Egy este a varietében - Aurélia Thierrée

  • - sisso -
  • 2006. március 23.

Film

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Magyar Narancs: A cirkuszművészet reneszánsza Franciaországban indult el néhány évtizeddel ezelőtt, és ebben a szülei társulatának úttörő szerepe van. Miben áll ez a műfaji megújulás?

Aurélia Thierrée: Anyám, Victoria Thierrée Chaplin és apám, Jean-Baptiste Thierrée 1970-ben alapította a Le Cirque Bonjourt, amely az elképzeléseinek megfelelően egy új típusú cirkusz volt. Egész Franciaországot bejárták vele az Avignoni Fesztivál után. Pár évvel később még sajátosabb, személyesebb cirkuszi világ felé mozdultak el, és megcsinálták a Le Cirque Imaginaire nevű előadást, amelynek én és a bátyám, James is szereplői voltunk. Aztán újabb darabbal turnéztak világszerte. A cirkuszművészetnek most is a szórakoztatás a lényege, plusz a varázslat, az illúzió, de kicsit közelebb van a színházi világhoz és távolabb a kommersztől, így inkább a kortárs művészetek közé sorolható, én látványszínháznak nevezem. Nálunk a közönséget nem osztja meg.

MN: Hogyan lett ön is szereplője a cirkusznak?

AT: Először a Le Cirque Bonjourban léptem színpadra, például apám bőröndjének tartalmaként, de nem éreztem úgy soha, hogy muszáj volna ezt csinálnom. Másfelé is vitt az utam, iskolába jártam, aztán filmeztem (Milos Forman, Coline Serreau, Amos Kollek oldalán - a szerk.), játszottam a londoni Tiger Lillies zenekarban, varietével és kabaréval is foglalkoztam, de most egyedül ez a darab köt le. Már harmadik éve járom vele a világot, nagyon szeretem.

MN: Miről szól a Budapesten is látható előadás?

AT: Álomszerű, szürreális és varázslatos, tulajdonképpen a feje tetejére állított világot idéz, ahol a lehetetlen is megvalósulhat. A látvány a lényeges, de a musicalt, a cirkuszt és a bűvészetet ötvözi. Meghökkentő mutatványokat adok elő, vannak benne furcsa tárgyak, oda nem illő karakterek, valószerűtlen találkozások. Alapvetően az édesanyám találta ki, én pedig játszom, és csak kevés saját ötletet vittem bele.

MN: Bár a neve nem Chaplin, szerintem nagyon hasonlít a nagyapjára a moz-gásában és külsejében is. Milyen a viszonya ehhez az örökséghez?

AT: Szép és mágikus dolog ez a családom történetében, és nekem személyesen is nagyon fontos, de nem szólnak róla családi legendáriumok. A hétköznapjaimat persze bőven megha-tározza. A művészetem, a munkám viszont teljesen más kérdés, és most azzal vagyok elfoglalva, ne keverjük bele.

MN: Mit vár a magyar közönségtől, akik számára a cirkusz szó azért egészen mást jelent?

AT: Anyám és én ezt a darabot sok humorral és fantáziával csináltuk meg, és bár nem ismerem a magyar közönséget, remélem, érzékenyek erre. Nem beszélő színház, ezért a világon mindenhol érthető, jó zenéje van és a látvány pazar, szóval a hagyományos cirkusz kedvelőinek sem okozhat csalódást. Amerre jártunk vele a világban, általában szerették, és kiderült, hogy néha azok a trükkök is meglepetést jelenthetnek, amelyekről azt gondolja a néző, hogy már jól ismeri őket.

Az előadás március 18-19-én a Trafóban volt látható

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.