tévésmaci

Lovak a havon

  • tévésmaci
  • 2012. február 4.

Film

Amikor Sztupa és Troché a Luzsnyiki jégcsarnok felé ballagtak Szorkinnal a folyóparton, mellettük egy drótfonatú kerítés mögött a Torpedó ifistái tréningeztek. Az NKVD osztályvezetője szokatlanul lelkes hangon magyarázott nekik: Irina Konsztantyinovna volt az igazi, olyat a világ még nem pipált! Amerika állhat még újabb kétszáz évig is akár (itt csippentett a szemével), de olyan figurisztikája, mint Rodnyina, nem lesz sose. Először az Ulanov gyerekkel verték laposra a világot, aztán beköszöntött a nagy szerelem, Irina Konsztantyinovna belezúgott - de úgy, ahogy csak orosz nő tud - a teljesen ismeretlen Alekszandr Gennagyijovicsba. Így aztán a Rodnyina-Ulanovból lett Rodnyina-Zajcev, és vele kalapálták laposra a világot. Persze Alekszej Nyikolajevicset sem kellett félteni, azonnal rámozdult a rendszeresen - például a szapporói olimpián is - alattuk végző páros hölgy tagjára, Szmirnovára. Ludmilla bedőlt, Szurajkin elvtárs repült, lett Szmirnova-Ulanov is, ilyen a műkorcsolya - röhögött Szorkin, s egy laposüveget tolt Sztupa orra alá, míg Troché azon mélázott, hogy a Lövész direkt használta-e az alattuk kifejezést a mögöttük helyett. Csak tudjátok, az a baj, hogy én legjobban azért mégiscsak a női versenyeket szeretem, nem a párost, talán értitek is, miért, azok a falatnyi szoknyák, bátyuska! Viszont nőiben nem vagyunk sehol, se olimpián, se világbajnokságon. Láttátok ti már azt a Trixi Schubát? Hát, ne tudjátok meg! Almássy Zsuzsi az anyám barátnője - vetette közbe Sztupa. Troché teljesen paff lett hirtelen: ennek van humora, s erre ennyi év után kell rájönnöm, beszarok - mondta magában, és Szorkinra sandított, hisz' neki is tudnia kellett, hogy Sztupa anyja valójában mivel foglalkozott, s teljesen kizárható, hogy bármi köze lehetett valamikor Almássy Zsuzsihoz. Csak a tévé az, ami abszolút nem zárható ki. Abban még Sztupa néni is láthatta a magyar jégtündért, meg mi is a lenti marhaságokat.

Szombaton (14-én) 16.10-kor megint lesz (ezúttal a Dunán) az Erőszakos cselekmény, Fred Zinnemann 1949-es noirja Van Heflinnel és Robert Ryannel, melyben volt hadifoglyok nyírják egymást egy tipikus amerikai kisvárosban.

Vasárnap a magyar is megmutatja, mit tud noirban. Az m1-en ebédre (14.10) lesz Az alvilág professzora: eszelős sztárparádé egy gyerekrablási ügy köré szervezve, 1969-ben. Este is lesz egy ilyen, 22.50-kor az RTL Klubon, Az eltűntek. Ez is sztárparádé (Tommy Lee Jones, Val Kilmer, Kate Blanchett), ez is gyerekrablási história, csak épp western, és 2003-ban készült. S ha mindez nem elég a jóból, az MGM-en éjszaka A vád tanúja megy (1.40-től).

Hétfőn tán születésnapja lehet Mike Leigh-nek, mert a Cinemax este nyolckor a Titkok és hazugságokat vetíti, rögtön utána meg Az élet oly édest. Szerintem sokkal többször is lehetne nevezettnek születésnapja, vagy ilyenje, mint ez. Én persze megnéztem déli egykor a film+-on a Tűzszekereket, mert javíthatatlan vagyok, s imádok esős időben rohangászni a tengerparton, bandába verődve, címeres dresszben. Viszont, ha arra gondolok, hogy hajnali 9.25-kor a Filmmúzeum leadta a Csak semmi szexet, kérem, angolok vagyunk! című hetvenes évekbeli idétlenkedést, akkor oda kell kilyukadnom, hogy meglehet, nem is Mike Leigh születésnapja van, hanem valami flancos brit ünnep, négyszáz éves a királynő vagy ilyesmi.

Kedden kipihenem a tegnapi ünneplés fáradalmait.

Szerdára nyakamon maradnak a britek, fél hat előtt Richard Lester Robin és Marianjával jön a Filmmúzeum.

Csütörtökön végre visszatérünk a vadnyugat mesebeli világába, immár az angolok nélkül, pedig mit nem adnék érte, ha Al Swearengen egyszer feltámadna még Ian McShane képében, na mindegy. Szóval a ViaSat3 - ugyancsak hajnalvást, 9.50-kor - elkezdi zúzni Clint Eastwood és Shirley MacLaine pompás padödőjét, a Két öszvér Sarah nővérnek című Don Siegel-dolgozatot.

Amennyiben önök mindezt tévéműsornak tekintik, én mosom kezem. Persze, választhattam volna másik tucat ugyanekkora hülyeséget, akkor sem lennénk beljebb. Semmivel, vagy még annyival sem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.