Dokumentumfilm

Fésületlen pontosság

Barbara Spitzer: Teleki téri mesék

  • Bori Erzsébet
  • 2014. december 27.

Film

Spitzer Barbarát tíz éve ismertük meg egy bensőséges, lassú, szép filmből, amelyben Francia­országba emigrált zsidó nagyszülők leszármazottjaként e bonyolult többes identitás harmadik összetevőjét, a magyart keresi (Ami megmaradt belőle…). A mostani utazás térben szűkebb, de jóval messzebbre visz az időben.

Bereményi Géza Eldorádójában 1945 és 1956 között látjuk a Teleki téri piacot és vidékét, amely már csak nyomokban őriz egy letűnt világot, a háború előtt itt élő, kereskedő csóró zsidókét. A főváros módos zsidói az Újlipótvárosban, a kőgazdagok budai villákban, a szegényebbek Erzsébetvárosban laktak, a legszegényebbek meg a Józsefvárosban. Róluk vagy egy részükről tán még a nagy tudományú statisztikai hivatal sem tudott, lévén a nagy többség Galíciából, a pogromok elől menekülve, a 19. század végén–fordulóján betelepült „pólisi”, akinek nem telt a honosításra. Az első nemzedék még nem beszélt magyarul, a jiddis volt az anyanyelve, zsúfolt bérkaszárnyákban, patkányok-poloskák között, klasszikus proletárnyomorban élt, de a második–harmadik generáció jórészt már asszimilálódott, egyről a kettőre lépett, kódisból kisegzisztencia lett. Meghonosodott és fogalommá vált a „Teleki téri zsidó”. Sok ezren lehettek, talán néhány tízezren is, mert ha eldobtál egy követ a téren, jó eséllyel zsinagógát találtál el. Pontosabban egy-két lakásból kialakított szerény imaházat, ahol a szülőföldjükről magukkal hozott vallást gyakorolták.

A Teleki 22. szám alatti „kloyz” a Csortkovból jött hászidoké volt, és Jancsó Miklósnál tűnt fel először a vásznon, amikor a Kövek üzenete sorozatban bejárta a történelmi Magyarország elnéptelenedett, pusztuló zsidó temetőit, zsinagógáit. Ennek az 1911-ben alapított imaháznak a sorsa is a vészkorszakban pecsételődött meg, de Gláser Jakab csodával határos módon átmentette a kommunizmus évtizedein a rendszerváltásba, ami elhozta a pesti zsidó világ (meg az antiszemitizmus) reneszánszát. „Juci bácsi” 2006-ban, 94 éves korában meghalt, de szerencsére a fiatalabb nemzedékek nem vették magukra azt a szégyent, hogy hagyják elveszni az örökségét. A Zsidó Filmfesztivál egyik sikerfilmje az örökség átvételéről, a közösségépítésről, az élő hagyományról szól. Spitzer Barbara munkájában még mindig itt lakó vagy már elszármazott idős szemtanúk emlékeznek szüleik, nagyszüleik, saját gyerekkoruk világára, rabbik és történészek beszélnek a hely múltjáról, a hászid „szefárd” rítusról, az ittenieket is érintő kamenyec-podolszki népirtásról. A legérdekesebb mégis az új generáció térfoglalása, az önkéntes munka az imaház rendbetételéért, történelmi emlékeinek felkutatásáért, a hétköznapi élet és az ünnepek. A zsidó vallás nagyon szigorú és szabályozott, ami sokakat el­riaszthat, de ennek itt nyomát sem látni. Nyilván a hely szelleme, a lepattant, ugyanakkor életteli „nyócker” és egy szegényebb közösség eleve földközelibb vallásgyakorlása együtt teszi azt a vonzó szabadságot, fésületlenséget, aminek láttán a néző szeretne ehhez a közösséghez tartozni. Ez persze Spitzer Barbara érdeme is, mert a – számos közreműködővel, szinte közösségi filmként készült – Teleki téri mesék nem akarja jobb színben feltüntetni, kifésülni sem a látványt, sem a szerkezetet, hanem hagyja szabadon beszélni (akár politikailag nem egészen korrekt dolgokat is) a szereplőket; úgy informatív, hogy nem érezzük a tanító célzatot, főként pedig hagyja élni és magáért beszélni a helyet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.