Film

Hétszer lenn, nyolcszor fenn

Film

"Ilyen az élet: hétszer lenn, nyolcszor fenn" - mondja állítólag egy japán közmondás, és mondja Xabi Molia is a filmjével. AHétszer lenn ugyanis szakít a bűbájos, naiv francia romantikával, és helyette a valóság hullámvasútján fel-le utazó nő történetét meséli el.

Egyszerűen, közhelyeket kerülve, és életszagúan.

Elsa (Julie Gayet) élete ugyanis korántsem olyan, amit ideálisnak nevezhetnénk - vagy éppen kiugróan szürreálisnak: se a család-gyerek-karrier-otthon boldogító mesterkombinációja, se nagy katasztrófák, hirtelen haláleset vagy gyógyíthatatlan betegség nem látható. Átlagos, válás utáni nőt kapunk, aki állásinterjúról állásinterjúra, albérletből albérletbe vándorol, míg aztán tető sem marad a feje fölött. Nem látjuk, mi vezetett Elsa kisiklásához, de azt annál inkább, hogy a lejtő után mindig jön még egy. S nem tudjuk meg azt sem, miért kell felállni folyton, de Elsa minden bukás után megy tovább, küzd - és feltehetően bízva bízik. Hiába találkozik ráadásul a hozzá hasonló sorsú Matthieu-vel (Denis Podalydes), a romantikus szál némi keserédes humort igen, de boldogságot és hurráoptimizmust nem hoz. Molia ügyesen szálazott, novellisztikus történetdarabkákon keresztül, tiszta, egyszerű képekkel dolgozva mutatja meg a szétesett családot, a munkanélküliség és a hajléktalanság szürke pillanatait és a folytonos, sziszifuszi küzdelmet a kitörésért. Nem akar nagy igazságokat belénk sulykolni, csupán rámutatni valamire. Csendesen és szerényen. S végül azért hagy nekünk egy csipetnyi optimizmust: épp csak annyit, amennyi a túléléshez kell.

Forgalmazza az Anjou Lafayette


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."