Film

A lengyel ugaron

Ryszard Bugajski: Zárt rendszer

  • 2014. december 27.

Film

Alaposan kidolgozott, remekül felépített, többrétegű, bátor és becsületes filmet tett le az asztalra Ryszard Bugajski.

Politikai thrillert látunk, a legjobb fajtából. Nézőjét ugyanaz az elemi erejű felháborodás és kétségbeesés keríti hatalmába, mint a műfaj nagy klassziku­sainak, Elio Petri, Francesco Rosi vagy Claude Chabrol esetleg Volker Schlöndorff filmjeit nézve. Itt is pozíciójukkal visszaélő hatalmasok tesznek tönkre ártatlan embereket saját, önző céljaik elérése érdekében, itt is maga a rendszer, a hatalmi felépítmény bizonyul emberellenesnek, itt sincs „megoldás”, mert maga a politikai struktúra képtelen kontrollálni a struktúrát működtető tisztségviselők, hivatalnokok és hivatalok ténykedését. Ám míg az említett klasszikusok egy-egy aránylag mű­ködő­képes társadalom rémisztő, ám mégiscsak kivételesnek tekinthető anomáliáival szembesítették a publikumot, addig ebben a kortárs lengyel filmben az alapvető, mindent átható működésképtelenség okai tárulnak fel egy megtörtént eseményeket feldolgozó, annak szereplőit saját nevükön nevező thrillerben.

Fiatal emberek hoznak létre csúcstechnológiát gyártó üzemet az amúgy magas munkanélküliségi mutatókkal rendelkező pomerániai sztyeppén. A helybéli hatalmasok – akik elképzelni sem tudják, hogy ilyen fiatalon másból, mint lopásból, is fel lehessen építeni jelentős egzisztenciát – szívesebben látnák a jövedelmező gyárat a saját kezükben, ezért csalással, sikkasztással és minden egyéb szóba jöhető törvénytelenség elkövetésével vádolják meg az ambiciózus és tehetséges, ám nyugati kapcsolatokon szocializálódván a lengyel hatalmi játszmák tekintetében tájékozatlan tulajdonosokat. Kommandósok rontanak békés családokra, sztálinista koncepciós perekre emlékeztető vádak alapján vetnek börtönbe üzletembereket, egzisztenciákat tesznek tönkre, értékes embere­ket hajszolnak öngyilkosságba.
A valóságos bűntény hiányában kifulladóban lévő ügy akkor vesz éles fordulatot, amikor meghal az egyik rabosított fiatalember apja, és nyilvánosságra kerülhet a hetvenes évekből származó naplója. Innentől minden eszközt megenged beosztottjának az egyre el­vakultabb ügyész – az elhunyt ugyanis nem akárki volt, hanem az ő egykori egyetemi professzora, akinek elárulása nyitotta meg az állami karrier lehetőségét az inkább törekvő, mint szorgalmas tanítvány előtt. A napló rá vonatkozó bejegyzései pedig kettétörhetnék ezt a politikai rendszereken átívelő, nexusokban gazdag, anyagiakban sikeres karriert. Elvetélő asszony, pszichés sokktól elnémuló kislány, börtönben megerőszakolt, zombivá nyomorított komputerguru szegélyezi a jogállami szigornak álcázott fosztogatást és nyomeltakarítást. Ennek a végpontja még csak nem is a leszerelt, üres üzemcsarnok, hanem a filmvégi felirat, mely szerint a romboló, törvénytelen, aljas és kártékony terv kigondolói az igazságszolgáltatás különböző fórumain tovább folytatják áldásos tevékenységüket (no, jó: a legügyetlenebbet nyugdíjazzák).

Egy amerikai moziban nyilván az ügyet a jogászok helyett, illetve azok ellenében felgöngyölítő bátor, megalkuvásra nem hajló új­ságíróé volna a főszerep. Egy francia vagy olasz krimi talán az áldozatok harcára és szenvedésére koncentrálva keltene szolidaritást. Ebben a legprofibb nyugati thrillerek eszköztárát magabiztosan alkalmazó, mégis félreismerhetetlenül kelet-európai filmben a hatalommal való visszaélést bevett élettechnikaként gyakorló ügyészi-politikusi kör, mindenekelőtt a regionális főügyész tevékenységeit követi a rendező. Ezt ismeri a legjobban. Ezt ismerjük a legjobban.

Vajon elkészülhetne-e egy efféle film Magyarországon?

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?