Film

Éjjeli féreg

  • 2014. december 14.

Film

Az országúti balesetnél bámészkodó tolvajnak megtetszik a vérszagra megjelenő tévés akciócsoport magabiztos, öntudatos serénykedése, és a következő lopás bevételéből vett kamerával másnap már ő is egy haldoklót filmez. Olyan közelről, olyan arcátlanul, hogy vele együtt az összes videóst elzavarják a környékről.

Ám a tévés szerkesztőnő nemcsak megveszi kis snittjét, de bátorítja is a további „munkára”. Az újdonsült keselyű azzal vívja ki az egyre több fizetséget, az egyre növekvő respektust, hogy semmiféle morális aggálya nincs: átlép minden fizikai és civilizációs korlátot, nem érdekli semmilyen humánus megfontolás. Előbb csak egy halottat huzigál ide-oda a hatásosabb kompozíció kedvéért még a rendőrség megérkezése előtt, aztán maga szervez filmezendő „eseményt” (kiiktatva egyúttal szakmai riválisát). Ám ez a szédületes kar­rier nem ívelhetne fel a kereslet nélkül, amelyet mentora, a pálya szé­léről a fősodorba éppen pártfogoltja hátán visszakapaszkodni kívánó szerkesztőnő részben kiszolgál, részben támaszt – és persze manipulál.

A thriller feszültségével telített, visszataszító karriertörténetben nyilván a korszellem tükröződik. A főhős ugyanis archetipikus figura. Az intelligens genya, a tájékozott, információkat gyorsan és hatékonyan kezelő, tehetséges szemétláda. Pontosan azt nyújtja, amit az emberek kapni akarnak, magát hamar nélkülözhetetlenné teszi, átlépi a korlátokat, amiktől alkalmazói tartanak (hiszen valójában ez az, amit leginkább várnak tőle), és észrevétlenül átveszi az irányítást. Ki nem találkozott még vele?

A Big Bang Media bemutatója ­ ­

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.