tévésmaci

Elefántszeráj

  • tévésmaci
  • 2013. december 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché elvitték hüsizni a lányokat, afféle kismenőknek számítottak vele (meg persze a pesti haverjukkal, Ómafával) a faluban. Vasárnap délelőttönként a kastély udvarában lévő salakos pályán bajnoki kézilabdameccs volt. Egyik héten a fiúk, másik héten a lányok játszottak (míg a fiúk idegenben). Ebéd után rendezték a meccseket, utána a lányok elmentek hüsizni (hűsítőket fogyasztani, ma úgy mondanánk: üdítőzni) a lovagjaikkal, s még mindenki leért a régi vásártérre is, ahol ötkor kezdett a focimeccs; esténként tánc volt a Napsugár kisvendéglő kerthelyiségében, de arról máskor.

A kézis lányokat a helyi nagymenők kísérgették (jobb focisták, a fiatal doktor, a megyeszékhelyről ejtőernyőztetett tanácstitkár meg ilyenek, de lehet, hogy nem is voltak többen); mindenki irigyelte őket. Sztupa és Troché az ificsapatból vitt hüsizni két kétségkívül szépreményű játékerőt, így hát ők gyerekmenőnek számítottak, irigyelték is őket, meg meg is mosolyogták, miből lesz a cserebogár alapon. Csakhogy az egyik vasárnap délután csoda történt a Napsugár kisvendéglő teraszán. Pont Sztupa és Troché asztalánál. S azután Sztupa és Troché a nagymenőknél is sokkal menőbbek lettek (ráadásul pesti haverjuk is volt, hát, csak az Ómafa, de mégis). Jött Erika, aki nemrég maga is kézizett, a Hencsének dobott kilenc gólját nemcsak történetünk idején, de még ma is emlegetik sokan faluszerte, pedig azon a meccsen a védők még a dresszét is letépték (no, azt még többen őrzik a legszebb emlékeik közt); egyáltalán, ilyen neve, hogy Erika, már eleve hogy lehet valakinek, ilyen nevek csak Pesten vannak. Szóval jött az Erika, s ahelyett, hogy felvette volna a rendelést, hüsi, kisfagyi, hozott két Fantát meg két Sinalcót. Utóbbiból kólát meg jaffát - ilyeneket nem látott még senki, mindenki Hüsit (sárga) meg Bambit (piros) ivott, egy tízbe került az egyik, egy húszba a másik. S ez nem elég, mert miután letette a palackokat, hozott egy nagy színes táblát is, amin legalább tízféle pálcikás és poharas jégkrém rajza látszott, csak választani kellett, még zöld színű is volt köztük. Körben egy szempillantás alatt szürke lett minden, csak Sztupa és Troché asztalánál ragyogott a napfény, szálltak azonosíthatatlanul kellemes illatok, s lett húsz percre NSZK. Kicsike, mini-NSZK, de NSZK, néhányan még egy elsuhanó piros Opel Kapitányt is láttak, fehér tetővel. Ilyet még a tévé sem tud.

Pénteken (15-én) a Film+ este kilenc után olyat mutat, mint még soha, kezdődik A Pendragon legenda, yes, két Zsanklód Fandamme között Szerb Antalt nyomnak Latinovitscsal meg Mensárossal, ilyen nincs - mindettől még persze a jelzett filmmű nem lesz jobb, de nosztalgiázni remekül lehet vele (a könyvvel dettó). A Film Mánián a Macska-jaj indul ellene, jaj. Majd rögtön utána az ", testvér, merre visz az utad?

Szombaton este lesz a Zsarutörténet 1975-ből a Dunán, amiben nem azon kell izgulni, hogy Alain Delon elkapja-e Jean-Louis Trintignant-t, hanem azon, hogy kivel is vagyunk mi tulajdonképpen. Aki ez idő alatt a Film+-on tolt Szóljatok a köpcösnek! című szerfelett kellemes, ám húsz évvel későbbi marhaságot választja, nem tud élni. Délben volt a Dunán valami makaróniwestern, Egy lyukas dollár, ami kicsit megtévesztő cím, de mit csináljunk, barátaink a dollárra gerjednek, s nincsenek egyedül ezzel. Éjjel a Film Mánián lesz a Hideg veríték, ugyancsak a hetvenes évek mélyen perverz időszakából: itt például Charles Bronsont engedik rá Liv Ullmannra.

Vasárnap szintén kilenc tájt a Dunán Ének a búzamezőkről (a másik a jobbik).

Hétfőn szünnap.

Kedden ráadás.

Szerdán Volt egyszer egy Közép-Anglia. A This Is England széria vicceskedő szatellitájában Bobby Carlyle mérkőzik meg a nőért és a gyerekért Rhys Infansszal a Cinemaxon, éjjel kettőkor, szóval gigászok harca, nem úgy, mint az előtte leadott Greenaway-darab, A szakács, a tolvaj, a feleség és szeretője. Nyolctól A vád tanúja lesz az MGM-en, utána meg Lángoló Mississippi. Mi kéne még, tán Náci zombik a Film+-ra. Tévézni hót snassz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.