Az eladó

Film

Mi történik egy kanadai kisvárosban? Semmi. Télen esik a hó.

Egy ilyen letűnt fényű iparvárosban, Lac Saint-Jeanban él az autókereskedők ásza, a felülmúlhatatlan Marcel Lévesque (Gilbert Sicotte), aki már 1988 óta az év dolgozója. Minden napja hasonlóan telik, ugyanaz a menet: házból ki, 50 méter séta az autókereskedésig, egész napos eladás, végül a szükségszerű alvás, majd minden elölről. A gyors észjárású, furfangos, mindjárt nyugdíjba vonuló öreg azért él, hogy adhasson - mármint eladhasson. A munkanélküliség sújtotta régióban ő még szerencsésnek mondhatja magát, munkája van, ha élete már nem is nagyon. Az egyedüli színfolt a dolgos mindennapokban imádott lánya és unokája, meg a bájos kísérőprogramok, ahonnan öregünk kicsit mindig kilóg. A kereskedők sztárjának van egy titka, amitől marha jól megy az üzlet: ismeri az embereket. Kiismeri mindenki gyengéjét, kedves, figyelmes, és hopp, máris eladott egy autót. Ám a dörzsölt fickó élete tragikus fordulatot vesz - amiben egy szarvasnak fontos szerep jut, ki hitte volna -, talán ettől minden megváltozik majd. De minden marad a régi.

Sébastien Pilote filmjének képi megjelenítése, annak is lírai vetülete időnként némi rosszullétet okozhat: ismerik azt, amikor az elsuhanó fenyőrengeteg után kénytelenek vagyunk villanypóznákat számolni, csak hogy történjen valami, majd mikor a kocsi ablakából kinézve nem látni semmit, csak a rengeteg havat, újra keresni kell valami számolnivalót.

Bár Lévesque életében - tragédia ide vagy oda - nem változik semmi, azért valami mégis: vége lesz a télnek, s szerencsére a filmnek is.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.