„Meghekkeli 150 ember féléves munkáját” – Mátyássy Áron a Coming Out-kritikánkról

  • narancs.hu
  • 2013. december 14.

Film

Mátyássy Áron filmrendező a Facebookon tett közzé egy nyilvános bejegyzést, amelyben a Coming Out című filmről írott kritikánkat bírálja. Az írást betűhíven, kommentár nélkül közöljük.

A Narancs emlegetett kritikáját itt találják, és innentől következzenek Mátyássy Áron sorai:

Filmesként kicsit olyan, mintha a tűzzel játszanék, amikor kritizálni merek egy kritikát, de ha már a szerző, aki a kg névre hallgat, az alábbi címet adta az írásának, had dobjam vissza a labdát – mert ez az írás egyben a magyar kritika 333 bűne is.
Vagyis iskolapéldája annak, milyen kritikusi megnyilvánulásoktól szoktak a hisztis filmkészítők felszisszenni.

false

 

Fotó: MTI

A két bekezdésben elhangzik összesen öt ténymegállapítás a filmről. Érvelés nélkül, csak úgy kinyilatkoztatás-szerűen. Ebből három ugyanazt állítja – hogy a film rossz. Mintha csak két kategória létezne: a jó és a rossz. Nem tér ki rendezésre, látványra, kicsit beszél a forgatókönyvről, a színészek játékára is van pár lekicsinylő jelzője.
Aztán a címmel és a második bekezdéssel a negatív véleményét an bloc kiterjeszti a magyar film egészére: „Ez meg a magyar film 333 unásig ismert hibája.” – amiből előhoz egyet, hogy kb. a színészek nem tudnak természetesen megszólalni. (A maradék 332 hibáról nem esik szó, csak úgy ott van hagyva, hogy senki ne feledkezzen meg arról, hogy a magyar filmek szarok. Úgy általában.)
A legcinikusabb megállapítása az ötből az ötödik: „Orosz filmje választékosabban rossz.”
Értelmiségi összekacsintó stílus, kétértelmű, homályos csattanóval a végén… Egyetlen célja, hogy bár ez egy ajánló-rovat a lapban, lehetőleg minél több nézőt beszéljen LE a film megtekintéséről.
Többször megkaptam már, hogy a filmesek cserébe azért, hogy „sok pénzből élhetik ki művészi ambícióikat”, kötelesek elviselni bármilyen kritikát, amolyan „aki kurvának megy…” alapon.
A jó kritikát nagyon jó elviselni, amennyiben érthető és érvekkel van alátámasztva. Jelen esetben ez nem áll fenn.
A cikkben kritizált filmen kb. 150 ember dolgozott hosszabb-rövidebb ideig. Legtöbbet a rendező, alsó hangon 9-10 hónapot, amiből a forgatás 35-40 × 12 munkaóra. Ebben nincs benne a forgatókönyv írási és fejlesztési szakasz.
Ezt az ajánlót max. 30 percig készítette az alkotója, amihez hozzájön mondjuk az a másfél óra, amit a moziban ülve kellett eltöltenie a szerzőnek.
Neki két órát vett el az életéből, viszont alkalmas arra, hogy meghekkelje a fent említett 150 ember féléves munkáját.
Tudom, hogy ez nem érv, csak úgy eszembe jutott.
Nem akarok általánosítani, hisz a cikknek is az a legnagyobb hibája.

Létezik szakértő magyar kritika, éppen ezért furcsa, hogy az ilyet – miért, és hogy?

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.