film - SEMMIT MAGAMRÓL

  • - köves -
  • 2010. augusztus 19.

Film

Stephen Rea a romlatlan ír tájban tesz-vesz festői magányában, mígnem egy csodás vörös hajzuhatag üti fel a fejét háza küszöbén, Lotte Verbeek kékharisnyásan durcás személyében. Mi tetszik? Semmi, hagyjál, sebzett veréb vagyok kemény páncélban, ételért cserébe kigazolom a kerted, de a nevemet se kérdezd, mert menten továbbállok.

Vajon mitõl az életszerûség e teljes hiánya? A forgatókönyvet sem gazolták ki rendesen? Nem is kellett, Urszula Antoniak rendezõ a lassan nyíló magányosokról szóló mozgóképek matekjára bíz mindent; egy magányos ember meg még egy magányos ember meg egy magányos sziget, rajta egy magányos házzal - sok szépség kis helyen is elfér. Egy szépen tálalt reggeli (csendélet tejjel) például, vagy egy magányos emberi alak az õszi pírban - Költõcske Mihálynak szoba kiadó. A rozsdabarna színek és Verbeek kisasszony szeplõsen mísz ábrázatának találkozása nyilván nagy megelégedésére szolgált a stáb mûvészetre fogékonyabb köreinek, nem is beszélve arról a férfias beletörõdésrõl, melyet Stephen Reánál jobban senki sem tud az unióban. Ködök, zöldek, zöldes ködök és ködös zöldek, érzékeny párák és csinos fali nyirkok (plusz rák, kagyló, hínár és egymáshoz érõ kisujjak) - csodás kis ékszerdoboz ez, ami olykor még zenél is, s külön kis rekesz van (gyöngyház berakásos) benne a lélek apró rezdüléseinek. Egy másikból a tenger zúgása hallik, a harmadikban pedig egy elõszerzõdés hever a következõ produkcióra.

Ugyanakkor Rea és Verbeek játéka akkor is elvinné a filmet, ha egy raktárhelyiségben forgatták volna kézi kamerával.

A Mozinet bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.