Három kérdés - Roger M. Buergel, a documenta 12 főkurátora

  • Sz. T.
  • 2006. április 20.

Film

Minden ötödik évben Kassel a nyári európai kiállítási szezon egyik fő állomása: a német város ad helyet az 1955 óta igencsak nagyra nőtt documentának.

Minden ötödik évben Kassel a nyári európai kiállítási szezon egyik fő állomása: a német város ad helyet az 1955 óta igencsak nagyra nőtt documentának. A nemzetközi képzőművészeti esemény nevét kis kezdőbetűvel kell írni, mert... így akarják és kész. Jövőre lesz a legközelebbi ötödik év. Néhány hete Budapesten, a Nyílt Társadalom Archívumban tartott diavetítéses előadást a 12. documenta főkurátora, a német Roger M. Buergel. Nagyszabású kurátori munkájáról, a több földrész különböző városaiban megvalósított Kormányzás című kiállítássorozatról, a gazdaság, a művészet és a köznapi élet, a hatalom és az egyén, a lokális és globális piaci és társadalmi mozgások kapcsolódásairól beszélt.

"Természetesen a Kormányzás kérdésfelvetése szűkebb a documentáénál - mondta Buergel a Narancsnak, majd egy első hallásra kissé fura kurátori paradoxonra mutatott rá. - A documenta jól ismert és nagy a presztízse, és ez lehetővé teszi, hogy az ember lazábban fogja fel, és engedjen a precizitásból annak érdekében, hogy esztétikusabb összképet nyújthasson. Szerintem szép megközelítésmód, hogy elengeded magad, hadd menjen. A bizonytalanságnak is megvan a maga logikája."

Roger M. Buergel húsz évig élt Bécsben, a 80-as évek közepe óta gyakran járt nálunk. Van fogalma a magyar képzőművészeti színtérről, s levelezésben áll itteni kollégákkal. Neveket korainak tartott volna elárulni, annyit viszont megengedett, hogy "valószínűleg lesznek magyar művészek is a documentán".

Erről bővebbet majd csak akkor tudhatunk meg, ha a kiállítók teljes névsora publikussá válik - addig be kell érnünk a rendezvény tematikájával. A 2007-es documentát három kérdés végiggondolásának szentelik: "A kérdésfeltevés jó kiindulópont egy kiállítás megrendezésekor. E kérdések nem elsősorban a mi fejünkből pattantak ki, hanem a művészet globális szintű tanulmányozásának az eredményei. Arra vagyunk kíváncsiak, miként foglalkoznak különböző művészek a hasonló témákkal. Az első kérdés így hangzik: A modernitás lenne a mi antikvitásunk? Számomra ez arról szól, hogy a 20. század totalitárius katasztrófái után mihez kezdünk a romokban heverő modernitással. Azt gondolom, hogy a lokalitás vagy az identitás politikája sehová sem vezet, s még ma is fontos a modernitás egyetemességre való törekvése. De másfajta univerzalizmusra lenne ma szükség, mint a francia forradalom idején, s azt hiszem, hozzá kell látnunk ennek az egyetemességnek a megkonstruálásához. A művészek meg is teszik ezt. A kiállításon be lehet mutatni azt, ahogy a föld különböző pontjain élő emberek azokkal a kérdéskörökkel foglalkoznak, amelyeket én az identitásokon vagy a különbözőségeken túli világnak nevezek. A documenta második kérdése: Mi a puszta élet? Milyen kapcsolat található az ember törékenysége, sebezhetősége, illetve felszabadulásra való képessége között? A jelenleg a biztonságról zajló diskurzus azt sugallja, hogy az ember valamilyen módon elhárít-hatja önmaga halandóságát. Rá kell ébrednünk, mennyire sérülékenyek vagyunk, mert ez hozzásegít egymás megértéséhez, az empátiához. Sebezhetőségünk ugyanakkor megteremti azt a képességünket is, hogy felszabadítsuk önmagunkat bizonyos rendszerek alól, amelyek megpróbálnak fegyelmet erőltetni ránk, s amelyeknek engedelmeskedünk is, hogy részesülhessünk ebben a képzeletbeli biztonságban. A harmadik kérdés az oktatással kapcsolatos. Mit mondhat nekünk a művészet az oktatásról? Amennyiben nem kérünk sem a didaktizmusból, sem az akadémizmusból, vagyis a művészetből mint az esztétikai tudás termékéből - ami, úgy vélem, téves irány -, és ha nem kérünk a művészet termék jellegéből, a piac fetisizálásából sem, akkor mi a teendő?"

Buergel szerint ezeket a - www.documenta.de honlapon is kifejtett - kérdéseket "egy ponton el is lehet felejteni. A közönségtől senki sem várja el, hogy a modernitást vagy az oktatást keresve nézze végig a kiállítást. Természetesen megteheti, de ezek a leitmotivok el fognak tűnni - ahogy az állványzatot is lebontják: az építkezés egy pillanatától kezdve már nincs rá szükség. Tapasztalatom szerint az átlagközönség nem problémázik ilyesmin. Megnéznek egy-egy dolgot, esetleg valami miatt vonzónak találják, majd továbblépnek. Azt hiszem, az embereknek tudatos döntést kell hozniuk ahhoz, hogy igazán közel tudjanak kerülni a művészethez. Ha meghozták a döntést, nem fogom őket magukra hagyni. De előbb nézni és látni kell, csak utána jöhet a magyarázat."

Sz. T.

Kassel, 1-12.

1955: Egy országos kertészeti kiállítás mellékrendezvényeként a nácik által "elfajzott" művészetnek titulált klasszikus modern alkotásokat mutatnak be, kortársakkal egyetemben.

1959: Az első kiállítás sikere (130 ezer néző) nyomán újabb kiállítótereket nyitnak, a kubista és szürrealista dokumentumok mellett megjelenik a tasizmus és Jackson Pollock.

1964: A harmadik és utolsó Arnold Bode és Werner Haftmann által rendezett documenta. A katalógusban először használják a 100 napos múzeum megjelölést.

1968: 23 tagú bizottság válogatja a műveket, véget ér az első időszak retrospektív irányultsága, uralkodóvá válik a kortárs jelleg: hódít a pop-art, a hard edge és a minimal art.

1972: A főkurátor, Harald Szeemann koncepciójának megfelelően a társadalmi kérdésekre érzékeny művészek közvetlen kapcsolatra törekszenek a közönséggel. Installációk, konceptualizmus. A giccs megjelenése demonstrálja a kérdést: mi egyáltalán a művészet?

1977: A főkurátor: Manfred Schneckenburger. Középpontba kerül a film, a fotó és a videó, megjelennek az első, "hivatalos" keletnémet művészek. Joseph Beuys Mézpumpája.

1982: Rudi Fuchs főkurátor leteszi a voksot a német "új vadak" expresszív festészete mellett, velük csak Beuys 7000 bazaltköve konkurálhat.

1987: Ismét Manfred Schneckenburger irányít, a figyelmet a művészet társadalmi dimenzióira helyezi, hang- és videoperformanszok, építészet és design.

1992: Jan Hoet főkurátori ténykedése nyomán 600 ezer látogatót vonz a documenta.

1997: Az első női főkurátor, Catherine David a 20. század utolsó documentáját a közelmúlt és a jelen történelmével való szembenézésnek szenteli.

2002: Az első nem európai és színes bőrű főkurátor, Okwui Enwezor nagy súlyt helyez Afrika, Ázsia és Latin-Amerika kasseli jelenlétére.

2007: Június 16-tól szeptember 23-ig tart a documenta 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.