film - Kilencedik mennyország

  • - köves -
  • 2009. február 19.

Film

A mérleg egyik serpenyőjében az egymás mellett lehúzott harminc év minden megszokása és egymásrautaltsága, a másikban a friss vonzalom, mely a hatvan felett járó Inge és a hetven felett is igen stramm Karl között egy egyszerű nadrágigazítási tranzakció során, ők se tudják másként magyarázni; lett, alakult. Hasonlóképpen lett, alakult a film híre is: időskori szex lesz benne, hűha, persze semmi öncélúság, hisz azt nem veszi be az art-house, de a szájhagyomány azért hamar felkapja az ilyet.

Na gyere, tabu, ledöntelek! - mondta volt nem olyan rég Michael Winterbottom, amikor a 9 dalban közel helyezte a kamerát egy fiatal pár ágyához és ágyékához, és ezzel sokat tett azért, hogy a továbbiakban is a feltûnési viszketegség gyanúja érjen minden ilyen irányú közeledést. Winterbottom trendi hõstettével szemben a Kilencedik mennyország nem pályázik semmi ilyesmire; na jó, talán egy kevés elismerésre azért igen, mert a csata már a melltartócsat kioldásakor meg van nyerve, szenvedély és izgalom dolgában sokkal többet akkor sem tud mutatni a kamera, amikor az arcokról a testekre közelít. A nagy szenvedélyek e kis filmjében épp a dolgok kicsisége a megnyerõ; a szerelem nem csinál hõst a német kisnyugdíjasból, de nem is bagatellizálja el senki az érzések jelentõségét. A Kilencedik mennyország elég szimpatikus üzenete szerint, ha van is tabu, az nem a szex, hanem a szerelem. Noha a befejezést mintha az alkotói kényszer szülte volna, az idáig vezetõ úttal jó lelkiismerettel lehet elszámolni.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.