képes beszéd

Jön a Főnök!

Film

Ó, azok a ködös októberi napok! Kosztolányi venyigéi már piros levéltől véreztek, de iskola után azért még jólesett rohangálni a szőlősorján, lecsippentgetve a szemekből, míg arcomat meg nem csípte a dér, és a leheletem el nem kezdett fehér sárkányként tekergőzni előttem.

A környékbeli kémények hosszú szünet után krehácsolni kezdtek, a füst pedig a nehéz, nedves földszaggal keveredve a levegőt is őszivé varázsolta – ha elég nagyot szippantottam, már meg-megkarcolta torkomat. Ekkor még senki nem ordibált rá a neten a másikra, hogy nálunk nem halloween van, hanem halottak napja (mintha lenne ennek, vagy az online kiabálásnak bármi értelme), ahogy nem volt Spooky Season-trend sem, amikor kötelező újranézni a szebb emlékű Tim Burton-filmeket. Az Álmosvölgy legendája helyett inkább egy helyi folklór tartott rettegésben: az a pletyka járta, hogy az általános iskolai informatikatanárom gyerekét elvitték az ufók, és rajta hagytak egy tetoválást. Az itthon maradó madarak azt csiripelték, hogy még a Fókusz is készített róla egy riportot – nem tudom, nem láttam, én épp a szőlők között szaladgáltam.

A nálunk is igen népszerű Jón Kalman Stefánsson regényének adaptációjában még a nyári nap utolsó sugarai kísértenek, de végül itt is elhull a virág, eliramlik az élet. A Nyári fény, aztán leszáll az éj (október 16-tól a Budapest Film elővezetésében) egy falu lakóinak különös életét mutatja be, egy rövid ideig pedig maga az író is felbukkan benne.

Még ezelőtt érdemes lesz azonban elbaktatni a moziba: a magyarhangya október 9-től hozza A mihasznát, amely egy önpusztító egykori rab megváltástörténete; főszereplője (Frank Dillane) és rendezője (Harris Dickinson) két igen tehetségesnek tartott brit színész. Ilyenjük a németeknek is van bőven: Albrecht Schuch például az Oscar-díjas Nyugaton a helyzet változatlanban tűnt fel, ezúttal viszont egy identitás nélküli, meghasonlott embert játszik. A Páva – Valódi vagyok? (október 9-től, forgalmazza a Vertigo Média) főhőse ugyanis egy ügynökségnél dolgozik, ahonnan bárki kölcsönveheti őt; nem mellesleg ez a film Ausztria idei Oscar-nevezettje.

Velencében kissé beégett, de a hírek szerint Julia Robertset így is érdemes látni Luca Gua­dagnino új mozijában. A Vadászat utánban (október 16-tól az InterCom forgalmazásában) egy tanárt alakít, akinek diákja kemény vádakat fogalmaz meg ellene. A #metooról eddig főleg visszafogott, drámai filmek készültek, csodálkoznánk, ha a Szólíts a neveden és a Challengers rendezője provokáció nélkül beállna a sorba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.