tévésmaci

Sül és Simm

  • tévésmaci
  • 2012. november 4.

Film

Amikor Sztupa és Troché nekieredtek, nem volt megállás. Nem számított az idő, lehetett reggel, délelőtt vagy délután, kora este vagy késő éjszaka, hajnal vagy alkony, pirkadhatott vagy pitymallhatott, egyre ment. Egyre mentek, mentek, meg nem álltak, ha nekivágtak.

Csak mentek. Nem számított az időjárás, eshetett és fúhatott, tombolhattak az elemek, de akár lustálkodhattak is, senkit nem érdekelt, hogy kúszik fel vagy éppen mivé zsugorodik a hőmérő higanyszála, az eső lehetett ónos vagy zivataros, a felhőzet felszakadozó vagy bárányos, a szél lehetett lágy zefír vagy alattomos yugo, misztrál vagy böjti éppen, ha mentek, mentek. S ha nekieredtek, mentek. Nem volt megállás, legfeljebb csak ha terv szerint. Nem akadályozta őket egyéb külső erő sem, úgy voltak vele, hogy adj, király, katonát, ha nem adsz, majd szakítunk, és mentek, csak mentek, ha nekivágtak. Persze nem sűrűn indultak neki, csak ha a szükség úgy kívánta. De ha kellett, nem sokat tétováztak, vagy inkább semennyit sem, nem a végső kigázolás, nem az utolsó lehetőség volt, hogy nekivágjanak, hanem minden esetben egy nagyon is lehetséges opció. Megoldható-e úgy a fölmerült probléma, ha nekieredünk? S ha az tűnt helyesnek, nem tették a sor végére, nem próbáltak provizorikus megoldásokban gondolkodni, nem akarták lerendezni kéz alatt, nem várták, hogy maguktól behegedjenek a sebek, s az sem számított, ha tátongnak a zsebek, ha menni kellett, mentek. Nem verték nagydobra, nem csináltak belőle sem túl nagy ügyet, sem különösebb színházat, kapták magukat és mentek. Arra volt gondjuk, hogy mi lesz, ha nem lesznek itt (vagyis ott, ahol voltak), rendbe tettek mindent, levitték a szemetet, beágyaztak, kisepertek, csak aztán mentek. Amikor már valóban nem tartóztathatta őket semmi. És senki sem. Se barát, se rokon, se üzletfél, se hatalom, se karambol, se lakodalom. Nekivágtak frissen borotválva, és nem álltak meg, haladtak. No, haladjunk mi is sasolni erőst a tévét.

Szombaton (6-án) a nemzet gyásznapjának megfelelő műsort adnak a tévék, valamiért azonban az eddig március 15-én nyomott anyag egy része is átcsusszant ide, például a Szirmok, virágok, koszorúk, de ennek nincs különösebb jelentősége, lévén az efféle művek többsége az áthallásosságával aratta ritkás babérjait a maga idejében, így nem túl sok örömöt szereznek manapság. Lehet persze azt mondani erre, hogy manapság áthallás csak igazán az áthallás, felőlem nyugodtan. Itt jegyezném meg, hogy a film+ Sherlock Holmest ad Christopher Lee-vel délután (s holnap folytatja is a Bűntény a Viktória-vízesésnél második felével). A művet Billy Corcoran rendezte, a jó öreg Corky, tényleg, nézik a Coppert? Nézzék, szerintem. Este tizenegykor A guardista lesz az HBO-n, ha már így szóba jöttek ír felebarátaink.

Vasárnap Török Ferenc Isztambul című filmjét adja este nyolckor a Cinemax, s az ember beleborzong, hogy milyen szerencsés, hiszen ha valamelyik rendezőnket például Russz Bélának hívnák, nyilván Minszk címmel csinálna filmet, az meg ugye kinek hiányzik. Délben volt az isteni Lollo meg a magyar Tony Curtis a rózsák háborújából nyilván mindenkinek ismerős Burttel a Trapézon és az MGM-en, de épp ebédeltem.

Hétfőn a híres Jules és Jim szintén este nyolckor, szintén a Cinemaxon, amit a szintén híres Francois Truffaut rendezett, s arról szól, hogy két kerékpáros pasas bele van zúgva ugyanabba a csajba, ami annál is érthetetlenebb, mert nevezettet, miszerint Catherine-t Jeanne Moreau adta. Ha a szakágban akarunk maradni, nekem a Butch Cassidy és a Sundance kölyök jobban tetszett, bár ők speciel Katharinébe voltak belezúgva (Ross) - ennyit a kis különbségekről, meg még annyit, hogy mind a kettőnél jobb a Kalandorok, amiben Ventura Lino és Delon Alain veszkődnek ugyanazon fehérnépért, aki viszont, no, fütyüljék velem, Laetitia volt - ennyit a csajokról.

Szerdán jön, aki Buddy Hollyval halt, ugyancsak nyolckor, ugyancsak a Cinemaxon: La Bamba. Éjfél után meg a Hurrikán, az MGM-re. A héten tehát be sem érdemes kapcsolni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.