Film

Hétszer lenn, nyolcszor fenn

Film

"Ilyen az élet: hétszer lenn, nyolcszor fenn" - mondja állítólag egy japán közmondás, és mondja Xabi Molia is a filmjével. AHétszer lenn ugyanis szakít a bűbájos, naiv francia romantikával, és helyette a valóság hullámvasútján fel-le utazó nő történetét meséli el.

Egyszerűen, közhelyeket kerülve, és életszagúan.

Elsa (Julie Gayet) élete ugyanis korántsem olyan, amit ideálisnak nevezhetnénk - vagy éppen kiugróan szürreálisnak: se a család-gyerek-karrier-otthon boldogító mesterkombinációja, se nagy katasztrófák, hirtelen haláleset vagy gyógyíthatatlan betegség nem látható. Átlagos, válás utáni nőt kapunk, aki állásinterjúról állásinterjúra, albérletből albérletbe vándorol, míg aztán tető sem marad a feje fölött. Nem látjuk, mi vezetett Elsa kisiklásához, de azt annál inkább, hogy a lejtő után mindig jön még egy. S nem tudjuk meg azt sem, miért kell felállni folyton, de Elsa minden bukás után megy tovább, küzd - és feltehetően bízva bízik. Hiába találkozik ráadásul a hozzá hasonló sorsú Matthieu-vel (Denis Podalydes), a romantikus szál némi keserédes humort igen, de boldogságot és hurráoptimizmust nem hoz. Molia ügyesen szálazott, novellisztikus történetdarabkákon keresztül, tiszta, egyszerű képekkel dolgozva mutatja meg a szétesett családot, a munkanélküliség és a hajléktalanság szürke pillanatait és a folytonos, sziszifuszi küzdelmet a kitörésért. Nem akar nagy igazságokat belénk sulykolni, csupán rámutatni valamire. Csendesen és szerényen. S végül azért hagy nekünk egy csipetnyi optimizmust: épp csak annyit, amennyi a túléléshez kell.

Forgalmazza az Anjou Lafayette


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.