"Érzéki kapcsolatba kerülni a géppel" - Sc.Art

  • Kovács Marcell
  • 2010. július 22.

Film

Márton András és II. Lengyelfi Miklós, a KFT ritmusszekciója ifj. Kurtág Györggyel, a Franciaországban élő zeneszerző-kutatóval kozmikus eredetű hangok zenei felhasználására szövetkezett. A nyári koncertjeire készülő Sc.Art zenekar tagjaival próbájuk szünetében beszélgettünk.
Márton András és II. Lengyelfi Miklós, a KFT ritmusszekciója ifj. Kurtág Györggyel, a Franciaországban élő zeneszerző-kutatóval kozmikus eredetű hangok zenei felhasználására szövetkezett. A nyári koncertjeire készülő Sc.Art zenekar tagjaival próbájuk szünetében beszélgettünk.

Magyar Narancs: Honnan jött az ötlet, hogy a világűr hangjaira komponáljatok zenét?

Márton András: Az alapgondolat elég régi, 2000 tájékáról való. Akkoriban kezdtem azon gondolkodni, hogyan lehetne kozmikus eredetű hangokat zenévé formálni. Intergalaktikus konferenciának hívtam magamban ezt a tervet, majd 2001 táján találtam a neten olyan, NASA-űrszondák által készített felvételeket, amelyeken a különböző bolygók és a Föld légkörének hangjai, illetve rádiójelei voltak hallhatók. Évekkel később egyszer szóba hoztam Gyurinak az intergalaktikus konferencia ötletét, és ő rögtön mondta, hogy a házuk udvarán már csinált egy ilyen rendezvényt.

Ifj. Kurtág György: Egy kis franciaországi faluban élek, és az ottaniaknak rendeztem egy koncertet. Modern zenét akartam élvezhető módon bemutatni olyanoknak, akiknek semmiféle ilyen tapasztalatuk nincsen. Jött egy ötlet, hogy rendezzünk egy Idegen lények éjszakája című műsort. Sok barátomat meghívtam, elterjedt a híre, végül kétszázötvenen jöttek el a kertünkbe. Nagy sikert arattunk. A tanulság számomra az volt, hogy a közönségnek nem a modern zenével van gondja, hanem a csomagolással, azzal, ahogy a modern zenét a fesztiválokon és a kultúrpalotákban bemutatják.

MN: És hogyan lett az ötletből zenekar?

MA: Miki és Gyuri akkor már régóta dolgozott együtt időnként különböző produkciókban. Volt egyszer egy próbájuk a Műcsarnokban, amit felvételről hallottam, és annyira megragadott, annyira gyönyörű hangképek szólaltak meg rajta, hogy azt javasoltam, a kozmikus hangok mellett erre a hangzásra épüljön a Sc.Art zenéje. Így neveztem el a zenekarunkat, a science és az art szavak angolul kissé önkényesen képzett összevonásával.

IKGY: A Bordeaux-i Egyetemen dolgozom egy informatikai kutatóintézetben, emellett tanácsadóként részt veszek különböző technológiai kutatásokban. Dolgoztam például egy szoftveren, amivel intelligens hangszerek hozhatók létre. Abból a paradigmaváltásból indult ki a kutatás, hogy ne a zenész tanuljon játszani a hangszeren, hanem a hangszer tanulja a zenészt. A sakkprogramokhoz hasonlóan a gép alkalmazkodik a kezelőjéhez. A másik érdekes találmány, amivel foglalkoztam, a Meta-Instrument. Ezt kaptam magamra a fotóhoz. Egy olyan eszközről van szó, amivel hangszereket, projektorokat, számítógépeket lehet irányítani, akár egyszerre. Huszonhét egér van az ember ujjai alatt. Kísérletezek, próbálok olyan érzéki kapcsolatba kerülni a géppel, ami ugyanolyan kifejezőerővel bír, mint egy akusztikus hangszer megszólaltatása. Olyan hangokat előcsalni, amiket még senki sem hallott. A Sc.Arttal most ez a gyerekkori álmom valósult meg.

MN: Az itt felsorakoztatott kütyük alapján erősen "technomán" benyomást keltetek.

MA: A számítástechnikából, azt hiszem, nyugodtan mondhatjuk, mindhármunknak elege van, annyit foglalkozunk vele. Ennek ellenére kizárólag elektronikus eszközökön játszunk, mert a zenénk ezt kívánja meg. Szintetizátorok, effektekkel megbolondított basszusgitár, elektromos dob, sampler, mindez egy kilométernyi kábellel összekötve. A megfelelő megszólalás érdekében még egy speciális hangfalrendszert is alkalmazunk, ami természetesebb hangképet ad, mint a rockzenében megszokott hangzás. Az interjúból persze nem derül ki, hogy ez milyen fajta zene...

IKGY: Elektronikus kamarazene.

MA: A MAHASZ mindenesetre a kortárs komolyzene kategóriába sorolta be a lemezünket. (A jól temperált univerzum a Fonogram-Magyar Zenei Díj hazai kortárs komolyzene kategóriájának idei győztese - a szerk.)

II. Lengyelfi Miklós: Mégis érdemes talán elmondani, hogy milyen hangokat használunk. A hangot itt érdemes idézőjelbe tenni, mert ezek nem minden esetben az emberi fül számára érzékelhető hanghullámok. Vannak köztük űrszondák által rögzített rádiósugárzások és algoritmusok segítségével hallhatóvá tett jelsorozatok is. Nehogy azt gondolja valaki, hogy ha kilövik az űrbe, ott hallani fogja ezeket a hangokat.

MA: De vannak köztük valódi hangok is, akusztikus felvételek. Például a sarki fényhez kapcsolódó hanghatás, ahogy a Napból kiáramló elektronok nekiütköznek a földi ionoszférának. Ezek zörejek, de egy rövid, néhány másodperces szegmensben találtam egy érdekes dallamot. Nem egy precízen hangolt dallam, de majdnem. Ezt a szintetizátoron lejátszott motívumot Gyuri továbbírta, ez lett az egyik darab főtémája.

MN: Ez így nagyon tudományosan hangzik, pedig kimondottan zenei, amit csináltok, élőben pedig kifejezetten szórakoztatóak vagytok. Mosolyogtok, viccelődtök, láthatóan nagy élvezettel játsszátok ezt a zenét.

II. LM: Sokféleképpen lehet hozzányúlni ezekhez a hangokhoz. Egyrészt inspirálnak bennünket a zeneszerzésben, másrészt direkt módon is megszólalnak, például amikor egy ilyen kozmikus hangot digitálisan felszeletelünk, és az elektromos dob dobtestein keresztül szólaltatjuk meg. De a hangok csak eszközök, új hangszerek a számunkra. Olyan ez, mint amikor az ősember talált egy üreges fadarabot, és kopogtatni kezdte. Mi is rábukkantunk ezekre a hangokra, és játszani kezdtünk velük. De nem pusztán önmagukért, hanem mert zenét akartunk köréjük írni.

MA: Ez egy akusztikai élmény. Sokszor nehéz megfogni a zene szerkezetét, csak hallasz valamit kavarogni, gomolyogni. Az egyik koncertünk után mondta nekem valaki, hogy annyira megérintette egy pillanatban a hangzás, hogy potyogni kezdtek a könnyei. Pedig nem volt szerelmespár a vásznon.

IKGY: Minden hang lehet zene, ha úgy hallgatjuk. A technológia már demokratizálódott, azokat a hangszereket, amiket mi használunk, gyakorlatilag egy laptoppal helyettesíteni lehet. Az érzékenységet viszont nem tudja pótolni a technológia, az rajtunk múlik.

II. LM: Ez egy újfajta kifejezési mód. Szokatlan hangok ezek, most még nem egyértelmű, hogy mi velük a teendő. De biztos vagyok benne, hogy amikor a Föld rendszerén kívüli hangjelenségek témája is olyan népszerű lesz, mint mondjuk a szerelem, akkor majd ezekből is slágerek fognak születni.

A Sc.Art július 28-án a Bridges - Matematikai összefüggések a művészetben, a zenében, a tudományban és a kultúrában - Világkonferencián ad multimédia-koncertet a Kiégő izzók vizuális csoporttal a pécsi Palatinus Szálló Bartók termében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.