Film

Hivatás

Małgorzata Szumowska: Az Ő nevében

  • 2015. július 25.

Film

Amióta a kilencvenes években sorra pattantak ki a katolikus papság fiatalkorúakkal szembeni bűnei, egyre több embert foglalkoztat a cölibátus kérdése.

Szumowska korábbi filmjeihez hasonlóan ezúttal is a szexualitás felől közelít, ám az eddigi munkáival szemben ez a film visszafogott és fegyelmezett. Sűrű, nehéz atmoszférájában ott kísért Kieślowski szelleme, morális igényessége.

Nem úgy teszi fel a kérdést, hogy vajon összeegyeztethető-e a papi hivatás és a megélt testi szerelem (nem egyeztethető össze, a papi nőtlenség jelenleg nem képezi felülvizsgálat tárgyát), hanem azt feszegeti, hogy összeegyeztethető-e az elfojtás és a tisztesség. Hogy meddig kell képmutatónak lenni, a „nagyobb jóra”, a közösség „egységére” hivatkozva. Kell-e egyáltalán?

Adam atya egy vidéki nevelőintézet nyitott és laza, ugyanakkor mélyen elkötelezett és karizmatikus vezetője. Lelkészi szolgálata mellett szeretettel és megértéssel viseli gondját a tucatnyi, mentális és viselkedési problémája miatt munkaterápiára fogott fiatalembernek. Akik vadak és szeretetéhesek, kegyetlenek és sérülékenyek – valahol a fiatalkorúak börtöne, a javítóintézet és a felnőttélet határán. Kialakulatlan morális érzékkel és ébredő szexualitással. Adam atya jó pedagógus és jó pap, ám emberből van: teste késztetéseivel csak küzdeni tud, megküzdeni nem. Az intézet környékén nehéz fizikai munkát végző fiatalember iránt ébredő vonzalma pedig kölcsönös. És igen érzékenyen, távolságtartóan és – a finálé szenvedélyes együttlétének direkt, bár nem explicit bemutatásáig – diszkréten ábrázolt. Ez a kapcsolódás a teljesség felé törekszik, amelynek része a szexuális kapcsolat is, de centrumában ugyanaz a felismerés, az egység, a teljesség mindig adott voltának felismerése áll, mint ami a hívő embert megtartja a kétségek, szorongások, tévelygések kínjai közt is.

Vajon az egyház a maga földhözragadt pragmatizmusában és taktikus döntéseiben szintén a teljesség felé törekszik-e? – teszi fel a kérdést, provokatívan, ám az istenkereső ember indulatával a feszült hangulatú, nyomasztó közegben játszódó film. Ha az egyháznak az élet valóságos kérdéseire adott válaszai csak a bűntudat felkeltésére alkalmasak (az egyik intézeti fiú, nem tudván feldolgozni saját szexuális irányultságát, öngyilkos lesz), ha ez az egyház a felmerülő vádakkal (munkatársa a püspökségen besúgja a papot) csak a praktikus megfontolások szintjén hajlandó foglalkozni (újabb áthelyezés), akkor kitől, mitől remélhet segítséget a hitét és belső, elemi késztetéseit egyaránt meg­élni kívánó ember? Vajon mikor lehet ezekről a kérdésekről egyáltalán beszélni?

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.