A ledőlt piramis elmélete - Abel Ferrara filmrendező

Film

A velencei filmfesztiválon whiskyspohárral a kezében mesél a Mária Magdolnáig megtett útról. És arról, hogy ezúttal spirituális, politikai filmet készített-e, amolyan ellen-Passiót, s nem a dollármilliós kasszasikerre hajtott. Csütörtöktől a magyarországi mozikban is ellenőrizhetjük szavait.
A velencei filmfesztiválon whiskyspohárral a kezében mesél a Mária Magdolnáig megtett útról. És arról, hogy ezúttal spirituális, politikai filmet készített-e, amolyan ellen-Passiót, s nem a dollármilliós kasszasikerre hajtott. Csütörtöktől a magyarországi mozikban is ellenőrizhetjük szavait.

Magyar Narancs: ötödik evangéliumról beszél. Netán a sajátjáról?

Abel Ferrara: A bűn és a hit civilizációjának gyermeke vagyok, amelyik égig érő katedrálisokat emelt, és a bűntudat óceánjával árasztja el a földet. Ez a film az én evangéliumom.

MN: Mária Magdolna alakján keresztül könnyebb Krisztusról szólni?

AF: Egyszerűen érdekelt az a mítosz, amelyet a személye köré szőtt az utókor. Na, nem a Da Vinci-kód-féle megközelítésről beszélek. Mária Magdolna apokrif evangéliumát filológusok és archeológusok kutatják, amióta Egyiptomban ráleltek a föld alatti tekercsekre. A 70-es években a feministák is a zászlajukra tűzték. Mindez hidegen hagyna, ha a tudomány és a történelemkutatás védőfala mögül manapság már nem gyilkolnának az eszmék nevében. Az én filmem a jelenről szól, a jelenre veti a laikus hívő, az önmagát forradalmárnak képzelő rendező, az életével meghasonlott televíziós tekintetét. Különböző utakon indulunk el valamiféle megvilágosodás felé, de hogy valaha is megérkezünk-e, az már kérdéses.

MN: Maga honnan indult és hová érkezett?

AF: Úton vagyok valami felé, amit nem ismerek, valahonnan, aminek az ismerete nem szolgált kielégítő válaszokkal.

MN: Aha... Ez így elég dodonai...

AF: Mit akar hallani?

MN: Például a személyes hitbéli késztetéseiről valamit...

AF: Katolikus családból származom. Nagy hatással volt rám az egyház gyerekkoromban. Ennek ellenére soha nem hittem a vallás mindenhatóságában, és mindabban a mázban, amit a klérus szőtt a Megváltó alakja köré. A tízparancsolat számos pontját megszegtem, és a gyakorlat próbájából tudom, hogy piszok nehéz tisztának maradni egy mocskos világban. Ám azzal, hogy a világot hibáztatom, nem jutok előre. Amióta filmeket rendezek, a bűn eredetével foglalkozom. Személyes elszámolásom van Istennel. Olykor megérintett a kegyelem állapota, ám ez soha nem tartott sokáig. Manapság valamiféle szintézis felé törekszem, ezért foglalkoztat behatóan az ember isteni és állati eredetének a kérdése.

MN: Filmje hangos vitákat gerjesztett. Egyes kritikusai szerint ellen-Passiónak szánta.

AF: Gibson filmjének hála, könynyebben találtam anyagi fedezetet az elkészítéséhez. Ám jóval korábban született meg bennem a film ötlete, mint ahogy a Passió kijött. Ráadásul egészen más filmes hivatkozási pontjaim voltak: Pasolini Máté evangéliuma, Scorsesétől a Krisztus utolsó megkísértése.

MN: Mégis, miért éppen most állt elő vele?

AF: Figyelje csak meg, minden kor akkor citálja elő a Bibliát, amikor komoly meghasonlást él át. A részemről ez belső érettség kérdése. Most tartok ott magammal, hogy isteni sugallatra nyitottan reflektáljak a kortársaim útkeresésére.

MN: Filmje minden szereplőjét a megtisztulás vágya hajtja: a Mária Magdolnát alakító színésznő zarándokútra indul Jeruzsálembe, a tv-riporter Istenhez fohászkodik beteg gyermeke életben maradásáért, egyedül a filmbeli rendező tűnik hajthatatlannak. Õ a maga alteregója?

AF: Ez a rendező egy forradalmi Krisztust visz a mozivászonra. Bármennyire megalomán is, ütközésre kényszerül a filmje ellen tüntető integralisták erőszakával. És ebben a jelenetben benne van korunk politikai hozzáállása is, amiben az egyház is vétkes. Hová vezet a vallási fanatizmus: háborúkhoz, merényletekhez. E tekintetben sem változott semmit az emberiség Krisztus óta. Az utolsó vacsora után harminc évvel lerombolták Jeruzsálemet. A mi korunknál maradva, 2001. szeptember 11. átrajzolta a világ történelmét. Félelemben, megfigyelések hálójában élünk. Máshogy nézünk egymásra. Ugyanez történt a filmkészítésben is. Manapság rendezősztárok diktálják a ritmust. Én megmaradtam kubricki rendezőnek, változatlanul hiszek az ő ledőlt piramis elméletében. A biztonság és a béke piramisa egy csapásra romba dől, ha legbelül nincsenek tartófalai.

MN: Ez a tartófal volna a hit?

AF: Nem tudom. Ha tudnám, nem filmeket rendeznék, hanem házakat építenék.

MN: Mégiscsak egyfajta lelki békét keres. Ezért költözött Rómába, a Vatikán közelébe?

AF: Õrült vállalkozás a terrorizmus első számú célpontjában, az örök városban. Mégis egyfajta biztonságban érzem magam a Trastevere negyedben, a hajdani Ratzinger bíboros közelségében, akit mellesleg nagy intellektusnak tartok. Volt vele nemrégiben egy beszélgetésem a filmemről, és nagyon nyitottnak, megértőnek mutatkozott.

MN: Elárulná, hogy miről beszélgettek?

AF: Többek között arról, hogy nagy hatással volt rám a Vatikán árnyékában írni a forgatókönyvet. Imádom New Yorkot, de számomra ez a város üressé és élhetetlenné vált a terrortámadások óta. Az emberek szemében megbúvó félelem helyett új inspiráló erőre leltem Rómában. A pápa megértette, hogy az igazságot keresem. A civilizáltnak mondott világ felépített magának egy társadalmat, amelyben minden ország minden állampolgára kizárólag a saját érdekeit tartja szem előtt. Kivétel nélkül mindenütt az erőszak vált a mindenhatóság fegyverévé. Egyszerűen képtelenség ott folytatni, ahol tartunk. Nincs, ami megállásra késztetné a saját mindenhatóságának tudatába szédült emberiséget. Kellenek a stoplámpák, a figyelmeztető jelek, különben végérvényesen átgázolunk egymáson. A világot elárasztó fájdalom és szenvedés láttán álljunk meg és nézzük meg, mit műveltünk. Nincs az a vak eszme, amiért érdemes kioltani egymás életét, elvenni mások szabadságát. Nekem rendezőként zsigeri szükségletem a kételkedés. Érdemes-e még filmeket készíteni, emberek tömegeihez szólni a mozgóképek nyelvén?

MN: Na, és érdemes?

AF: Kizárólag akkor, ha felszabadítjuk magunkat, ha készek vagyunk a számvetésre.

Mária Magdolna

Bibliai táj, bibliai hangulat: csuhák, katakomba és szent áhítat. Mielőtt minket is magával ragad: áthallás csak, az Ez az én vérem című nagyszabású botrányfilm részlete, melyet a neves színész-rendező épp Jeruzsálemben forgat. A stáb csomagol, a Mária Magdolnát játszó színésznő (Juliette Binoche) viszont marad - nincs mese, megtért.

A következő snitt volna a kontraszt: a bűnös nagyváros, New York City. A tévében vér, erőszak és véresen erőszakos vallási műsor - a kíméletlenül rámenős moderátor (Forest Whitaker) rögtön lecsap az új filmre, következő adásába meghívja a rendezőt (Matthew Modine - nem először ad alteregót Ferraránál), a színésznőt telefonon zaklatja.

A Da Vinci-kód elemeiből (az Ez az én vérem szerint is apostol volt Mária Magdolna), a Passió és a Krisztus utolsó megkísértése körüli botránykrónikákból összegyúrt film nem indul roszszul. A három főszereplő (színésznő, rendező, moderátor) ütköztetése hitvitát előlegez a tiszta forrásról meg az árucikké lett vallásról, az első fél óra után azonban letérünk az igaz útról, és a pokolra jutunk.

Persze tudvalevő, az út oda jó szándékkal van kikövezve. Didaktikus szólamok következnek, egy kínosan rosszízű parabola, gyenge színészvezetés és tartalmi hiányosságokat palástoló formai trükkök (film és tévéműsor a filmben).

A mélyrepülés a moderátor tanmeséjével kezdődik, oh, rá láthatóan nem gyakorol különösebb hatást, hogy műsorvezetőként hetente találkozik vallástörténészekkel, szerzetesekkel és bibliakutatókkal - mindenidős feleségét (Heather Graham) csalja, élő adásban támadja hátba a direktort, akinek előzőleg fűt-fát ígért, ha vállalja a szereplést.

De elnyeri méltó büntetését: asszonyka koraszül, gyermekével élet és halál között lebeg. A helyzethez bűnbánat illik: a kórházi kápolnában "Ne őket büntesd, büntess inkább engem!" felkiáltással buzgó hitgyakorlás folyik, Forest Whitaker pályafutása legkínosabb jelenetében megtér az Úrhoz.

A másik két főszereplőt, a színésznőt és a direktort útközben valahol elveszítjük - az előbbi valószínűleg leprásokat gyógyít a Szentföldön, az utóbbi - a film logikáját követve - csúnya, rossz fiú Hollywoodban vezekel.

Mit lehet ehhez hozzátenni? Azért jó tudni, hogy olyan világban élünk, ahol a rend és az igazság uralkodik, és ahol a Jóisten, ha le is sújt a bűnösökre, végül mindenkinek megbocsát.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.