Illegális

  • - barotányi -
  • 2012. március 17.

Film

Az otthon számos díjjal jutalmazott, sőt még a tavalyi Oscar-díjra is jelölt belga film úgynevezett lelkiismereti mű: a rendező Olivier Masset-Depasse egy orosz nő hányattatásain keresztül az ottani idegenrendészeti szisztéma üres embertelenségét próbálja bemutatni.

A jó szándékot már első körben sem vonhatjuk kétségbe, s a megvalósítás kapcsán sem vádolhatjuk kulisszahasogató igyekezettel - az Illégal puritánul nyomasztó film azokról, akik be szeretnének jutni egy szürke, lucskos és sivár paradicsomba. A jelölt neve Tania, eredetileg franciatanárnő (Anne Coesens valóban ihletett alakításában - az orosz nyelvi részekért külön piros pont!), aki tökélyre fejlesztené a mimikrit, csak hogy ne kelljen elhagynia a szeretett Belgiumot - ezzel szemben lekapcsolják, bevágják egy idegenrendészeti táborba, s mindent megtesznek, hogy felrakhassák az első kelet-európai gépre. A film impresszív felütése, ahogy egyenként égeti le vasalóval az ujjbegyeiről az árulkodó mintázatot, garantáltan megmarad a nézőben. Akad még néhány erős, zömmel szintén deprimáló pillanat, amit nehezen lehet elfelejteni: öngyilkosság, brutális bántalmazás, végtelen fájdalom. És ennek kontrasztjaként a régi filmes tortacsatákat felidéző krumplipüréharc - a tragikus sorsú mali migránst játszó Essé Lawsont sem véletlenül díjazták hazájában. Valódi nevét eltagadó, majd inkább belorusz barátnéja identitását magára öltő főhősnőnk újabb csapdába szalad: most már van elég ok, hogy végleg kitegyék a szűrét. Kitoloncolása elleni harca valóban drámai, passiója realisztikus - a fináléról viszont nem is tudjuk eldönteni: álom-e vagy valóság. Az ügyes kamerakezeléssel támogatott szikár majdnem-dokumentarizmus abból a szempontból igazolható, hogy a mű így az előre kijelölt esztétikai és társadalomkritikai ösvényen halad. Az élvezeti érték ehhez képest másodlagos: filmünk rekreációs célokra alkalmatlan.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.