Kafaq: "Csak cél van"?

  • 2001. április 26.

Film

Hogy e kis újabb regényt befejezzük, íme: igaz-e, amit olvashattunk itt? S érdekes épp az utakról, már hogy a kérdéses igazsága (ennek).

"...az út csupán a habozásod"

KafkaHogy e kis újabb regényt befejezzük, íme: igaz-e, amit olvashattunk itt? S érdekes épp az utakról, már hogy a kérdéses igazsága (ennek).

Anyám mondta: könnyen beszéltek, ti elmentek innen, én itt maradok. (Szélütések után az elfekvőkórházan.)

Mindenki önmaga elfekvőkórházában él. El van fektetve kényszerű összetevői, jellegei közé. Mit csináljon, ha - miközben: minden ember egyedi ember! ő és csak ő! Lásd Kosztolányi, Halotti beszéd, nincs forgandó szerencse, mely e csodát még egyszer megteremtse, kb. -, igen, ha ő így érzékel...

...így érzékelteket így fejez ki... De világosabban: ahogy minden labdarúgóligában van olyan játékos, aki egy kicsit olyan kikiabálós, aki nagy fapofa, van tréner, aki berohangálós, van, aki üvöltözik folyton a játékosokkal és még tucatnyi erős jelleg, miért ne lehetne Kafka például az a jelleg, aki jószerén befejezetlenül, következtetést sokszor le sem vonva egy lépcsőforduló, egy tyúkper jeleneteit a világ nagy fordulóinak, pereinek stb. kifejezésére használja? És miért ne lehetne féltucatnyi másféle típus, egy adott "pillanat" (helyszín etc.) irodalmi közegében, akiről tudni lehet: írása ilyen és ilyen lesz, legföljebb nem is kezdek bele. Hiába, hogy önrontónak látszik a jelleg, esetleg épp a lelki egészség, a sebkimosás velejárója, ami a lényege.

H

Ám ha ez unalmas, e fejtegetés, példákat: elsősorban egy kafkait. Mindig az író a hibás. És nyilvánvaló, hogy a műveket el kéne égetni végül etc. Tehát nem arról van szó, hogy az egyáltalán kétesnek tekinthető föld-várak védendőek volnának, ellenben: az író a hibás. Mert ha elfogadjuk, hogy csak az a bizonyos cél van, akkor ez a cél nem lehet alább, mint a - sokszor elhangzott - cirkuszi székek toronyteteje, s ott elő a hegedűt. Na ja, Ottliknál a "Háztetők" halászpetárja is hegedült, holott úgy nyilatkozott (neki ez lett volna a cél), hogy miért kellene bármit is csinálni a világon? S erre a konstruktív rezonőr nem tudott válaszolni.

A cél a magadénak-mondása volna. A tétovázás, a habozás, az elhatározatlanság jele, hogy eleve hajlandó vagy másról beszélni. Saját fájdalmad, örömed? Vagy: csak örömed van? Hajlandó volnék ezt állítani. Sajátként csak örömed van. Fájdalmad (önsajnálatod, ál-hősködésed, nyavalygásod, oldalvágásaid sora): mind csak alkalmi elfogadása egy társas szabályzatnak, ahol bizony, a bajok jelentősek, elvtársak, eszkimótársak, hajóstársak, útitársak etc. S ez megteszi hatását. Igazi elfekvőkórházad, hogy egy kafkásat mondjunk: örömeid világa. Hogy madarad él, hogy olyan veled, amilyen, hogy belelátsz egy másik faj világába, hogy élni tudod azt a magad szűk határaiig; hogy valóban csak a cél van, mikor kártyabajnokságod huszonnyolcadik évében (stílmanír lenne most: "a huszonnyolcadik év!") egyszer a nyolc közt, először e harmadik évtizedben, minden meccs 10:1-re végződött... Vagy ahogy egy koraestén Chesterben mind a hat futamot favorit nyerte. (Lovak.) Vagy ahogy a négy darab 10:1 furcsa lelkesülésével átnézed sok év füzetanyagát (bajnokságaitok, tornáitok), és látod, ilyen tényleg nem volt még, de volt, hogy hét meccs végződött, a 16 és a 8 és a 4 közt 6:5-re, vagy hogy... és vagy hogy... és vagy hogy.

Mi ennek az értelme, amit elmondtam?

H

Az, hogy valóban elmekórtani esettel fenyegetne, ha effélékről akarna írni az író. Tudniillik ezek: az ő mások számára átélhetetlen örömei, divatszóval "valóságai".

Már a lovakat illetően 1-2%-os remény látszik. Végső soron "csak" ekkora átlendülésekre volna szükség:

elfeledkezni a hazai (ló)viszonyokról,

a beidegzett örökös hármasbefutózásról (megadod, esetleg kombinációkkal, melyik három ló fut be; helyes sorrend),

gondolni rá, hogy Angliában például nem "körtotó" van, ahogy egymás esélyeit rontjátok, hanem te egyedileg megkötöd 6/1, 12/1, 3/1 stb. fogadásod, és az marad, meg minden.

Nem ez a lényeg.

Ezért kár volna "lendülni". Maradjon mindenki a maga elfekvőjének örömeiben. (Nem cinikusan mondtam. Fájón. De hogy önsajnálatnak ne lászódjék: így mondtam.)

Akkor éri meg az átlendülés fáradása, ha valami átfogóbb az eredmény. Például: gondolati, létezési etc. "mintát" tudsz rávetíteni a konkrét cselekvésre.

Már az a borzongás is nagy dolog, hogy amikor győztesre fogadsz, s nemcsak szórakozásból, hát akkor kísérteties dolgot művelsz, igen, már ez a borzongás is: hogy te megmondod, és (olykor) helyesen mondod meg, melyik orr lesz egy adott (a rajttól 1000-1600-2400 stb. méternyire lévő) vonalon az első. Ez borzalmas érzés, istenkísértés. Ha így játszod, örömed nem 100 schilling, 2000 forint, 5 angol font öröme, hanem az, hogy az elfekvőkórházadból csakugyan egy kis szabadságra mentél.

Ám ehhez tényleg hozzáértő társ vagy érdeklődő jó barát kell, ahhoz, hogy örömed érzékelve legyen.

H

Különben (és itt 100 téma közül beszéltünk csupán 2-ről!) fájdalmaid sora gyarapodik. Ismét ez történt: érezheted, nem leltél meghallgatásra.

És ami a "Fájdalom Csoport" összeállását illeti, sok-sok apró tény(ező). Megint így: ha szakmád (például az írás, ami: hatás lenne, nem öncélú megörökítés, hiszen lelkedben írás nélkül is megörökítesz oda bedarált dolgokat, vagy egyediségeket is olykor, "emlékszel egy felejthetetlen ra/re", pardon), az írás hatás céljával történik. S ha jobban nem tudsz hatni, ha a célt másképp nem éred el oly azonnalisággal (Kafka), mint ahogy egy ló objektíven elöl levő orra azon a vonalon a te objektív "igazságod" és örömed, hát akkor - fájdalom - a fájdalmasságoddal, dohogásoddal (dohogásnak lászóddal) kell elérned. Az is a cél (elérése), ha ezért a francba kíván valaki. De más meg nem. Kosztolányisan: "Drága öregem, sokszor idegesít örök vígságod, optimizmusod. Ám belátom, hogy keservesnek is mondható körülményeid, életed nemes harca közepette tűrhetően fenntartsd magad, távol kell lenned minden nyavalygástól és önsajnálat-látszattól, jóllehet engem ezzel erősen idegesítesz."

H

És befejezésül: hagyva most az ügyetlen hasonlatokat: hogy elfekvők és hazamenők: magam tökéletesen boldog tudok lenni azzal, ha Kafkát fordítok, ha közben vállamon vagy kezemen ül a Totyi madaram, és ha ráadásul aznap még egy-két kártyaelődöntő, negyeddöntő stb. is van (idehaza). Nem szükséges az egészhez (de csak ha utálod épp) nedű, nem szükséges jó posta, késhet féléveket a várt pénzküldemény, szőnyeg alá söpröd (mert elemi derűlátásoddal te speciálisan nem intézheted el) kellemetlenségeid emlékét. Való igaz a biztatás: a célt nézd! az út csak a te nyavalygásod.

A célnál csak arra kell vigyázni: a célnak mámora van. És a túl sok elért cél tudata is megárthat. Például: toleranciafosztó, úgy. Vagy észrevétlenebbül. Vagy még másabbképp.

Hiszen hogy milyesképp lesz meg a cél, épp az elvetendő út híján nem tudjuk, még annyira se. A megfoghatatlanban lábalunk, mint az elért célok hulladékában, és ugyanolyan furcsa lehet valaki szemében, ha az elérteket egy láb aztán csak úgy tologatja ide-oda, mintha azt mondaná: elért céljaimmal, örömeimmel se vagyok boldog.

Vagy ő is csak úton van?

VÉGE

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."