Torrentmozi

Maudie

  • - kg -
  • 2017. szeptember 30.

Film

A francia vidéki takarító asszony kicsit más, mint a többi francia vidéki takarító asszony: a francia film néhány éve jelentős tehetségeket felvonultatva tisztelgett a naiv festőművész, Séraphine de Senlis előtt. És a naiv festőkből sosem elég. Az Új-Skóciában élő házvezetőnő kicsit más, mint a többi kanadai házvezetőnő – ő Maud Lewis, Séraphine távoli rokona, a kanadai népművészet kedvelt alakja, akinek alakját súlyos betegség görbítette fiatal korától kezdve, de az ecset mindvégig fontos társa maradt, akárcsak mogorva, erőszakoskodó férje, aki mellett felnőtt élete legjavát leélte filléres festmények sokaságát festve meg. Tiszta sor: Maudból, Új-Skócia hírértékű csodabogarából filmnek kellett készülnie, hiszen a kisebb butikfesztiválok embermesék-szekcióját is fel kell tölteni valamivel, és nem lehet rácsodálkozni elégszer, hogy van élet a Soho határain túl is; ott minden olyan érdekesen földszagú és érdes, és sehol egy kézműveskávé-stand. És akkor, ebben a szívet-lelket és még ki tudja, mi mindent melengető, komfortos középszerben megjelenik egy gyanús alak, egy angol színésznő, aki már jó ideje mást sem csinál, mint a maga megátalkodott módján, mindenben, amiben csak játszik, mindenféle csodákat művel, hol fő-, hol mellékszerepekben. Szakmailag szólva: öröm nézni. Sally Hawkins az Emily Watson-féle iskola, azon belül is a filmes árvák osztály legnagyobb tehetsége, most a kis bicebócát alakítja Forrest Gumpné született Montmartre-i Amélie jeligére. És miközben oltári giccs az egész, igazi butikparasztozás, Hawkins kacsázását látva a szívnek meg kell szakadnia.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.