline Serreau, Amos Kollek oldalán - a szerk.), játszottam a londoni Tiger Lillies zenekarban, varietével és kabaréval is foglalkoztam, de most egyedül ez a darab köt le. Már harmadik éve járom vele a világot, nagyon szeretem.

MN: Miről szól a Budapesten is látható előadás?

AT: Álomszerű, szürreális és varázslatos, tulajdonképpen a feje tetejére állított világot idéz, ahol a lehetetlen is megvalósulhat. A látvány a lényeges, de a musicalt, a cirkuszt és a bűvészetet ötvözi. Meghökkentő mutatványokat adok elő, vannak benne furcsa tárgyak, oda nem illő karakterek, valószerűtlen találkozások. Alapvetően az édesanyám találta ki, én pedig játszom, és csak kevés saját ötletet vittem bele.

MN: Bár a neve nem Chaplin, szerintem nagyon hasonlít a nagyapjára a moz-gásában és külsejében is. Milyen a viszonya ehhez az örökséghez?

AT: Szép és mágikus dolog ez a családom történetében, és nekem személyesen is nagyon fontos, de nem szólnak róla családi legendáriumok. A hétköznapjaimat persze bőven megha-tározza. A művészetem, a munkám viszont teljesen más kérdés, és most azzal vagyok elfoglalva, ne keverjük bele.

MN: Mit vár a magyar közönségtől, akik számára a cirkusz szó azért egészen mást jelent?

AT: Anyám és én ezt a darabot sok humorral és fantáziával csináltuk meg, és bár nem ismerem a magyar közönséget, remélem, érzékenyek erre. Nem beszélő színház, ezért a világon mindenhol érthető, jó zenéje van és a látvány pazar, szóval a hagyományos cirkusz kedvelőinek sem okozhat csalódást. Amerre jártunk vele a világban, általában szerették, és kiderült, hogy néha azok a trükkök is meglepetést jelenthetnek, amelyekről azt gondolja a néző, hogy már jól ismeri őket.

Az előadás március 18-19-én a Trafóban volt látható

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.