Gryllus Dorka fegyvert ragad

  • 2015. szeptember 10.

Film

És teszi ezt a Víkend című, új és magyar filmben. Legfrissebb lapszámunkban interjút olvashatnak a hol punk, hol kispolgár színésznővel. Itt meg a Víkend kritikája.

A gátlástalan ügyvédnő, háttérbe szorított jogász férje és mélységesen simlis, ám egy folyó perben frissen felmentett ügyfelük, az alvilági kapcsolatoktól sem idegenkedő vállalkozó székelyföldi vadászaton kívánja magához venni a mindennapi ragadozóléthez elengedhetetlenül szükséges adrenalinmennyiséget. A kellemes erdei mészárlásnak induló hétvégén azonban nemcsak a vadak kezdenek hullani, de a vadászok is.

false

Mint minden valamire való thrillerben, itt sem a gyilkosságok kivitelezése, sokkal inkább azok indítéka adja a fő feszültségforrást. Feltárulnak a cselekedetek mozgatórugói, fény derül a kapcsolódások valódi természetére és a játszmák tétjeire. Hogy ki kit, miért és hogyan akar felhasználni, legyőzni vagy eltakarítani az útból. A gyarapodást, sikert máskor oly hatékonyan segítő ún. kapcsolati háló a kölcsönös alávetettség kusza és fojtogató szövevényének mutatkozik, amelyet senki sem képes uralni – ezért az maga alá gyűri azt, aki vele kapcsolatba kerül. Csak az él túl, aki ki tud belőle lépni – sugallja, tagadhatatlanul didaktikusan, a film zárlata.

false

Megvan az atmoszféra, megvan a feszültség, megvannak a fordulatok. Talán kissé sok is; még vad csatadalban sem trombitálnak mindig teli tüdőből. Mátyássy Áron rendező eminens igyekezetében túlteljesíti az évtizedeken át értelmezhetetlennek tekinthető „magyar thriller” szókapcsolat tartalommal való megtöltését. Kurta a suspense – úgy 10 perc után már csak a csúcspontok követik egymást, úgyannyira, hogy a végkifejlet éppen csak nem fordul paródiába. És még társadalmi keresztmetszetet is kíván nyújtani a film. Politikustól ingatlancápán és sztárügyvéden át le egészen az illegális vadászatot szervező erdészig s az erdélyi hegyi település alkoholista faluközösségéig bele van véve a romlottság megannyi sunyi, szofisztikált vagy éppen vadregényes formája.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.