Film

Fehéroroszországból szeretettel

Patrick Hughes: Sokkal több mint testőr

  • 2017. szeptember 30.

Film

Két ősellenség, a hétpróbás bérgyilkos és az épp e bérgyilkosnak köszönhetően lecsúszott szupertestőr a véletlen folytán ugyanazon oldalra kerülnek.

Nemcsak egymás társaságát, szagát, vicceit kénytelenek élvezni, de – ami már tényleg elviselhetetlen – a másik segítségére is rászorulnak olykor. Egy gonosz diktátor ellen kéne tanúskodni Hágában, ám nyomukban a mindenre elszánt, kegyetlen szláv banditák. Odaér-e időben a bíróságra a koronatanú, megbüntetik-e a gaz tömeggyilkost, továbbá elnyerik-e ismét párjuk kegyeit a keményfiú főhősök: ez a nagy dilemma, amiért autós (motorcsónakos, helikopteres) üldözés általi romba döntésre ítélik az összes útjukba akadó nagyváros turisztikailag jól fényképezhető látványosságait.

Egy akcióvígjáték akkor jó, ha egyensúlyban van a két alapelem, s erősítik egymást. Itt az olykor tagadhatatlanul rejtői humor azonban szerényen csordogál, az ember meg egy idő után elunja a sok száguldást, lövöldözést, azt, hogy a főhősökkel nem bír a hadseregnyi, minden létező gyalogsági sorozatlövő fegyverrel ellátott ellen, azok viszont mindig mindenkit leterítenek.

Az emberjogi szónoklatra vetemedő bérgyilkos által közölt „mondanivaló” pedig nem áll jól a filmnek. A szkript szerzőinek nemcsak a műveltségük szerény – nem zavarja őket, ha a japán szereplőt Kuroszavának, a szlávot meg Aszimovnak hívják (a magyar biztos Puskás lett volna) –, de a tájékozottságuk is: a tömeggyilkosságokban tettleg is részt vevő államfő fehérorosz (bizonyos Dukovics – gondolom, hallották valahol, hogy van valami Ðoković nevű szláv híresség, csak nem bírták megjegyezni a nevét). Szólni kellett volna a szerzőknek, hogy Belarusz egy valóságos állam, amelynek vezetőjéről sok rossz elmondható, de azért nem Szaddám Huszein, és nem is Milošević.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.