Ki itta meg a szódát? Elhunyt Sztankay István

  • - kg -
  • 2014. szeptember 13.

Film

Meghalt a jó királyfi a 78-as körzetből.
false

Ismeri a Szandi mandit? Az egy világszám! Ugorjunk át a kerthelyiségbe! Az igazi vagányok így csajoztak a hatvanas években a kultúrban, vagy ha mégsem, irigykedve gondolhattak Sztankay István vagány vegyi üzemi dolgozójára, aki úgy fűzte Schütz Ila majdnem bakfis (szintén vegyi üzem, nyári gyakorlat) fejét, ahogy az a legnagyobb csajbefűzők sajátja.

De az elsőként felmerülő emlék Sztankayról messze nem az Ismeri a szandi mandit?, hanem a filmtörténetben jóval – és joggal – hátrébb jegyzett kisember, a szódásüveget mindig üresen találó sorozathős a 78-as körzetből. Ez már a nyolcvanas évek, Schütz Ila is meghódíttatott már, hiszen férj-feleséget játszanak a késő szocialista szódásüveg (ma már vagyonokat ér a bolhán!) árnyékában.

Aki szerint a Szandi mandi (a Sunday Monday cucilista félrehallásából), netán a „Ki itta meg a szódát?” Sztankay legjobb szövege, az nem a Süsü, a sárkányon nőtt fel, mert különben tudná, hogy a Kóbor Királyfi (nem hivatalosan: a jó királyfi) dalánál nincs jobb királyfis dal a világon:

Én vagyok a jó királyfi
könnyű engem megtalálni,
itt vagyok és amott vagyok,
hol nagyok a gondok-bajok!

Erdő, mező, hegy és berek
azt nézem, hol segíthetek!
Karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

Emitt sírás? Amott bánat?
Ott termek, s a könny felszárad!
Mosoly nyílik és dal fakad,
bú, baj, bánat messze szalad!

Én vagyok a jó királyfi,
könnyű engem megtalálni!
karom erős, szívem vidám,
nincs is több ily királyfi tán!

false

Könnyen lehet, hogy amikor a Süsüt adta a tévé (nem az ezredik ismétlést, hanem az egyik elsőt), szüléink épp az esti színházra készülődtek, mert sikerült két jegyet szerezni – nem lehetett könnyű feladat – a Madách Kamarába, a Jövőre veled ugyanittre, a legendás Sztankay–Schützre.

És a végére hagytuk a borsmátézást: Sztankaynál se borsabb, se mátébb nem volt és nem is lehetett senki – talán csak Láng Vince ért a nyomába, de az egy másik sorozat.

A legvégére pedig egy anekdota a 303 magyar filmszínész, akit látnod kell, mielőtt meghalsz című könyvből átemelve: „Némi furfang a pályakezdő Sztankaytól sem állhatott távol, legalábbis ezt bizonyítja a közkeletű anekdota, mely szerint a Színművészeti Főiskolára felvételiző színész az édesapja foglalkozását firtató kérdésre (a papa papi hivatása az ötvenes években korántsem volt jó ajánlólevél) azt válaszolta: pásztor.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.