Nekrológ

Szomorú happy end

Connie Francis (1937–2025)

Film

Az amerikai előadót a kilencvenes évekre azok is elfeledték, akik fénykorában odavoltak érte.

Mostanában mégis mintegy 9 millióan hallgatják havonta a Spotifyon, legnépszerűbb száma, a Pretty Little Baby 98 millió letöltésnél tart. Mindez azért érdekes, mert a dal 1962-ben jelent meg, ám az újdonsült rajongók mit sem tudtak a július 16-án, 88 évesen elhunyt Connie Francisről. Pedig az énekesnő 1958 és 1965 között nemcsak számtalan slágert énekelt, de ő volt az első női előadó, aki a Billboard Hot 100 lista élére került (az Everybody’s Somebody’s Fool című slágerrel 1960 nyarán), és a nők közül neki sikerült elsőként 100 millió lemezt eladnia. Ennek ellenére a mostanihoz hasonlatos hangos sikert csak egyszer ért el: 1958-ban, a Who’s Sorry Now című debütáló számával, 21 éves korában. Ez a lassú, érzelmes szerelmi ballada hangzásban leginkább a tizenöt éves Brenda Lee I’m Sorry című szívbe markoló popballadájához vagy Elvis Love Me Tenderjéhez hasonlít: egy szakítás története, amelyben a partner átélheti ugyanazt a fájdalmat és kínt, amit az előadó.

Azon kevesek közé tartozom, akik Connie Francist a TikTok-robbanás előtt is kedvelték, bár ez nem (csak) az én érdemem: szerteágazó munkásságát a zenemegosztó platform algoritmusának köszönhetően ismerhettem meg, amely egy szép őszi napon nagy kedvenceim, a hatvanas évek sztárjai, Doris Day, Patsy Cline és Wanda Jackson slágerei után őt ajánlotta. A Pretty Little Baby berobbanása igazán meglepett, úgy vélem, Connie Francis sikeres visszatérése – a végső búcsú előtt – csak a véletlennek köszönhető. A kevésbé cinikus megközelítés szerint a Z generációból találhatta meg valaki a nagymama padláson porosodó lemezválogatását, esetleg a mesterséges intelligenciára bízta, hogy keressen neki valami cuki zenét a kisállatos videójához, és így talált rá Don Stirling és Bill Nauman kifejezetten Francisnek írt slágerére. Bár egyesek szerint a dal kimondottan cringe, a „találat” rövid idő alatt megszámlálhatatlan kiscicás, kölyökkutyás, gyerekes és szerelmespáros klip kísérőzenéje lett. Ugyanakkor egyes TikTok- és Insta-felhasználók a sminkelős, divatbemutató-jellegű, retró hangulatú videóikhoz találták a legalkalmasabbnak, de még az éneklős – úgynevezett cover challenge – tartalmakkal szórakozók közül is többen úgy gondolták, hogy a dal nagyon is alkalmas arra, hogy eltátogják a bájos kis tinglitangli szövegét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.