Illegális

  • - barotányi -
  • 2012. március 17.

Film

Az otthon számos díjjal jutalmazott, sőt még a tavalyi Oscar-díjra is jelölt belga film úgynevezett lelkiismereti mű: a rendező Olivier Masset-Depasse egy orosz nő hányattatásain keresztül az ottani idegenrendészeti szisztéma üres embertelenségét próbálja bemutatni.

A jó szándékot már első körben sem vonhatjuk kétségbe, s a megvalósítás kapcsán sem vádolhatjuk kulisszahasogató igyekezettel - az Illégal puritánul nyomasztó film azokról, akik be szeretnének jutni egy szürke, lucskos és sivár paradicsomba. A jelölt neve Tania, eredetileg franciatanárnő (Anne Coesens valóban ihletett alakításában - az orosz nyelvi részekért külön piros pont!), aki tökélyre fejlesztené a mimikrit, csak hogy ne kelljen elhagynia a szeretett Belgiumot - ezzel szemben lekapcsolják, bevágják egy idegenrendészeti táborba, s mindent megtesznek, hogy felrakhassák az első kelet-európai gépre. A film impresszív felütése, ahogy egyenként égeti le vasalóval az ujjbegyeiről az árulkodó mintázatot, garantáltan megmarad a nézőben. Akad még néhány erős, zömmel szintén deprimáló pillanat, amit nehezen lehet elfelejteni: öngyilkosság, brutális bántalmazás, végtelen fájdalom. És ennek kontrasztjaként a régi filmes tortacsatákat felidéző krumplipüréharc - a tragikus sorsú mali migránst játszó Essé Lawsont sem véletlenül díjazták hazájában. Valódi nevét eltagadó, majd inkább belorusz barátnéja identitását magára öltő főhősnőnk újabb csapdába szalad: most már van elég ok, hogy végleg kitegyék a szűrét. Kitoloncolása elleni harca valóban drámai, passiója realisztikus - a fináléról viszont nem is tudjuk eldönteni: álom-e vagy valóság. Az ügyes kamerakezeléssel támogatott szikár majdnem-dokumentarizmus abból a szempontból igazolható, hogy a mű így az előre kijelölt esztétikai és társadalomkritikai ösvényen halad. Az élvezeti érték ehhez képest másodlagos: filmünk rekreációs célokra alkalmatlan.


Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.