Kép a kézben - Eltűntek: emberrablás és büntetlenség az Észak-Kaukázusban

  • B. I.
  • 2008. október 30.

Film

Asszonyok állnak az utcán, kezükben fényképek, és elrabolt fiaikról, testvéreikről beszélnek. Egy volt katonai bázis hangárjában gázmaszkot viselő vagy zsebkendőjüket arcukra szorító emberek keresik hozzátartozóikat az összekötözött kezű, rothadó hullák között. És egy túlélő: B. I.

Asszonyok állnak az utcán, kezükben fényképek, és elrabolt fiaikról, testvéreikről beszélnek. Egy volt katonai bázis hangárjában gázmaszkot viselő vagy zsebkendőjüket arcukra szorító emberek keresik hozzátartozóikat az összekötözött kezű, rothadó hullák között. És egy túlélő: a stábot helyi tanár kalauzolja egy elhagyatott épület alagsori helyiségeiben, ahol korábban férfiakat csonkítottak és nőket erőszakoltak meg. Állnak az emberek a fényképekkel a kezükben, és rokonaikról mesélnek, akik a szomszéd városba vagy csak a másik utcába mentek napi ügyeket intézni, és soha nem tértek vissza. 2000-től 2007-ig több ezren, Csecsenföldön, Ingusföldön, Dagesztánban, Észak-Oszétiában.

A tettesek minden esetben az orosz belbiztonsági erők, amelyek a Szovjetunió összeomlása után káoszba taszított Észak-Kaukázust "pacifikálják", immáron bő évtizede. A rövidfilmből persze nem érthető meg e bonyolult folyamat; például az, hogy a csecsenek mostani szenvedéseiért nemcsak Moszkva, hanem a saját fanatikus haduraik - a beszláni túszejtők, az orosz földön terrorakciókat elkövetők - is felelősek, akik akkor sem voltak képesek a katonásdit abbahagyni, amikor az oroszok erre valóban készen álltak volna. Ám a Nagy Összefüggések sokszor elterelik a figyelmet az önmagáért való emberi gonoszságról és kegyetlenségről - és az Eltűntek mindenekelőtt erről szól. Az már a rendező arányérzékét dicséri, hogy mindebből csak 14 percnyit idéz meg, és nem terheli túl a nézőt fölkavaró képeivel - dokumentumfilmje épp a tömörsége miatt megrendítő.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.