Időbűnök

  • - dombi -
  • 2009. március 26.

Film

Időgépből a legszellemesebbet Michel Gondry mutatta be az időgépek bejegyzett fórumán, a moziban. Ez volt Az álom tudományában feltalált egy másodperces masina, amivel G.

Idõgépbõl a legszellemesebbet Michel Gondry mutatta be az idõgépek bejegyzett fórumán, a moziban. Ez volt Az álom tudományában feltalált egy másodperces masina, amivel G. G. Bernal és C. Gainsbourg vághatott neki a nagy utazásnak: egy másodperc elõre, egy másodperc hátra, mintha mi sem történt volna, és valóban nem is történt - a tisztán kivehetõ derültségen túl - semmi. Ugyanez thrillerben már nem mûködik, ott mindig beláthatatlan következményei vannak az idõvel való kisded játékoknak. Az Idõbûnökben a pocakot eresztett spanyol középosztály csúszik el az idõutazáson, a módos civil szféra és a tudományos fantasztikum találkozásához pedig nem kell más, mint a mûfaj szériatartozékai: a megmenteni kívánt nõszemély és a szórakozott prof. Héctor, a joviális feleség- és telektulajdonos épp csak elkezdte kiélvezni a hétvégi ház elõnyeit, amikor a telekhatáron túl egy fedetlen nõi keblen akad meg a távcsõ. A kellemetlennek aligha mondható látvány nyugágya elhagyására készteti az alkalmi kukkolót, aki hamarosan a költõ is megénekelte nagy sötétlõ erdõben, ott pedig egy ügyesen megcsavart, ollócsattogtatós-idõutazós thrillerben találja magát. Nacho Vigalondo, ki írója és rendezõje is a filmnek, úgy állította be az idõgép kerekeit, hogy a szabad idejébõl kizökkentett Héctor dinoszauruszok helyett legfeljebb önmagába botolhasson, és az egész kergetõzés két telekbõl, két autóból és két nõbõl is kijöhessen. A tervbe vett hollywoodi változatban az ilyesmi nyilván megengedhetetlen, pedig épp ez az idõutazásoktól szokatlan szûkösség ad távlatokat Vigalondo filmjének.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.