Három kérdés - Roger M. Buergel, a documenta 12 főkurátora

  • Sz. T.
  • 2006. április 20.

Film

Minden ötödik évben Kassel a nyári európai kiállítási szezon egyik fő állomása: a német város ad helyet az 1955 óta igencsak nagyra nőtt documentának.

Minden ötödik évben Kassel a nyári európai kiállítási szezon egyik fő állomása: a német város ad helyet az 1955 óta igencsak nagyra nőtt documentának. A nemzetközi képzőművészeti esemény nevét kis kezdőbetűvel kell írni, mert... így akarják és kész. Jövőre lesz a legközelebbi ötödik év. Néhány hete Budapesten, a Nyílt Társadalom Archívumban tartott diavetítéses előadást a 12. documenta főkurátora, a német Roger M. Buergel. Nagyszabású kurátori munkájáról, a több földrész különböző városaiban megvalósított Kormányzás című kiállítássorozatról, a gazdaság, a művészet és a köznapi élet, a hatalom és az egyén, a lokális és globális piaci és társadalmi mozgások kapcsolódásairól beszélt.

"Természetesen a Kormányzás kérdésfelvetése szűkebb a documentáénál - mondta Buergel a Narancsnak, majd egy első hallásra kissé fura kurátori paradoxonra mutatott rá. - A documenta jól ismert és nagy a presztízse, és ez lehetővé teszi, hogy az ember lazábban fogja fel, és engedjen a precizitásból annak érdekében, hogy esztétikusabb összképet nyújthasson. Szerintem szép megközelítésmód, hogy elengeded magad, hadd menjen. A bizonytalanságnak is megvan a maga logikája."

Roger M. Buergel húsz évig élt Bécsben, a 80-as évek közepe óta gyakran járt nálunk. Van fogalma a magyar képzőművészeti színtérről, s levelezésben áll itteni kollégákkal. Neveket korainak tartott volna elárulni, annyit viszont megengedett, hogy "valószínűleg lesznek magyar művészek is a documentán".

Erről bővebbet majd csak akkor tudhatunk meg, ha a kiállítók teljes névsora publikussá válik - addig be kell érnünk a rendezvény tematikájával. A 2007-es documentát három kérdés végiggondolásának szentelik: "A kérdésfeltevés jó kiindulópont egy kiállítás megrendezésekor. E kérdések nem elsősorban a mi fejünkből pattantak ki, hanem a művészet globális szintű tanulmányozásának az eredményei. Arra vagyunk kíváncsiak, miként foglalkoznak különböző művészek a hasonló témákkal. Az első kérdés így hangzik: A modernitás lenne a mi antikvitásunk? Számomra ez arról szól, hogy a 20. század totalitárius katasztrófái után mihez kezdünk a romokban heverő modernitással. Azt gondolom, hogy a lokalitás vagy az identitás politikája sehová sem vezet, s még ma is fontos a modernitás egyetemességre való törekvése. De másfajta univerzalizmusra lenne ma szükség, mint a francia forradalom idején, s azt hiszem, hozzá kell látnunk ennek az egyetemességnek a megkonstruálásához. A művészek meg is teszik ezt. A kiállításon be lehet mutatni azt, ahogy a föld különböző pontjain élő emberek azokkal a kérdéskörökkel foglalkoznak, amelyeket én az identitásokon vagy a különbözőségeken túli világnak nevezek. A documenta második kérdése: Mi a puszta élet? Milyen kapcsolat található az ember törékenysége, sebezhetősége, illetve felszabadulásra való képessége között? A jelenleg a biztonságról zajló diskurzus azt sugallja, hogy az ember valamilyen módon elhárít-hatja önmaga halandóságát. Rá kell ébrednünk, mennyire sérülékenyek vagyunk, mert ez hozzásegít egymás megértéséhez, az empátiához. Sebezhetőségünk ugyanakkor megteremti azt a képességünket is, hogy felszabadítsuk önmagunkat bizonyos rendszerek alól, amelyek megpróbálnak fegyelmet erőltetni ránk, s amelyeknek engedelmeskedünk is, hogy részesülhessünk ebben a képzeletbeli biztonságban. A harmadik kérdés az oktatással kapcsolatos. Mit mondhat nekünk a művészet az oktatásról? Amennyiben nem kérünk sem a didaktizmusból, sem az akadémizmusból, vagyis a művészetből mint az esztétikai tudás termékéből - ami, úgy vélem, téves irány -, és ha nem kérünk a művészet termék jellegéből, a piac fetisizálásából sem, akkor mi a teendő?"

Buergel szerint ezeket a - www.documenta.de honlapon is kifejtett - kérdéseket "egy ponton el is lehet felejteni. A közönségtől senki sem várja el, hogy a modernitást vagy az oktatást keresve nézze végig a kiállítást. Természetesen megteheti, de ezek a leitmotivok el fognak tűnni - ahogy az állványzatot is lebontják: az építkezés egy pillanatától kezdve már nincs rá szükség. Tapasztalatom szerint az átlagközönség nem problémázik ilyesmin. Megnéznek egy-egy dolgot, esetleg valami miatt vonzónak találják, majd továbblépnek. Azt hiszem, az embereknek tudatos döntést kell hozniuk ahhoz, hogy igazán közel tudjanak kerülni a művészethez. Ha meghozták a döntést, nem fogom őket magukra hagyni. De előbb nézni és látni kell, csak utána jöhet a magyarázat."

Sz. T.

Kassel, 1-12.

1955: Egy országos kertészeti kiállítás mellékrendezvényeként a nácik által "elfajzott" művészetnek titulált klasszikus modern alkotásokat mutatnak be, kortársakkal egyetemben.

1959: Az első kiállítás sikere (130 ezer néző) nyomán újabb kiállítótereket nyitnak, a kubista és szürrealista dokumentumok mellett megjelenik a tasizmus és Jackson Pollock.

1964: A harmadik és utolsó Arnold Bode és Werner Haftmann által rendezett documenta. A katalógusban először használják a 100 napos múzeum megjelölést.

1968: 23 tagú bizottság válogatja a műveket, véget ér az első időszak retrospektív irányultsága, uralkodóvá válik a kortárs jelleg: hódít a pop-art, a hard edge és a minimal art.

1972: A főkurátor, Harald Szeemann koncepciójának megfelelően a társadalmi kérdésekre érzékeny művészek közvetlen kapcsolatra törekszenek a közönséggel. Installációk, konceptualizmus. A giccs megjelenése demonstrálja a kérdést: mi egyáltalán a művészet?

1977: A főkurátor: Manfred Schneckenburger. Középpontba kerül a film, a fotó és a videó, megjelennek az első, "hivatalos" keletnémet művészek. Joseph Beuys Mézpumpája.

1982: Rudi Fuchs főkurátor leteszi a voksot a német "új vadak" expresszív festészete mellett, velük csak Beuys 7000 bazaltköve konkurálhat.

1987: Ismét Manfred Schneckenburger irányít, a figyelmet a művészet társadalmi dimenzióira helyezi, hang- és videoperformanszok, építészet és design.

1992: Jan Hoet főkurátori ténykedése nyomán 600 ezer látogatót vonz a documenta.

1997: Az első női főkurátor, Catherine David a 20. század utolsó documentáját a közelmúlt és a jelen történelmével való szembenézésnek szenteli.

2002: Az első nem európai és színes bőrű főkurátor, Okwui Enwezor nagy súlyt helyez Afrika, Ázsia és Latin-Amerika kasseli jelenlétére.

2007: Június 16-tól szeptember 23-ig tart a documenta 12.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.