Film

Fehéroroszországból szeretettel

Patrick Hughes: Sokkal több mint testőr

  • 2017. szeptember 30.

Film

Két ősellenség, a hétpróbás bérgyilkos és az épp e bérgyilkosnak köszönhetően lecsúszott szupertestőr a véletlen folytán ugyanazon oldalra kerülnek.

Nemcsak egymás társaságát, szagát, vicceit kénytelenek élvezni, de – ami már tényleg elviselhetetlen – a másik segítségére is rászorulnak olykor. Egy gonosz diktátor ellen kéne tanúskodni Hágában, ám nyomukban a mindenre elszánt, kegyetlen szláv banditák. Odaér-e időben a bíróságra a koronatanú, megbüntetik-e a gaz tömeggyilkost, továbbá elnyerik-e ismét párjuk kegyeit a keményfiú főhősök: ez a nagy dilemma, amiért autós (motorcsónakos, helikopteres) üldözés általi romba döntésre ítélik az összes útjukba akadó nagyváros turisztikailag jól fényképezhető látványosságait.

Egy akcióvígjáték akkor jó, ha egyensúlyban van a két alapelem, s erősítik egymást. Itt az olykor tagadhatatlanul rejtői humor azonban szerényen csordogál, az ember meg egy idő után elunja a sok száguldást, lövöldözést, azt, hogy a főhősökkel nem bír a hadseregnyi, minden létező gyalogsági sorozatlövő fegyverrel ellátott ellen, azok viszont mindig mindenkit leterítenek.

Az emberjogi szónoklatra vetemedő bérgyilkos által közölt „mondanivaló” pedig nem áll jól a filmnek. A szkript szerzőinek nemcsak a műveltségük szerény – nem zavarja őket, ha a japán szereplőt Kuroszavának, a szlávot meg Aszimovnak hívják (a magyar biztos Puskás lett volna) –, de a tájékozottságuk is: a tömeggyilkosságokban tettleg is részt vevő államfő fehérorosz (bizonyos Dukovics – gondolom, hallották valahol, hogy van valami Ðoković nevű szláv híresség, csak nem bírták megjegyezni a nevét). Szólni kellett volna a szerzőknek, hogy Belarusz egy valóságos állam, amelynek vezetőjéről sok rossz elmondható, de azért nem Szaddám Huszein, és nem is Milošević.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."