film - Carlos

  • - ts -
  • 2011. április 14.

Film

Iljics Ramirez Sanchez, miszerint Carlos, vagyis a Sakál nem új vendég a filmvásznon: A Sakál árnyéka című (1997-es) amerikai verzió mellett számos műben szerepelt önmagában éppúgy, mint róla mintázott, de végül mégiscsak kitalált figuraként. Ezen művek promóciós anyagai közül egy sem mulasztja el a nagyérdemű tudtára adni, hogy az életfogytiglani büntetését töltő alany megtekintette a terméket, és áldását adta rá, vagy éppen nevetett rajta vagy csinált valami más emberit, ami a rácsokon kívül nem volt szokása.
Iljics Ramirez Sanchez, miszerint Carlos, vagyis a Sakál nem új vendég a filmvásznon: A Sakál árnyéka címû (1997-es) amerikai verzió mellett számos mûben szerepelt önmagában éppúgy, mint róla mintázott, de végül mégiscsak kitalált figuraként. Ezen mûvek promóciós anyagai közül egy sem mulasztja el a nagyérdemû tudtára adni, hogy az életfogytiglani büntetését töltõ alany megtekintette a terméket, és áldását adta rá, vagy éppen nevetett rajta vagy csinált valami más emberit, ami a rácsokon kívül nem volt szokása. Nos, ettõl az eredetileg háromrészes minisorozatra szerkesztett alkotástól állítólag dühbe jött, s ügyvédei pert helyeztek kilátásba. Ah, a fenevad megijedt!

Voltaképpen a gazfickó pályaképét esetleg nem minden fordulatában ismerõ, laikus nézõnek könynyen alakulhat ki olyan benyomása, hogy okkal tojt be, lévén a film roppant meggyõzõ erõvel tárja elénk - ügyesen dramatizált formában - egy látványosan szorgos kutatómunka ugyancsak látványos eredményeit. S mivel Iljicsünk (akit anno tiszteletbeli magyarnak is tekinthettünk volna, ha tudjuk, hogy itt mászkál Pesten) kimondottan nemzetközi terrorista volt, így áldatlan ténykedését egy jócskán ibuszos mûalkotás õrzi, megfordulunk Párizsban, Londonban, Berlinben, Bejrútban és mindenfelé máshol is, s mindenhol úgy beszélünk, ahogy kell - szólok elõre, figyeljék a magyar szót!

De nem csak Carlos van ám ott minden kilométerkõnél, a világ mozijait, tévéit úgyszólván ellepik a terroristák - s e film vitán felül kiemelkedik az áradatból.

Vetítés: április 14-én, este fél kilenckor a Toldiban és 15-én, este nyolckor az Urániában

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.