Film

Hétköznapi titkaink

  • 2016. április 30.

Film

Lehet valami vonzódás a norvég rendezőkben a háborús övezetek fotóriporternőinek családi drámáihoz. A konfliktus a szenvedések megörökítésének s a nyugati világ számára történő felmutatásának küldetéses szenvedélye és a szerető, ám a munka miatt örökké elhagyott család frusztrációinak ütközéséből bontakozik ki. Eric Poppe Tíz­ezerszer jó éjszakát című művében Juliette Binoche, ebben a Joachim Trier (Szerzők, Oslo, Augusztus) rendezte produkcióban pedig Isabelle Huppert fotózza végig a világot elviselhetetlen űrt hagyva szerettei szívében.

Poppe (Magyarországon persze nem forgalmazott) munkája azonban izzóan tömör dráma, az évtized egyik legjelentősebb filmje, Trier a kelleténél több áthallást tartalmazó próbálkozása viszont a biztató kezdet után leülő, túlzsúfolt, szétfolyó, maszatolós melodráma-kollekció. Van benne minden, ami manapság trendi: időfelbontás, ugyanazon jelenetek ismétlése más szemszögből, váltakozó belső narráció, a történet elején már elhunyt, de a film jelen idejében fesztelenül közlekedő anyafigura, álmok és a képzelet játékai. Itt van továbbá egy család és a család barátainak agyonrészletezett konfliktushalmaza; a remek színészek mind-mind érzékenyen és izgalmasan hozzák az egytől egyig ambivalens figurákat. Ám a felszínnél mélyebbre nem jutunk. Az újabb és újabb mellékszálak nem adnak újabb nézőpontot vagy felismerést. A zárlatban ezért tétova közhelyzuhatagba fullad az amúgy ígéretes rendező nem kevésbé ígéretes amerikai debütálása.

Forgalmazza a Vertigo Média; a rendezővel készített interjúnk itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.