Film

Hétköznapi titkaink

  • 2016. április 30.

Film

Lehet valami vonzódás a norvég rendezőkben a háborús övezetek fotóriporternőinek családi drámáihoz. A konfliktus a szenvedések megörökítésének s a nyugati világ számára történő felmutatásának küldetéses szenvedélye és a szerető, ám a munka miatt örökké elhagyott család frusztrációinak ütközéséből bontakozik ki. Eric Poppe Tíz­ezerszer jó éjszakát című művében Juliette Binoche, ebben a Joachim Trier (Szerzők, Oslo, Augusztus) rendezte produkcióban pedig Isabelle Huppert fotózza végig a világot elviselhetetlen űrt hagyva szerettei szívében.

Poppe (Magyarországon persze nem forgalmazott) munkája azonban izzóan tömör dráma, az évtized egyik legjelentősebb filmje, Trier a kelleténél több áthallást tartalmazó próbálkozása viszont a biztató kezdet után leülő, túlzsúfolt, szétfolyó, maszatolós melodráma-kollekció. Van benne minden, ami manapság trendi: időfelbontás, ugyanazon jelenetek ismétlése más szemszögből, váltakozó belső narráció, a történet elején már elhunyt, de a film jelen idejében fesztelenül közlekedő anyafigura, álmok és a képzelet játékai. Itt van továbbá egy család és a család barátainak agyonrészletezett konfliktushalmaza; a remek színészek mind-mind érzékenyen és izgalmasan hozzák az egytől egyig ambivalens figurákat. Ám a felszínnél mélyebbre nem jutunk. Az újabb és újabb mellékszálak nem adnak újabb nézőpontot vagy felismerést. A zárlatban ezért tétova közhelyzuhatagba fullad az amúgy ígéretes rendező nem kevésbé ígéretes amerikai debütálása.

Forgalmazza a Vertigo Média; a rendezővel készített interjúnk itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.