SZEMREVALÓ

Ideges idegenek

  • - barotányi -
  • 2017. október 21.

Film

Benny állástalan színész, Marko sikertelen vállalkozó, mindketten Bécs remekül integrálódott polgárai, másodgenerációs bevándorlók, akiknek már csak egzisztenciális gondjaikon kéne úrrá lenniük. Szerencséjükre egyszer csak összeakadnak egy akaratos, ámde teljesen fogalmatlan tévéssel, aki a bevándorlók lakta (fiktív) Rudolfs­grundról forgatna. Persze a két lézengőt is frissen érkezett „migránsnak” nézi, akik némi pénzt szimatolva még adják is a lovat alá, s indulhat a mind nagyobb nézettségre törő reality-show. Közben zajlik az adatgyűjtés valódi első generációs bevándorlókkal, ami önmagában is remek téma egy fekete komédiához. A két lókötő nagykanállal adagolja a legrosszabb, legközhelyesebb sztereotípiákat – ám az általuk felkínált szerepmodell idővel veszélyesen ragadósnak bizonyul, a tévénézők pedig vérkomoly valóságnak nézik a fikciót. A komédia tanmeséje talán túlontúl is leegyszerűsített, a szájbarágós tanulságot csak kihangsúlyozza a kicsit kapkodva elővezetett, keserédes hepiend. Az Ausztriában élő, iráni származású filmrendező, Arman T. Riahi több sikeres dokumentumfilm (például a civil ellenállás formáival foglalkozó Mindennap forradalom) után forgatta le második játékfilmjét, amellyel – a végeredmény minden hibája ellenére is – telibe talált. Erős empátiával, vérbő humorral, kisrealista érzékenységgel tud mesélni Közép-Európa „boldogabbik” felébe szakadt bevándorlók mindennapjairól, s ez nem kevés. Ráadásul a kisebb-nagyobb szerepekben remeklő színészek és a fontos funkciót betöltő, önmagukban is izgalmas zenék is sokat dobnak a filmjén.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.