Az eladó

Film

Mi történik egy kanadai kisvárosban? Semmi. Télen esik a hó.

Egy ilyen letűnt fényű iparvárosban, Lac Saint-Jeanban él az autókereskedők ásza, a felülmúlhatatlan Marcel Lévesque (Gilbert Sicotte), aki már 1988 óta az év dolgozója. Minden napja hasonlóan telik, ugyanaz a menet: házból ki, 50 méter séta az autókereskedésig, egész napos eladás, végül a szükségszerű alvás, majd minden elölről. A gyors észjárású, furfangos, mindjárt nyugdíjba vonuló öreg azért él, hogy adhasson - mármint eladhasson. A munkanélküliség sújtotta régióban ő még szerencsésnek mondhatja magát, munkája van, ha élete már nem is nagyon. Az egyedüli színfolt a dolgos mindennapokban imádott lánya és unokája, meg a bájos kísérőprogramok, ahonnan öregünk kicsit mindig kilóg. A kereskedők sztárjának van egy titka, amitől marha jól megy az üzlet: ismeri az embereket. Kiismeri mindenki gyengéjét, kedves, figyelmes, és hopp, máris eladott egy autót. Ám a dörzsölt fickó élete tragikus fordulatot vesz - amiben egy szarvasnak fontos szerep jut, ki hitte volna -, talán ettől minden megváltozik majd. De minden marad a régi.

Sébastien Pilote filmjének képi megjelenítése, annak is lírai vetülete időnként némi rosszullétet okozhat: ismerik azt, amikor az elsuhanó fenyőrengeteg után kénytelenek vagyunk villanypóznákat számolni, csak hogy történjen valami, majd mikor a kocsi ablakából kinézve nem látni semmit, csak a rengeteg havat, újra keresni kell valami számolnivalót.

Bár Lévesque életében - tragédia ide vagy oda - nem változik semmi, azért valami mégis: vége lesz a télnek, s szerencsére a filmnek is.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.