Ki itta meg a szódát? Elhunyt Sztankay István

  • - kg -
  • 2014. szeptember 13.

Film

Meghalt a jó királyfi a 78-as körzetből.
false

Ismeri a Szandi mandit? Az egy világszám! Ugorjunk át a kerthelyiségbe! Az igazi vagányok így csajoztak a hatvanas években a kultúrban, vagy ha mégsem, irigykedve gondolhattak Sztankay István vagány vegyi üzemi dolgozójára, aki úgy fűzte Schütz Ila majdnem bakfis (szintén vegyi üzem, nyári gyakorlat) fejét, ahogy az a legnagyobb csajbefűzők sajátja.

De az elsőként felmerülő emlék Sztankayról messze nem az Ismeri a szandi mandit?, hanem a filmtörténetben jóval – és joggal – hátrébb jegyzett kisember, a szódásüveget mindig üresen találó sorozathős a 78-as körzetből. Ez már a nyolcvanas évek, Schütz Ila is meghódíttatott már, hiszen férj-feleséget játszanak a késő szocialista szódásüveg (ma már vagyonokat ér a bolhán!) árnyékában.

Aki szerint a Szandi mandi (a Sunday Monday cucilista félrehallásából), netán a „Ki itta meg a szódát?” Sztankay legjobb szövege, az nem a Süsü, a sárkányon nőtt fel, mert különben tudná, hogy a Kóbor Királyfi (nem hivatalosan: a jó királyfi) dalánál nincs jobb királyfis dal a világon:

Én vagyok a jó királyfi
könnyű engem megtalálni,
itt vagyok és amott vagyok,
hol nagyok a gondok-bajok!

Erdő, mező, hegy és berek
azt nézem, hol segíthetek!
Karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

Emitt sírás? Amott bánat?
Ott termek, s a könny felszárad!
Mosoly nyílik és dal fakad,
bú, baj, bánat messze szalad!

Én vagyok a jó királyfi,
könnyű engem megtalálni!
karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

false

Könnyen lehet, hogy amikor a Süsüt adta a tévé (nem az ezredik ismétlést, hanem az egyik elsőt), szüléink épp az esti színházra készülődtek, mert sikerült két jegyet szerezni – nem lehetett könnyű feladat – a Madách Kamarába, a Jövőre veled ugyanittre, a legendás Sztankay–Schützre.

És a végére hagytuk a borsmátézást: Sztankaynál se borsabb, se mátébb nem volt és nem is lehetett senki – talán csak Láng Vince ért a nyomába, de az egy másik sorozat.

A legvégére pedig egy anekdota a 303 magyar filmszínész, akit látnod kell, mielőtt meghalsz című könyvből átemelve: „Némi furfang a pályakezdő Sztankaytól sem állhatott távol, legalábbis ezt bizonyítja a közkeletű anekdota, mely szerint a Színművészeti Főiskolára felvételiző színész az édesapja foglalkozását firtató kérdésre (a papa papi hivatása az ötvenes években korántsem volt jó ajánlólevél) azt válaszolta: pásztor.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.