"Jól szoktam dönteni" - Csákányi Eszter színésznő

  • Csáki Judit
  • 2006. március 23.

Film

Aki úgy döntött, hogy Kossuth-díjat kap, nem tett mást, mint megadott egy tartozást. A kiugrásokat könnyű észrevenni - az egyenletesen magas teljesítmény láttán hozzászokunk saját elismerő csettintésünkhöz. Csákányi súlyos személyisége, kivételes tehetsége a színpadon evidens. Egyetlen darab.

Aki úgy döntött, hogy Kossuth-díjat kap, nem tett mást, mint megadott egy tartozást. A kiugrásokat könnyű észrevenni - az egyenletesen magas teljesítmény láttán hozzászokunk saját elismerő csettintésünkhöz. Csákányi súlyos személyisége, kivételes tehetsége a színpadon evidens. Egyetlen darab.

Magyar Narancs: Szeretném komolyan kérdezni: számítottál a Kossuth-díjra?

Csákányi Eszter: Ha az ember elér egy kort, nyíltan meri vállalni érzéseit és álmait. Gondoltam rá régebben, igen. Az ember azt hiszi, hogy akkor kapja meg, ha valami különlegeset csinál. Amikor a Sirájban játszottam Arkagyinát, például.

MN: Nem tudod átvenni a Kossuth-díjat, mert éppen előadásod van Berlinben. Pedig milyen jó társaságban lehetnélÉ

CSE: Azt mondták, lesz majd egy külön díjátadás. És szeretném, ha arra is eljönne ez a kis csapat: Lukáts Andor, Kulka János és Zsótér Sándor, akik szintén most kaptak Kossuth-díjat.

MN: Hiszen valahogy mindegyiknek fontos szerepe van az életedben.

CSE: Igen, ez még szebbé teszi ezt a kitüntetést. Lukáts Andorral ott maradtunk Kaposváron akkor, amikor Zsámbékiék - egy jókora csapat - eljöttek Pestre. Azóta másfelé vitt bennünket a pálya, de olyan mély közünk van egymáshoz, ami nem kopik. Nagyon sokat játszottunk együtt - és valahogy most, a Kossuth-díj kapcsán sorra eszembe jutnak ezek az előadások, Ionesco Leckéje, az Yvonne, a Marat/Sade, a Szent Johanna, a Vágy, a Cseresznyéskert - ebben én Varját játszottam, és szerelmes voltam belé, Lopahinba. Nemrégen összekerültünk valahol, és olyan nevetés tört ránk, amiben sok-sok év és emlék volt - azt hittük, nem tudunk játszani. Zsótér előadásait nagyon szeretem, és nemrég dolgoztunk együtt: a Peer Gynt nagyon kemény és fantasztikus munka volt. Kulka János - ő másfajta kapcsolat; Kaposvár sodort egymáshoz bennünket még annak idején, és megmaradt nemcsak a szakmai, hanem a civil barátság is. Igazi. Együtt nyaralunk.

MN: De dolgoztok is: egy dalestet csináltatok együtt, igazi kétszemélyes revüt.

CSE: A hiány késztetett minket a zenés munkára, amelyben bátran beszéltünk magunkról. Sosem szégyelltem, hogy az ember voltaképpen mindig magát akarja kifejezni. Ha belegondolok, ezért érzem magam ilyen jól a Krétakörben: Schilling ugyanis nem a szerepekre keres színészt, hanem a színészek személyisége érdekli, abból dolgozik. Magunkról beszélünk, amikor játszunk. Persze ez a legnehezebb.

MN: Az ember azt gondolná, hogy az ilyen típusú munkának előfeltétele, hogy a színész komoly, súlyos személyiség legyen. Ez nincs mindig így.

CSE: Igaz, de a Krétakörben így van; most már elég jól ismerem őket, és mind a tizenkettő különleges, igazi tehetségű ember, elképesztő sorsokkal. Például: tizenkettőből kilencet nem vettek föl a főiskolára.

MN: Jut eszembe: téged sem.

CSE: Nem bizony. És amikor Kaposvárra kerültem, teli görcsökkel és frusztrációkkal, azt tanultam meg, hogy az embernek vállalnia kell önmagát, minden nyavalyájával. Ez a munka alapfeltétele.

MN: Egyébként mit gondolsz, miért nem vettek föl a főiskolára?

CSE: Nem tudom, zavaros történet ez. Háromszor jelentkeztem, mindig más volt a baj. Valahogy nem fértem össze az elvárásokkal. Táncolni, énekelni tudtam, de hiába mondták, hogy vegyek rövid szoknyát, csak a görcseim szaporodtak tőle. Azt is hiába mondták, hogy fogyjak le - én tudtam, hogy sosem lesz belőlem díva, nem vagyok olyan alkat. Két évig voltam a Nemzeti stúdiójában, aztán lementem Kaposvárra. És attól kezdve tündérmese az egész.

MN: Pedig nem főszerepekkel kezdtélÉ

CSE: Persze, hogy nem! De én színész akartam lenni, és tudtam, hogy ehhez rengeteget kell tanulnom, hiszen fogalmam sem volt a szakmáról. Én játszva tanultam, isteni kollégáktól, akik mind remek tanáraim voltak. Akkoriban Komor István volt az igazgató; Zsámbéki Gábor rendezett először: Jucit játszottam az Ahogy tetszikben. És ott volt Babarczy, az ifjú titán, Ascher, aki mintha egy másik bolygóról jött volna, és áradt belőle a tehetség. Pauer Gyula is fontos szerepet játszott az életemben; aztán Pogány Judit, aki ugyanezt a sorsot járta, és nagyon fölnéztem rá; Molnár Piroska, Gothár Péter, Gazdag Gyula, Ács János, Szőke István, Jeles András és nagyon sokan mégÉ

MN: Nagy utat jártál be ott, és sokáig maradtál. Aztán nagyon hirtelen jöttél el - miért?

CSE: Tizenkilenc évig voltam ott. Apám is egyre mondogatta, hogy jöjjek Pestre, de nem akartam, hiszen jól éreztem magam. Aztán történt valami - apróság, nem érdemes róla már beszélni -, és egyetlen pillanat alatt eldöntöttem, hogy eljövök.

MN: És Zsámbéki Gábor ugyanabban a pillanatban hívott a Katonába?

CSE: Nem egészen. Gondoltam rá, hogy fölhívom őt; ebben ugyanis semmi rosszat vagy kényelmetlent nem látok, hiszen az ember maga irányítja a sorsát, és ha kell, akkor telefonál, hiszen egyébként honnan is tudná, hogy odamennék? De nem ez történt. Hanem az, hogy lehetőségem nyílt a Művész Színházba menni. És elterjesztettem, hogy oda megyek - ezt pedig meghallotta Zsámbéki Gábor. Fölhívott. Így kerültem a Katonába.

MN: Szerintem nagyon jó pillanatban: sok és jó szerepet kaptál.

CSE: Igen. Bár akkortájt épp volt némi mozgás, eljöttek néhányan - például Székely Gáborhoz, az Új Színházba. Ennek én nem nagyon örültem, mert szerettem volna velük is dolgozni.

MN: De sok kaposvári kollégát viszontláttál.

CSE: Igen - a "kaposvári öl" elkísért; Básti Julival, Máté Gáborral például megint együtt dolgoztunk. De találkoztam másokkal, újakkal is; Bodnár Erika nagyon fontos volt, Máthé Erzsivel együtt öltöztem, képzelhetedÉ Blaskó, Sinkó, Udvaros és még sokan. Én ugyanis még ahhoz a nemzedékhez tartozom, amelyiket érdekli a múlt. Törőcsik Marit is mindig arról kérdezgetem, mi volt, hogy volt.

MN: A "katonás" korszakban sokat kirándultál: különféle alternatív csoportokkal játszottál, mentél erre-arra, mint aki most fedezi föl a világot.

CSE: Bizonyos értelemben igen. Mindenütt ismerősök, barátok voltak; én meg szeretek dolgozni, kíváncsi vagyok új dolgokra, rendezőkre, kollégákra, szerepekre.

MN: Emlékszem, például Melittát játszottad az Egy szerelem három éjszakájában, odafönt, a Szkénében. Egy igazi nagyasszonyt, bírónét, arisztokratátÉ

CSE: Olyan volt ez, mint amikor Mohácsi János Kaposváron Lady Milfordot osztotta rám az Ármány és szerelemben. Megkérdeztem tőle: szerinte ilyen egy lady, mint én? Mire azt mondta, hogy ez egy szerencsétlen asszony, akivel jól kiszúr a Ferdinánd. És ettől a helyére került: ebben én otthon vagyok.

MN: Lehet, hogy skatulyákban gondolkodsz magadról?

CSE: Inkább talán azt gondolom, ismerem magam.

MN: Legtöbbször a második női szerepet játszod: A vágy villamosában nem Blanche vagy, hanem Stella; a Liliomban nem Julika, hanem MarikaÉ

CSE: Igen, így van, és így van jól. Én nem vagyok sem díva, sem naiva, sem primadonna.

MN: Kiknek a véleménye fontos számodra?

CSE: Szeretem a tapasztalt, okos embereket - őket mindig meghallgatom. Például a napokban beszéltem valahol valamiért Eörsi Istvánról, és akkor fogalmaztam meg magamnak, miért fontos ő nekem: mert ő volt az első szabad ember, akivel találkoztam. Egyébként nem akarok neveket sorolni - a szakmai emberek véleménye mindig nagyon érdekel.

MN: Apádé?

CSE: Ez külön történet. Igen. Mindig megnézett, és boldog volt, hogy színész lettem, de a legkíméletlenebb kritikusom volt.

MN: Mikor tudtad meg, hogy ő nagyszerű színész volt?

CSE: Gimnazistaként láttam őt az Eljő a jeges című darabban, egy kis szerepben. Akkor. Abban nagyon ünnepelték; egyébként viszont kevés drámai szerepet kapott, hiszen a Vidám Színpadon volt. ' ugyanis nem döntött jól a szakmai ügyekben. És nagyon becsült engem a döntéseimért. ' nem kapott Kossuth-díjat - de az én Kossuth-díjam fele az övé.

MN: Úgy emlékszem, játszottál aznap este, amikor ő meghalt.

CSE: Igen. Első szezonom volt a Katonában, Az új lakás ment este, az Akárkit próbáltuk éppen. Apám délután meghalt, és én úgy éreztem, hogy nekem játszanom kell. ' is így tette volna. Muszáj. Ezt is Kaposváron tanultam. Amikor Kiss István kollégánk és barátunk öngyilkos lett, ez az egész társulatot megrendítette, de Babarczy László már aznap estére beugratott a szerepébe valakit. Játszottunk. Végeztük a dolgunkat.

MN: Kint tudod hagyni a civil állapotodat, hangulatodat?

CSE: Nem mindig, de ha tudom, beleépítem az alakításba, attól lesz izgalmas. A színpadon nincs semmi más, csak aminek ott kell lenni.

MN: És utána?

CSE: Na, ez más ügy. Le kell csöngetni az estét. Lazulni, beszélni, meginni egy pohár bort. Olyan nincs, hogy előadás után a színész fölveszi a kabátját és elmegy. Szerintem nincs.

MN: A Katonából miért jöttél el?

CSE: Mert találkoztam Schilling Árpáddal. Amikor a vizsgarendezését, a Bernarda Alba házát csinálta a Katonában, akkor éreztem, hogy ez az az ember, aki nekem most nagyon fontos lesz. Makacs volt, öntörvényű - nem is kedvelte mindenki, hogy finoman fogalmazzakÉ Én megÉ Tudod, az idősödő férfi színészek sokszor elmennek tanítani, mert szükségük van a fiatal energiára. Az idősödő színésznőnek erre nincs lehetősége. És amikor Schillinggel találkoztam, azt éreztem, hogy én ezzel a fiatal rendezővel bármit megcsinálok. Annak ellenére, hogy a kezdet harmonikus volt, sikerült a főpróbán valami olyasmit mondania, amitől teljesen lebénultam. Nagyot nyeltem - de tudtam, hogy szeretnék még ezzel az emberrel dolgozni. Aztán jött a Liliomban Muskátné - nagyon jó munka volt. Az Elnöknőkben a Kamrában játszottam este, utána éjjel a Liliomban. És amikor Schilling a mai formájára bővítette a társulatát, szólt nekem.

MN: És megint rögtön mentél?

CSE: Rögtön eldöntöttem, hogy megyek. A szakmámban precíz és tudatos vagyok, és jól szoktam dönteni. Amióta lementem Kaposvárra, a szakmai döntéseimben nem tévedtem. De persze azért próbáltam még lavírozni kicsit, hátha nem kell egészen eljönni a Katonából sem. És akkor jött közbe egy harmadik történet: Vasziljev, akiről rengeteg szépet és jót hallottam Törőcsik Maritól, női Lear királyt tervezett a Nemzetiben, többek között velem. Schwajda szervezte a Nemzeti társulatát, vele tárgyaltam. És akkor elhangzott ott egy mondat: "El kell jönnöd a Katonából a Nemzetibe." Rögtön éreztem, hogy ezt nem akarom. Mentem ki az irodából, amikor utánam szólt: "Nem is érdekel a pénz?" "Nem" - mondtam. Aztán még hallottam az összeget, de tényleg mindegy volt. Egyébként Zsámbéki is azt mondta, hogy döntenem kell - tehát írtam Vasziljevnek; aki viszont közben már kiszállt az egészből. Ezután kezdtünk Zsámbékival beszélni arról, hogy én elmegyek a Schillinghez.

MN: Hogy fogadta?

CSE: Akkor nem jól. De ezt én értem. És bár nagyon szeretjük egymást - az ilyesmi mindig kemény.

MN: És most? Rend van az életedben?

CSE: Igen. Csak ez is nehéz. Pokoli nehéz. Azért, amit az előbb már mondtam: másképp dolgozunk. És én meg akarok felelni - magamnak is, nekik is.

MN: Én azt gondolnám, te vagy ott a professzor.

CSE: Ugyan! Egyrészt ők sem gyerekek, másrészt nekem is magammal van dolgom. Meg kell találnom a játék új szabályaitÉ A Peer Gynt fantasztikus próbafolyamat volt, és ott álltam én ezzel a pokolian nehéz szereppel, Aaséval, és minden erővel kapartam elő magamból a játékos kedvemet, valahonnan nagyon mélyről.

MN: Mert már a rutin volt felül?

CSE: Hát persze! Nem a rossz rutin, hanem a természetes rutin. Ezért jó, hogy a Krétakörben - noha minden egyes előadás más - mindig önmagából dolgozik az ember. Sirályt játszunk és élünk egyszerre. Csak az ember hol ezt, hol azt a szerepet éli.

MN: Te például szó szerint is. Mása voltál a Sirályban - most Arkagyina. Marika a Liliomban - most Muskátné.

CSE: Igen, de én most nemcsak a szerepekről vagy a múló időről beszélek, hanem az életről is. Amikor elkezdtünk a Sirályon dolgozni, elmentünk "táborba". Erdélyben voltunk, egy erdő közepén. Ilyenkor a darabról szól az életünk, a jelenetekkel foglalkozunk egyfolytában. És Schilling mindent fölvesz - a Krétakörnek fantasztikus anyaga van már -, és a múltkor visszanéztünk néhány részletet. Nagyon tanulságos és izgalmas volt. Egyszer rossz idő volt, és beszorultunk egy csodás kis faházikóba. Elkezdtünk beszélgetni - és rájöttünk, hogy ennek a darabnak ez a formája. Így alakult ki.

MN: Schilling azért nem ad teret a véletlennek, ezt ő nyilván kitalálta.

CSE: Együtt jöttünk rá. Tényleg nincs véletlen - munka van, nagyon alapos, fájdalmas, sok munka.

MN: Mondok valamit: én szinte minden szerepedben láttalak - és sose láttalak rossznak. Volt, hogy az előadás nem volt nagyon jó, de téged nem láttalak rossznak.

CSE: Pedig voltam. És volt olyan is, amikor egyszerűen nem értem meg a szerepre. Vagy nem voltam készen a bemutatóra.

MN: Folytatom: olyat viszont sokszor láttam, hogy arra billen el az előadás, ahol te állsz benne. A Liliom most erősen a Muskátnéról szólt. Ezt érzed?

CSE: Ez mindig személyes dolog: én magamból játszom. És ha sokszor kapok hasonló szerepeket, akkor nyilván hasonló az alakításom is. Ezt egyébként már olvastam magamról: hogy mindig ugyanolyan vagyok.

MN: Volt bukás?

CSE: Persze. De a bukás nem baj. Az ember tudja, hogy iszonyú munka van benne - és mégsem jön össze. Van ilyen. Együtt bukunk.

MN: Van szerep, ami elment melletted?

CSE: HátÉ szerettem volna eljátszani A szecsuáni jólélekben Sen Tét és Sui Tát. De ez már elment.

MN: A filmről nem beszéltünk. Pedig játszottál filmekben - bár nem sokat. A színház jobb?

CSE: Így alakult. És az én munkamódszerem a filmhez nem elég gyors. Amikor Gazdag Gyulával ugyanúgy próbáltunk, ahogy a színházban - az igen. De amikor ott van kitalálva, a forgatás pillanatában, hogy mi történjen, azt én nem szeretem.

MN: Sokat utazol a Krétakörrel. Jut ilyenkor idő arra is, hogy színházat nézz?

CSE: Persze, látok sok mindent. Ez is jó és fontos: hogy ott ők hogy csinálják. És amikor hatalmas sikere van a Sirálynak vagy a Feketeországnak, az is jó és fontos. Érdekes emberekkel ismerkedünk meg. Amikor Franciaországban játszottuk a Sirályt, eljött Mnouchkine. Jöttek befelé a nézők, át a játéktéren, hiszen se díszlet, se semmi, rajtunk keresztül igyekeztek a helyükre. És Mnouchkine - ő nem, ő megkerülte a játékteret, és úgy ment a nézőtérre. Aztán másnap meghívott bennünket a színházába. Fantasztikus ember, áradt belőle a szeretet, az adás, tisztelet, alázat. Most két színésznője mégis elmegy tőle, mert kisgyerekük van, az összes pénzük bébiszitterre megy, és nem akarják, hogy a gyerekük anya nélkül nőjön fel. Mert másképp nem megy: teljes beáldozás kell.

MN: Te is ezt csinálod: mindent beáldoztál.

CSE: Igen. Kaposváron is, a Katonában is, most is. Ma is azt mondom: csak így lehet.

MN: A színház, a színészet a minden?

CSE: Igen, tényleg a minden. De megéri.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.