„Imádom az öregeket” – Sós Ágnes rendező

Film

Szépkorú erdélyi nénik és bácsik őszinte meséi a szexről: Sós Ágnes Szerelempatak című dokumentumfilmje mindenkit levesz a lábáról. Az HBO Valentin-napon vetítette a filmet, amely már az Urániában is látható.

magyarnarancs.hu: Elsődlegesen mi motivált abban, hogy nyolcvan-kilencven éves időseket a legintimebb szexuális, illetve szerelmi élményeikről kérdezz?

false

 

Fotó: Németh Dániel

Sós Ágnes: Magam sem hittem, hogy lehet, csak szerettem volna egy olyan dokumentumfilmet készíteni, ami még játékfilmeknél is ritka, hogy a nézők arcáról nem tűnik el a mosoly a nézése közben. Közben kipattant a fejemből az idős emberek és a testi-lelki szerelem témája. Ehhez az is hozzájárult, hogy nagyon sokat forgok faluhelyen. Szívesen elücsörgök az öregeknél, mert bölcsesség, nyugalom árad belőlük. Érzik rajtam, hogy nyitott vagyok és kíváncsi. Nyíltan beszélnek a legkomolyabb tabutémákról, pikáns dolgokról is, ami a keresztény Európában még férj és feleség között sem jön szóba. A mai napig nem tudunk nyíltan, felszabadultan beszélni a testi-lelki szerelemről.

magyarnarancs.hu: Hogyan találtál az erdélyi faluban élő szereplőkre?

SÁ: Részben a barátaim révén, részben pedig a film konzultánsa, dr. Balázs Lajos, a csíkszeredai Sapientia Egyetem néprajzprofesszora segített a szereplőkeresésben. A professzor úr írt egy vaskos könyvet a szerelmi szokásokról fiatalkortól öregkorig, amit végigrágtam. Magyarországon kezdtem forgatni, de úgy éreztem, hogy az idősek szóhasználata, hétköznapjai túl modernek ahhoz, amit a lelkemben és a fejemben elképzeltem: egy kicsit álomszerű, mégsem idealizált dokumentummesét, amelyik megőrzi az archaikus falusi társadalom utolsó morzsáját.

magyarnarancs.hu: Milyen mértékben irányítottad a szereplőidet?

SÁ: A Szerelempatak kőkeményen dokumentumfilm, minden eleme igaz, a jelenetekben minden valós, de elvittük a mesemondás irányába. Ez az első filmem, amiben némi fikció is van. Régebben sokkal spontánabbul forgattam, ezúttal folyamatosan gondolkodtam azon, hogy milyen mozaikok kellenek a konkrét történethez. És ezt mindig előre megbeszéltem a szereplőkkel, és kivártuk, amíg mondjuk lesz egy esküvő a faluban, vagy az asszonyok tésztát dagasztanak.

magyarnarancs.hu: Készítettél már jó néhány filmet sportemberekről, művészekről, tőkésekről, börtönviseltekről, és a saját nagymamád testi-lelki leépüléséről is: ez volt a Teri nagyi. Az euforikus életörömet sugárzó Szerelempatak tökéletes ellenpólusa.

SÁ: Imádom az öregeket, legalább nyolc filmet készítettem idős emberekről. Zalán Vince úgy mutatott be a Budapesti Kommunikációs Főiskola diákjainak, mint az a rendező, aki a legtöbb és a legszebb filmet készíti öregekről. A Teri nagyi az emberhez nem méltó végjáték egy olyan asszonynál, aki a halál előszobájában, az elborult pillanatai közötti tiszta állapotában olyan bölcsességeket mond, mintha egy filozófus álmát látnád, hallanád. Az én filmjeimnek az a lényege, hogy az életnek egy nagyon pici részletében olyan mélyre mennek, amilyen mélyre csak lehet.

magyarnarancs.hu: Mi az a módszer, amivel feltárulkozásra bírod az embereket?

SÁ: Ott kezdődik az egész, hogy kinyitják az ajtót, rád néznek, és megszületik a pillanat. Megteremtődik valami, ami misztikus. Nyilván én is felfokozott állapotban vagyok, tudom, hogy van vesztenivalóm. Felmegy az adrenalin, nagyon koncentrálok, de mindez nem látszik rajtam, mert mosolygok, vidám vagyok. Közben meg a forgatások alatt és után görcsbe szorul a gyomrom, valósággal lebetegszem. Gyakran akár hónapok, évek múlva is gondolkodom azon, hogy nem tökéletes a riport, a jelenet, amit felvettem, de képtelen vagyok még egyszer nekifutni.

magyarnarancs.hu: A filmkészítés során ismeretlenek sorsába nyúlsz. Mennyire vagy képes megőrizni az objektivitást?

SÁ: Éppúgy felmerül az intimitás kérdése, hogy olyan közel kerülsz emberekhez, ami sokszor zavaró. Állandóan azt érzed, hogy nem léphetsz át egy etikai határt. Nem használhatod ki őket, élhetsz a sorsukkal, de nem élhetsz vissza vele. Nevethetsz velük, de nem nevetheted ki őket. Mindig megmutatom az elkészült filmet minden szereplőnek. Egyetlenegyszer fordult elő üzletemberekről filmet készítve, hogy egyvalaki nem járult hozzá még változtatásokkal sem a televíziós vetítéshez. A szereplők szempontjából nem biztos, hogy a kedvenc filmjük, ha az életüket, a lelküket az arcukba nyomják. Ha jól sikerült a film, esetleg értik a tanulságát. Jó esetben meg is köszönik.

magyarnarancs.hu: Az HBO és a Nemzeti Filmalap hosszú távú együttműködést szeretne egész estés dokumentumfilmek vetítésében – a te filmed az első kísérlet.

SÁ: Az HBO Magyarország és az általam létrehozott projektcég koprodukciója révén, amiben a Nemzeti Filmalap a támogató, megteremthető az anyagi alapja annak, hogy igényes dokumentumfilmek készüljenek. A világban ötvenmillió forint alatt nem készülnek dokumentumfilmek. Idehaza az utóbbi években három-négy-öt millió forintból gyártottak dokumentumfilmeket. Ezt a filmet másfél évig egyedül forgattam, a saját magam által megvásárolt mikrofonnal, kamerákkal. Gyakorlatilag a zsebemből dolgoztam. Hosszú időt vesz igénybe, amíg beadod a pályázatot, elbírálják, aláírják, utalják a pénzt. Eleve nálam legalább egy év, amíg kiállok egy témával. Az előkészítési pénzek rendszere működik világviszonylatban, elvileg ez egy létező dolog a Nemzeti Filmalapnál is. Az elmúlt húsz évben mindent magamnak kellett csinálni, ezért voltam a saját producerem, és dolgoztam egyszemélyes stábbal. Ráadásul ez a műfaj nagyon intim, nem biztos, hogy az emberek megnyílnak, ha egy-két kolléga is van velem

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.