Film

Fehéroroszországból szeretettel

Patrick Hughes: Sokkal több mint testőr

  • 2017. szeptember 30.

Film

Két ősellenség, a hétpróbás bérgyilkos és az épp e bérgyilkosnak köszönhetően lecsúszott szupertestőr a véletlen folytán ugyanazon oldalra kerülnek.

Nemcsak egymás társaságát, szagát, vicceit kénytelenek élvezni, de – ami már tényleg elviselhetetlen – a másik segítségére is rászorulnak olykor. Egy gonosz diktátor ellen kéne tanúskodni Hágában, ám nyomukban a mindenre elszánt, kegyetlen szláv banditák. Odaér-e időben a bíróságra a koronatanú, megbüntetik-e a gaz tömeggyilkost, továbbá elnyerik-e ismét párjuk kegyeit a keményfiú főhősök: ez a nagy dilemma, amiért autós (motorcsónakos, helikopteres) üldözés általi romba döntésre ítélik az összes útjukba akadó nagyváros turisztikailag jól fényképezhető látványosságait.

Egy akcióvígjáték akkor jó, ha egyensúlyban van a két alapelem, s erősítik egymást. Itt az olykor tagadhatatlanul rejtői humor azonban szerényen csordogál, az ember meg egy idő után elunja a sok száguldást, lövöldözést, azt, hogy a főhősökkel nem bír a hadseregnyi, minden létező gyalogsági sorozatlövő fegyverrel ellátott ellen, azok viszont mindig mindenkit leterítenek.

Az emberjogi szónoklatra vetemedő bérgyilkos által közölt „mondanivaló” pedig nem áll jól a filmnek. A szkript szerzőinek nemcsak a műveltségük szerény – nem zavarja őket, ha a japán szereplőt Kuroszavának, a szlávot meg Aszimovnak hívják (a magyar biztos Puskás lett volna) –, de a tájékozottságuk is: a tömeggyilkosságokban tettleg is részt vevő államfő fehérorosz (bizonyos Dukovics – gondolom, hallották valahol, hogy van valami Ðoković nevű szláv híresség, csak nem bírták megjegyezni a nevét). Szólni kellett volna a szerzőknek, hogy Belarusz egy valóságos állam, amelynek vezetőjéről sok rossz elmondható, de azért nem Szaddám Huszein, és nem is Milošević.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.