Clooney for President

A hatalom árnyékában

Film

George Clooney demokrata elnökjelölt teper a Fehér Házért. Megkapja-e, vagy sem, nem ez a film igazi tétje, Clooney ezúttal csak módjával rendezte bele magát saját filmjébe. Egy-két zsírosabb jelenésre persze így is futja, de Ryan Gosling van itt nagyon helyzetbe hozva a kampánystáb idealista élmunkásának szerepében.

Régi ez a szerep, szinte egyidős a cowboyéval, s Gosling nem is nagyon disztingvál kampánymenedzser és cowboy között. Ez a neocowboykodás, melyhez olykor (lásd Drive) szájban hordott fogpiszkáló is jár, valami új iskola lehet, de az biztos, hogy most nagyon menő. Clooney viszont a régi iskola, a jelentőségteljes beállítások, az ízes párbeszédek, a szép képkeretek, a papa élére vasalt mozijának híve. Öröm nézni, olyan szépen kicentizett minden jelenet, még azok is, amelyekben színész nem, csak a kampánybusz látható. Ami cowboynak a ló, az előválasztási thrillernek a kampánybusz - ősrégi jelenség, egy pesti óvodásnak sem jelentene gondot, hogy fejből lerajzolja.


Clooney tandrámájának összes szereplője ilyen fejből lerajzolható alak, a romlandó hőstől a csak bajt hozó csini kampánygyakornokon át az "anyámat egy háttéralkuért" természetű politikacsinálókig. Utóbbiakból - ez lenne a film felfedezése - vannak a Demokrata Párt hátsó helyiségeiben is. Clooney persze óvatos duhaj, inkább értük haragszik és nem ellenük, amitől kissé fogatlan, olyan ejnye-bejnyézős lesz ez a thriller. Ami viszont egyáltalán nem mellékes, hogy kik játsszák ezeket az unásig ismert műfaji alattvalókat, s ha valamiben, a filmcsináló Clooney ebben nagy: a legeslegjobb szakemberekkel dolgoztat. A karakterszínészek De Niro-Pacinójára, azaz a Philip Seymour Hoffman-Paul Giamatti párosra bízni a rivális kampányfőnökök szerepét például fejedelmi húzás. Nem rajtuk múlott, hogy olyan a film, mint a híres Szabolcska-paródia: "nincsen benne semmi, ámde az legalább érthető".

 


A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.