Időbűnök

  • - dombi -
  • 2009. március 26.

Film

Időgépből a legszellemesebbet Michel Gondry mutatta be az időgépek bejegyzett fórumán, a moziban. Ez volt Az álom tudományában feltalált egy másodperces masina, amivel G.

Idõgépbõl a legszellemesebbet Michel Gondry mutatta be az idõgépek bejegyzett fórumán, a moziban. Ez volt Az álom tudományában feltalált egy másodperces masina, amivel G. G. Bernal és C. Gainsbourg vághatott neki a nagy utazásnak: egy másodperc elõre, egy másodperc hátra, mintha mi sem történt volna, és valóban nem is történt - a tisztán kivehetõ derültségen túl - semmi. Ugyanez thrillerben már nem mûködik, ott mindig beláthatatlan következményei vannak az idõvel való kisded játékoknak. Az Idõbûnökben a pocakot eresztett spanyol középosztály csúszik el az idõutazáson, a módos civil szféra és a tudományos fantasztikum találkozásához pedig nem kell más, mint a mûfaj szériatartozékai: a megmenteni kívánt nõszemély és a szórakozott prof. Héctor, a joviális feleség- és telektulajdonos épp csak elkezdte kiélvezni a hétvégi ház elõnyeit, amikor a telekhatáron túl egy fedetlen nõi keblen akad meg a távcsõ. A kellemetlennek aligha mondható látvány nyugágya elhagyására készteti az alkalmi kukkolót, aki hamarosan a költõ is megénekelte nagy sötétlõ erdõben, ott pedig egy ügyesen megcsavart, ollócsattogtatós-idõutazós thrillerben találja magát. Nacho Vigalondo, ki írója és rendezõje is a filmnek, úgy állította be az idõgép kerekeit, hogy a szabad idejébõl kizökkentett Héctor dinoszauruszok helyett legfeljebb önmagába botolhasson, és az egész kergetõzés két telekbõl, két autóból és két nõbõl is kijöhessen. A tervbe vett hollywoodi változatban az ilyesmi nyilván megengedhetetlen, pedig épp ez az idõutazásoktól szokatlan szûkösség ad távlatokat Vigalondo filmjének.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.