Film

Éjjeli féreg

  • 2014. december 14.

Film

Az országúti balesetnél bámészkodó tolvajnak megtetszik a vérszagra megjelenő tévés akciócsoport magabiztos, öntudatos serénykedése, és a következő lopás bevételéből vett kamerával másnap már ő is egy haldoklót filmez. Olyan közelről, olyan arcátlanul, hogy vele együtt az összes videóst elzavarják a környékről.

Ám a tévés szerkesztőnő nemcsak megveszi kis snittjét, de bátorítja is a további „munkára”. Az újdonsült keselyű azzal vívja ki az egyre több fizetséget, az egyre növekvő respektust, hogy semmiféle morális aggálya nincs: átlép minden fizikai és civilizációs korlátot, nem érdekli semmilyen humánus megfontolás. Előbb csak egy halottat huzigál ide-oda a hatásosabb kompozíció kedvéért még a rendőrség megérkezése előtt, aztán maga szervez filmezendő „eseményt” (kiiktatva egyúttal szakmai riválisát). Ám ez a szédületes kar­rier nem ívelhetne fel a kereslet nélkül, amelyet mentora, a pálya szé­léről a fősodorba éppen pártfogoltja hátán visszakapaszkodni kívánó szerkesztőnő részben kiszolgál, részben támaszt – és persze manipulál.

A thriller feszültségével telített, visszataszító karriertörténetben nyilván a korszellem tükröződik. A főhős ugyanis archetipikus figura. Az intelligens genya, a tájékozott, információkat gyorsan és hatékonyan kezelő, tehetséges szemétláda. Pontosan azt nyújtja, amit az emberek kapni akarnak, magát hamar nélkülözhetetlenné teszi, átlépi a korlátokat, amiktől alkalmazói tartanak (hiszen valójában ez az, amit leginkább várnak tőle), és észrevétlenül átveszi az irányítást. Ki nem találkozott még vele?

A Big Bang Media bemutatója ­ ­

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.