Egy este a varietében - Aurélia Thierrée

  • - sisso -
  • 2006. március 23.

Film

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Interjúalanyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválra érkezett fővárosunkba Aurélia oratóriuma című, a színháznak a cirkusz és a varieté elemeit ötvöző előadásával, amelyet édesanyja, Victoria Thierrée Chaplin rendezett, a világhírű filmszínész egyik leánya.

Magyar Narancs: A cirkuszművészet reneszánsza Franciaországban indult el néhány évtizeddel ezelőtt, és ebben a szülei társulatának úttörő szerepe van. Miben áll ez a műfaji megújulás?

Aurélia Thierrée: Anyám, Victoria Thierrée Chaplin és apám, Jean-Baptiste Thierrée 1970-ben alapította a Le Cirque Bonjourt, amely az elképzeléseinek megfelelően egy új típusú cirkusz volt. Egész Franciaországot bejárták vele az Avignoni Fesztivál után. Pár évvel később még sajátosabb, személyesebb cirkuszi világ felé mozdultak el, és megcsinálták a Le Cirque Imaginaire nevű előadást, amelynek én és a bátyám, James is szereplői voltunk. Aztán újabb darabbal turnéztak világszerte. A cirkuszművészetnek most is a szórakoztatás a lényege, plusz a varázslat, az illúzió, de kicsit közelebb van a színházi világhoz és távolabb a kommersztől, így inkább a kortárs művészetek közé sorolható, én látványszínháznak nevezem. Nálunk a közönséget nem osztja meg.

MN: Hogyan lett ön is szereplője a cirkusznak?

AT: Először a Le Cirque Bonjourban léptem színpadra, például apám bőröndjének tartalmaként, de nem éreztem úgy soha, hogy muszáj volna ezt csinálnom. Másfelé is vitt az utam, iskolába jártam, aztán filmeztem (Milos Forman, Coline Serreau, Amos Kollek oldalán - a szerk.), játszottam a londoni Tiger Lillies zenekarban, varietével és kabaréval is foglalkoztam, de most egyedül ez a darab köt le. Már harmadik éve járom vele a világot, nagyon szeretem.

MN: Miről szól a Budapesten is látható előadás?

AT: Álomszerű, szürreális és varázslatos, tulajdonképpen a feje tetejére állított világot idéz, ahol a lehetetlen is megvalósulhat. A látvány a lényeges, de a musicalt, a cirkuszt és a bűvészetet ötvözi. Meghökkentő mutatványokat adok elő, vannak benne furcsa tárgyak, oda nem illő karakterek, valószerűtlen találkozások. Alapvetően az édesanyám találta ki, én pedig játszom, és csak kevés saját ötletet vittem bele.

MN: Bár a neve nem Chaplin, szerintem nagyon hasonlít a nagyapjára a moz-gásában és külsejében is. Milyen a viszonya ehhez az örökséghez?

AT: Szép és mágikus dolog ez a családom történetében, és nekem személyesen is nagyon fontos, de nem szólnak róla családi legendáriumok. A hétköznapjaimat persze bőven megha-tározza. A művészetem, a munkám viszont teljesen más kérdés, és most azzal vagyok elfoglalva, ne keverjük bele.

MN: Mit vár a magyar közönségtől, akik számára a cirkusz szó azért egészen mást jelent?

AT: Anyám és én ezt a darabot sok humorral és fantáziával csináltuk meg, és bár nem ismerem a magyar közönséget, remélem, érzékenyek erre. Nem beszélő színház, ezért a világon mindenhol érthető, jó zenéje van és a látvány pazar, szóval a hagyományos cirkusz kedvelőinek sem okozhat csalódást. Amerre jártunk vele a világban, általában szerették, és kiderült, hogy néha azok a trükkök is meglepetést jelenthetnek, amelyekről azt gondolja a néző, hogy már jól ismeri őket.

Az előadás március 18-19-én a Trafóban volt látható

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.