Gryllus Dorka fegyvert ragad

  • 2015. szeptember 10.

Film

És teszi ezt a Víkend című, új és magyar filmben. Legfrissebb lapszámunkban interjút olvashatnak a hol punk, hol kispolgár színésznővel. Itt meg a Víkend kritikája.

A gátlástalan ügyvédnő, háttérbe szorított jogász férje és mélységesen simlis, ám egy folyó perben frissen felmentett ügyfelük, az alvilági kapcsolatoktól sem idegenkedő vállalkozó székelyföldi vadászaton kívánja magához venni a mindennapi ragadozóléthez elengedhetetlenül szükséges adrenalinmennyiséget. A kellemes erdei mészárlásnak induló hétvégén azonban nemcsak a vadak kezdenek hullani, de a vadászok is.

false

Mint minden valamire való thrillerben, itt sem a gyilkosságok kivitelezése, sokkal inkább azok indítéka adja a fő feszültségforrást. Feltárulnak a cselekedetek mozgatórugói, fény derül a kapcsolódások valódi természetére és a játszmák tétjeire. Hogy ki kit, miért és hogyan akar felhasználni, legyőzni vagy eltakarítani az útból. A gyarapodást, sikert máskor oly hatékonyan segítő ún. kapcsolati háló a kölcsönös alávetettség kusza és fojtogató szövevényének mutatkozik, amelyet senki sem képes uralni – ezért az maga alá gyűri azt, aki vele kapcsolatba kerül. Csak az él túl, aki ki tud belőle lépni – sugallja, tagadhatatlanul didaktikusan, a film zárlata.

false

Megvan az atmoszféra, megvan a feszültség, megvannak a fordulatok. Talán kissé sok is; még vad csatadalban sem trombitálnak mindig teli tüdőből. Mátyássy Áron rendező eminens igyekezetében túlteljesíti az évtizedeken át értelmezhetetlennek tekinthető „magyar thriller” szókapcsolat tartalommal való megtöltését. Kurta a suspense – úgy 10 perc után már csak a csúcspontok követik egymást, úgyannyira, hogy a végkifejlet éppen csak nem fordul paródiába. És még társadalmi keresztmetszetet is kíván nyújtani a film. Politikustól ingatlancápán és sztárügyvéden át le egészen az illegális vadászatot szervező erdészig s az erdélyi hegyi település alkoholista faluközösségéig bele van véve a romlottság megannyi sunyi, szofisztikált vagy éppen vadregényes formája.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.