tévésmaci

Lovak a havon

  • tévésmaci
  • 2012. február 4.

Film

Amikor Sztupa és Troché a Luzsnyiki jégcsarnok felé ballagtak Szorkinnal a folyóparton, mellettük egy drótfonatú kerítés mögött a Torpedó ifistái tréningeztek. Az NKVD osztályvezetője szokatlanul lelkes hangon magyarázott nekik: Irina Konsztantyinovna volt az igazi, olyat a világ még nem pipált! Amerika állhat még újabb kétszáz évig is akár (itt csippentett a szemével), de olyan figurisztikája, mint Rodnyina, nem lesz sose. Először az Ulanov gyerekkel verték laposra a világot, aztán beköszöntött a nagy szerelem, Irina Konsztantyinovna belezúgott - de úgy, ahogy csak orosz nő tud - a teljesen ismeretlen Alekszandr Gennagyijovicsba. Így aztán a Rodnyina-Ulanovból lett Rodnyina-Zajcev, és vele kalapálták laposra a világot. Persze Alekszej Nyikolajevicset sem kellett félteni, azonnal rámozdult a rendszeresen - például a szapporói olimpián is - alattuk végző páros hölgy tagjára, Szmirnovára. Ludmilla bedőlt, Szurajkin elvtárs repült, lett Szmirnova-Ulanov is, ilyen a műkorcsolya - röhögött Szorkin, s egy laposüveget tolt Sztupa orra alá, míg Troché azon mélázott, hogy a Lövész direkt használta-e az alattuk kifejezést a mögöttük helyett. Csak tudjátok, az a baj, hogy én legjobban azért mégiscsak a női versenyeket szeretem, nem a párost, talán értitek is, miért, azok a falatnyi szoknyák, bátyuska! Viszont nőiben nem vagyunk sehol, se olimpián, se világbajnokságon. Láttátok ti már azt a Trixi Schubát? Hát, ne tudjátok meg! Almássy Zsuzsi az anyám barátnője - vetette közbe Sztupa. Troché teljesen paff lett hirtelen: ennek van humora, s erre ennyi év után kell rájönnöm, beszarok - mondta magában, és Szorkinra sandított, hisz' neki is tudnia kellett, hogy Sztupa anyja valójában mivel foglalkozott, s teljesen kizárható, hogy bármi köze lehetett valamikor Almássy Zsuzsihoz. Csak a tévé az, ami abszolút nem zárható ki. Abban még Sztupa néni is láthatta a magyar jégtündért, meg mi is a lenti marhaságokat.

Szombaton (14-én) 16.10-kor megint lesz (ezúttal a Dunán) az Erőszakos cselekmény, Fred Zinnemann 1949-es noirja Van Heflinnel és Robert Ryannel, melyben volt hadifoglyok nyírják egymást egy tipikus amerikai kisvárosban.

Vasárnap a magyar is megmutatja, mit tud noirban. Az m1-en ebédre (14.10) lesz Az alvilág professzora: eszelős sztárparádé egy gyerekrablási ügy köré szervezve, 1969-ben. Este is lesz egy ilyen, 22.50-kor az RTL Klubon, Az eltűntek. Ez is sztárparádé (Tommy Lee Jones, Val Kilmer, Kate Blanchett), ez is gyerekrablási história, csak épp western, és 2003-ban készült. S ha mindez nem elég a jóból, az MGM-en éjszaka A vád tanúja megy (1.40-től).

Hétfőn tán születésnapja lehet Mike Leigh-nek, mert a Cinemax este nyolckor a Titkok és hazugságokat vetíti, rögtön utána meg Az élet oly édest. Szerintem sokkal többször is lehetne nevezettnek születésnapja, vagy ilyenje, mint ez. Én persze megnéztem déli egykor a film+-on a Tűzszekereket, mert javíthatatlan vagyok, s imádok esős időben rohangászni a tengerparton, bandába verődve, címeres dresszben. Viszont, ha arra gondolok, hogy hajnali 9.25-kor a Filmmúzeum leadta a Csak semmi szexet, kérem, angolok vagyunk! című hetvenes évekbeli idétlenkedést, akkor oda kell kilyukadnom, hogy meglehet, nem is Mike Leigh születésnapja van, hanem valami flancos brit ünnep, négyszáz éves a királynő vagy ilyesmi.

Kedden kipihenem a tegnapi ünneplés fáradalmait.

Szerdára nyakamon maradnak a britek, fél hat előtt Richard Lester Robin és Marianjával jön a Filmmúzeum.

Csütörtökön végre visszatérünk a vadnyugat mesebeli világába, immár az angolok nélkül, pedig mit nem adnék érte, ha Al Swearengen egyszer feltámadna még Ian McShane képében, na mindegy. Szóval a ViaSat3 - ugyancsak hajnalvást, 9.50-kor - elkezdi zúzni Clint Eastwood és Shirley MacLaine pompás padödőjét, a Két öszvér Sarah nővérnek című Don Siegel-dolgozatot.

Amennyiben önök mindezt tévéműsornak tekintik, én mosom kezem. Persze, választhattam volna másik tucat ugyanekkora hülyeséget, akkor sem lennénk beljebb. Semmivel, vagy még annyival sem.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.