Interjú

"Egyre könnyebben megy az elengedés"

Törőcsik Franciska színésznő

  • Kozár Alexandra
  • 2017. november 21.

Film

Számos remek film- és színházi szerep után most Mészáros Márta Aurora Borealisának főszereplőjeként nyújt emlékezetes alakítást.

Magyar Narancs: A Törőcsik Mari játszotta Mária fiatalkori énjét adod a filmben. Nem érezted túl nagy tehernek?

Törőcsik Franciska: Minden jelenet óriási koncentrációt igényelt és iszonyúan szélsőséges lelkiállapotot generált. Nagyon nehéz volt, hogy a jeleneteket, ahogy az gyakran lenni szokott, összevissza, nem kronologikusan vettük fel, ennek dacára nekem mindig tudnom kellett, hogy a fiatal Mária épp hol tart az adott jelenetben, és a lelkiállapota miből következik. És persze a meztelenség is nehéz volt, mindig az nekem.

MN: Szinte nem is emlékszem rá.

TF: Egy szerelmi jelenetről van szó a filmbéli partneremmel, Wunderlich Józseffel, aki az osztálytársam volt az egyetemen. Jól ismerjük egymást, sokat játszottuk együtt az egyetemi évek alatt, ez sokat segített most is. Az egyik legnehezebb jelenet az volt, amikor négy orosz katona megerőszakol a határon az erdőben. Márta azt mondta, ez egy katatón lelkiállapot, így kell eljátszani. Szerintem sokkal erősebb lett így, mintha Mária védekezett, kiáltozott volna. Vigyázni akartam arra is, hogy az egész ne legyen giccses, hogy ez a súlyos téma ne fulladjon szenvelgésbe vagy öntetszelgésbe.

MN: Harmadévesen az Örkény Színházba kerültél szakmai gyakorlatra, de nem maradtál, hanem a székesfehérvári Vörösmarty Színházhoz szerződtél. Miért?

TF: Bár mindvégig úgy volt, hogy maradok, végül mégsem kaptam szerződést. Mácsai Pál azt mondta, nem tudtam feloldódni színészileg, nem tud majd szerepet adni.

MN: Nem esett nagyon rosszul?

TF: Dehogynem, de visszagondolva igazat adok neki. Csak rosszul jött ki egy kicsit, mert ha tudom, hogy a felkérés csak a gyakorlatra szól, máshogy tervezem a jövőmet, és néhány dolgot biztosan máshogy csinálok.

MN: Mi volt a baj veled?

TF: Túl korán kerültem oda és türelmetlen voltam önmagammal szemben. Vagy lehet, hogy pont az volt a gond, hogy úgy éreztem, van időm, lehet próbálkozni. Akkor még nem tudtam, hogy egy szerep csak akkor fog működni, ha van egy kész tervem arra, hogy az adott koncepcióban mit akarok kihozni belőle, és ha a rendező segít ebben, az jó, de e nélkül is meg kell oldani. Később, Székesfehérváron a sok eljátszott szerepnek és az ottani csapat segítségének köszönhetően egyre bátrabb lettem, egyre több mindent próbáltam ki, sokszor úgymond a magam örömére, de láttam, hogy a nézőknek is átjön és működik. Ez sokat adott vissza. Félreértés ne essék, az Örkényben is sok embernek a mai napig hálás vagyok a bátorító szavakért, a tanácsokért, de akkor még nem tartottam ott, hogy merjek kísérletezni, úgy gondoltam, egy ilyen helyen az a feladatom, hogy a legjobb tudásom szerint megoldjam a rendezői instrukciókat. Később jöttem rá, hogy az jó, ha van egy inspiráló alkotói közeg, de végül egyedül kell elvégezni a munkát, hogy csak úgy működik a legjobb instrukció is, ha van hozzá közöm.

MN: Most viszont eljöttél Székesfehérvárról is.

TF: Kiváló szerepeim voltak, a Pillangóban, A félkegyelműben, az Apák és fiúkban, ott volt aztán Ophé­lia szerepe, úgyhogy bőven volt lehetőségem, sokat tanultam. A közösség is fantasztikus volt. Cserhalmi György, Derzsi János, Tóth Ildikó, Varga Mária és még sok más kiváló színész közelében lenni, tőlük tanulni nem akármilyen élmény. Nagyon erős, összetartó társulat része lehettem. De most kellenek az új kihívások. Annak nagyon örülök, hogy a Táp Színházban az Utas és holdvilágban Erzsit játszhatom. Ez egy nagyon különleges színházi előadás, a meglévő rádiójátékot játsszuk el (tátogjuk) a színpadon. Öt és fél órás, de ennek ellenére nagyon jók a visszajelzések.

MN: És akkor most szabad­úszó leszel?

TF: Igen, több projekt van kilátásban, de ezekről még nem beszélhetek. Addig vannak kisebb munkáim, és nyitott vagyok a különböző felkérésekre.

MN: Korábban nyilatkoztad, hogy rövid pályafutásod alatt már többször kerültél válságba és akartad abbahagyni a szakmát.

TF: Ez a pálya néha nagyon kiszolgáltatott. És mondom ezt úgy, hogy igazán nem lenne ízléses, ha ennyi lehetőséggel a hátam mögött siránkoznék. Az ember elmegy egy castingra, majd mégsem ő kell. Ehhez hozzá kell szokni. De egyre könnyebben megy az elengedés is.

MN: Törőcsik Mari és Mészáros Márta is azt mondta rólad, hogy nagyon tehetséges vagy. Ez nem tud erőt adni ezekben a pillanatokban?

TF: Nagyon sokat jelent persze, főleg, hogy úgy veszem, ezzel a filmbe belerakott munkámat értékelték, tehát azt, amiért valóban megdolgoztam, így még fontosabb.

MN: Nagyon sok fiatal színész nem tudja menedzselni magát, illetve az anyagi hadszíntéren képviselni az érdekeit. Te hogy állsz ezzel?

TF: Sehogy. Szerencsére van ügynököm, aki rajtam kívül sok színészt képvisel még. Ő tárgyal a pénzügyekről, ő olvassa el a szerződéseimet. Ez normális, mond­juk, egy dán színésznő esetében elképzelhetetlen lenne, hogy a saját gázsijáról alkudozzon. Viszont tény, hogy jó pár dologra magamtól kellett rájönnöm. Jó lenne, ha lennének olyan fórumok, ahol ezeket megtanítják a fiatal színészeknek, vagy a színészek egymás között megbeszélhetnék tabuk nélkül. Valahogy jó lenne, ha egy pár dolgot nem a saját bőrünkön kellene megtanulni.

MN: A Színmű ilyen szempontból nem készít fel a szakmára, az életre?

TF: Az elég félrevezető, hogy az egyetemen az ember megkapja a tanárok legjavát, akik figyelnek rá, terelgetik őt, de amikor kimegyünk az életbe, nem mindig ez a helyzet. Arról is tudnunk kellene, hogy milyen hullámvölgyek érhetik a színészt a pályán. A sportolók mellett van pszichológus, de egy színésznek is ugyanolyan nehéz az esetleges sikert, de főleg a kudarcot feldolgozni. Vagy hogy kell-e egyáltalán a self managementtel foglalkozni, és ha igen, hogyan. Kell-e Facebook-oldal, egyáltalán, mi kell.

MN: És hogy állsz az önérvényesítéssel?

TF: Soha senkinél nem kopogtattam. Szerintem ez a szakma átvitt értelemben a szerelmeken alapszik. Nem hiszem, hogy van értelme könyörögni, hogy szeressenek belém, hogy adjanak egy lehetőséget, bár vannak, akik ezt csinálják, és ezzel sincs semmi baj. Nyilván ha majd lesz egy gyerekem, akkor majd az ő érdekei kerülnek előtérbe, akkor más lesz a helyzet.

MN: Utasítottál már vissza szerepet?

TF: Jó párszor, akkor is, ha komoly összegről volt szó, de amikor úgy éreztem, hogy nem tudok hozzáadni a dologhoz, nem vállaltam el.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.