Film

Éjjeli féreg

  • 2014. december 14.

Film

Az országúti balesetnél bámészkodó tolvajnak megtetszik a vérszagra megjelenő tévés akciócsoport magabiztos, öntudatos serénykedése, és a következő lopás bevételéből vett kamerával másnap már ő is egy haldoklót filmez. Olyan közelről, olyan arcátlanul, hogy vele együtt az összes videóst elzavarják a környékről.

Ám a tévés szerkesztőnő nemcsak megveszi kis snittjét, de bátorítja is a további „munkára”. Az újdonsült keselyű azzal vívja ki az egyre több fizetséget, az egyre növekvő respektust, hogy semmiféle morális aggálya nincs: átlép minden fizikai és civilizációs korlátot, nem érdekli semmilyen humánus megfontolás. Előbb csak egy halottat huzigál ide-oda a hatásosabb kompozíció kedvéért még a rendőrség megérkezése előtt, aztán maga szervez filmezendő „eseményt” (kiiktatva egyúttal szakmai riválisát). Ám ez a szédületes kar­rier nem ívelhetne fel a kereslet nélkül, amelyet mentora, a pálya szé­léről a fősodorba éppen pártfogoltja hátán visszakapaszkodni kívánó szerkesztőnő részben kiszolgál, részben támaszt – és persze manipulál.

A thriller feszültségével telített, visszataszító karriertörténetben nyilván a korszellem tükröződik. A főhős ugyanis archetipikus figura. Az intelligens genya, a tájékozott, információkat gyorsan és hatékonyan kezelő, tehetséges szemétláda. Pontosan azt nyújtja, amit az emberek kapni akarnak, magát hamar nélkülözhetetlenné teszi, átlépi a korlátokat, amiktől alkalmazói tartanak (hiszen valójában ez az, amit leginkább várnak tőle), és észrevétlenül átveszi az irányítást. Ki nem találkozott még vele?

A Big Bang Media bemutatója ­ ­

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”