Nekrológ

Szomorú happy end

Connie Francis (1937–2025)

Film

Az amerikai előadót a kilencvenes évekre azok is elfeledték, akik fénykorában odavoltak érte.

Mostanában mégis mintegy 9 millióan hallgatják havonta a Spotifyon, legnépszerűbb száma, a Pretty Little Baby 98 millió letöltésnél tart. Mindez azért érdekes, mert a dal 1962-ben jelent meg, ám az újdonsült rajongók mit sem tudtak a július 16-án, 88 évesen elhunyt Connie Francisről. Pedig az énekesnő 1958 és 1965 között nemcsak számtalan slágert énekelt, de ő volt az első női előadó, aki a Billboard Hot 100 lista élére került (az Everybody’s Somebody’s Fool című slágerrel 1960 nyarán), és a nők közül neki sikerült elsőként 100 millió lemezt eladnia. Ennek ellenére a mostanihoz hasonlatos hangos sikert csak egyszer ért el: 1958-ban, a Who’s Sorry Now című debütáló számával, 21 éves korában. Ez a lassú, érzelmes szerelmi ballada hangzásban leginkább a tizenöt éves Brenda Lee I’m Sorry című szívbe markoló popballadájához vagy Elvis Love Me Tenderjéhez hasonlít: egy szakítás története, amelyben a partner átélheti ugyanazt a fájdalmat és kínt, amit az előadó.

Azon kevesek közé tartozom, akik Connie Francist a TikTok-robbanás előtt is kedvelték, bár ez nem (csak) az én érdemem: szerteágazó munkásságát a zenemegosztó platform algoritmusának köszönhetően ismerhettem meg, amely egy szép őszi napon nagy kedvenceim, a hatvanas évek sztárjai, Doris Day, Patsy Cline és Wanda Jackson slágerei után őt ajánlotta. A Pretty Little Baby berobbanása igazán meglepett, úgy vélem, Connie Francis sikeres visszatérése – a végső búcsú előtt – csak a véletlennek köszönhető. A kevésbé cinikus megközelítés szerint a Z generációból találhatta meg valaki a nagymama padláson porosodó lemezválogatását, esetleg a mesterséges intelligenciára bízta, hogy keressen neki valami cuki zenét a kisállatos videójához, és így talált rá Don Stirling és Bill Nauman kifejezetten Francisnek írt slágerére. Bár egyesek szerint a dal kimondottan cringe, a „találat” rövid idő alatt megszámlálhatatlan kiscicás, kölyökkutyás, gyerekes és szerelmespáros klip kísérőzenéje lett. Ugyanakkor egyes TikTok- és Insta-felhasználók a sminkelős, divatbemutató-jellegű, retró hangulatú videóikhoz találták a legalkalmasabbnak, de még az éneklős – úgynevezett cover challenge – tartalmakkal szórakozók közül is többen úgy gondolták, hogy a dal nagyon is alkalmas arra, hogy eltátogják a bájos kis tinglitangli szövegét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?