animációs film

Münó, a holdbéli manó

Film

Egy kicsit Dalí, egy kicsit Goya és egy kicsit az Avatar. Persze ezt a célközönség nem tudja, mert még csak hatévesek. De mi leesett állal nézzük, ahogy a francia alkotók olyan képi világot hoznak össze, ami az említetteket egyesíti valamiféle bájosan vegyített antik görög–egyiptomi–zsidó–fantasy mítoszvilággal. Mindezt tényleg úgy, hogy a hatévesek is csak ámulnak, mert egyszerűen oly varázslatos és kedves univerzum van eléjük rakva, melyet nem lehet nem szeretni. Egy világ, amelyet a nappal és az éjjel egyensúlya mozgat; ahol a napot és a holdat két őrző vigyázza. A frissen megválasztott nagyszájú macsó Szolár és a kissé ügyetlen, kék faunszerű Münó azonban hamar bajba kerül, amikor az ősi ellenségük ellopja a napot, hogy örök sötétségbe taszítsa a planétát. Kis hősök nagy kalandja, amelyben benne van minden a barátságról, hűségről, oda­adásról, együttműködésről és a magunkra találásról, ahogy már az a mesékben lenni szokott. Mindeközben különleges lények hosszú sora vonul fel, megannyi apró finom rezzenés és részlet, kellemes humor vezet minket végig az úton, még akkor is, ha a szokásos romantikus száltól kezdve a főgonosz két bohóckodó segítőjéig minden ismert figura előkerül. Mindez azonban nagyon is kerek, átgondolt egész.

A gyerekeket biztosan rabul ejti, a felnőttek meg nemcsak hűsölhetnek a moziban. Bár tagadhatatlanul erős az Avatar hatása a rajzokon, mégis friss és gyönyörű megoldásokat kapunk, minőségi szinkronnal. Ne habozzunk tehát, a gyerekeknek is melegük van, vigyük őket moziba.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.