Magyar Narancs: Szegény Jane Austen nem is tette tönkre az ön írói karrierről álmodozó hősnőjének életét, épp ellenkezőleg.
Laura Piani: Jobb ötlet híján munkacímnek találtam ki, még mielőtt egy sort is írtam volna a forgatókönyvből. Végül azért hagytam meg, mert ez a cím megadta a tervezett film hangvételét, humorát, iróniáját. Normális ember nem gondolja, hogy bármelyik író elronthatná bárkinek is az életét. Jane Austen írói öröksége mindig is lenyűgözött, a munkássága a mai napig elevennek hat, soha nem ment ki a divatból. És azt mondtam magamnak, ha egy fiatal nő jellemét akarom kibontani, aki élete két fontos területén megrekedt: az írói ambícióiban, valamint a szerelmi életében, kit hibáztathatna? Austen irodalmi öröksége erre kiváló „céltábla”, hiszen a valóságban ki tudná azt felülmúlni.
MN: Austen iránti rajongása vitte az írásig, majd a filmrendezésig?
LP: Jó néhány írót tudnék felsorolni, akik támogatnak, segítenek élni, mert végső soron a szépirodalomnak ez a lényege. Amikor kamaszként először olvastam Austent, a szerelmi sztorikat faltam a könyveiben, később, a húszas éveim elején, amikor könyvesbolti eladóként még közelebbi lett a viszonyom a könyvekhez, újraolvastam, és ráébredtem a humorára, a politikai, társadalmi, feminista kérdésekre, amelyeket a sorok közé rejtett.
A művész-értelmiségi körökben olcsó, lenézett műfaj a romantikus komédia, az 1990-es évek óta európai szerzői filmes körökben szinte megvetés tárgya. Az utolsó aranykorát a britek képviselték a Négy esküvő, egy temetés típusú filmekkel. A legbotrányosabb elutasítása, amikor női műfajnak állítják be. Jane Austen azért lehet hivatkozási pont, mert ő volt az első, aki megértette és közvetítette, hogy ha valami szórakoztató, még nagyon komoly dolgokat is elárulhat egy korról, a nemek viszonyáról. Szerintem rengeteg társadalomkritika, politikai attitűd van abban, ahogyan egy író bemutatja érző emberi lények tipródását, szédelgéseit, útkeresését, kommunikációs, érzelemnyilvánítási gátjait, a neveltetésükből, a közegükből hozott mintákat, ellentmondásokat. Nekem ezzel meg is nyitotta az utat egy filmes elbeszélési forma felé.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!