Interjú

Mihez kezdünk a gonosztevőkkel?

Kirill Szerebrennyikov filmrendező

Film

Az egyik legelismertebb orosz filmrendező forgatott már Viktor Cojról, a 80-as évek moszkvai underground zenészéről (Nyár), Csajkovszkij feleségéről és Eduard Limonov költőről (Limonov, a ballada), de legújabb filmjét már nem orosz hősre építette, a Josef Mengele eltűnése című alkotással (amely a hírhedt náci orvos háború utáni életét meséli el) teljesen elszakadt a hazájától. A film bemutatóját a Cannes-i Filmfesztiválon tartották – ott beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Magyarként nehéz szembesülni azzal, hogy Josef Mengele brazíliai bújtatásában magyarok is részt vettek.

Kirill Szerebrennyikov: Ez történelmi tény. Olivier Guez, aki könyvet írt Josef Mengele II. világháború utáni életéről (Magyarországon 2018-ban jelent meg a Művelt Nép Könyvkiadó gondozásában, a filmmel azonos címen – Gy. D.) minden létező dokumentumot felkutatott, olyanokat is, amelyeket csak jóval a könyve megjelenése után, az idén tettek nyilvánossá. Innen tudhatjuk, hogy egy magyar házaspár – talán hívhatjuk őket menekülteknek – nyújtottak neki szállást. Nem „emberbaráti szeretetből”, hanem pénzért.

MN: Hogyan talált rá a színészekre, akik ezt a házaspárt alakítják: Láng Annamáriára és Tilo Wernerre, aki ugyan német, de évekig élt Budapesten, és megtanult magyarul.

KSZ: A színház segítségével. Mindketten a Krétakörben játszottak.

MN: Van még egy magyar színész, aki felbukkan a filmben: Hajduk Károly, aki Nyiszli Miklóst, Mengele boncolóorvosát alakítja.

KSZ: Szerettem volna, ha a történet összes szereplőjét olyan nemzetiségű színész játssza, amilyen a hőse eredetileg, mert úgy érzem, különben minden megszólalás hamis. Más filmekben is kamunak érzem, amikor egy színész más nemzetiségű alakot játszik. Igaz, hogy így drágább volt a film.

MN: Milyen nehézségekkel találkozott Brazíliában?

KSZ: Nem volt olyan könnyű német gyökerekkel rendelkező brazil szereplőket találni, sokan nem akartak részt venni a filmben. Viszont legalább harminc interjút készítettem Brazíliában élő németekkel, akik a szekrénybe rejtett csontvázakról meséltek. Nem tudok németül, de szerettem volna megérteni, milyen a történelem veszteseként élni a világban, milyen lehetett a náci birodalom és a holokauszt résztvevőjeként, azaz elkövetőként folytatni egy életet. A leszármazottak többsége lesütött szemmel mesélte, milyen fojtott csöndben töltötte a gyerekkorát. Nemzedékek nőttek fel úgy, hogy a múlt tabutéma volt. Nagyon érdekes az is, hogy német alapítványok nem támogatták a filmünket. Amikor pályáztunk, azzal utasítottak el, hogy nem adnak több pénzt holokauszt vagy náci témájú filmre – elég volt, adtak már eleget. Talán igazuk van, de nekünk ezt meg kellett csinálni.

MN: Bizonyára ismeri Hannah Arendt könyvét a gonosz banalitásáról. Hogyan akarta ábrázolni Mengelét, hogy ne legyen se túl démoni, se túl emberi?

KSZ: Mivel a film Olivier Guez könyvén nyugszik, annak adaptációja, ezért az ő interpretációját vettük alapul. Én nem tudok mindent Mengeléről – ő tud. De a filmnek legalább annyira kellett szólnia rólam is, mint róla, illetve a kettőnk közti kapcsolatról. Számomra ez a történet nem annyira a gonosz banalitását ábrázolja, sokkal inkább azt a rendszert, amely „lehetővé tette Mengelét”, pontosabban a háború utáni életét: amelyik segítette, pénzt áldozott rá, védelmezte, bújtatta, és bármit megtett azért, hogy elkerülje az igazságszolgáltatást. Ami pedig engem illet, orosz emberként állandóan foglalkoztat a kérdés, mi lesz velünk a háború után. Mi történik majd a felelősökkel, ezekkel a gonosztevőkkel, mit kezdünk majd velük?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.

Bizarr kampányfogás

Egyes temetkezési vállalkozók „ömlesztve” szállítják a halottakat a krematóriumba – hangzott el egy kegyeleti tevékenységet végző, több Csongrád-Csanád megyei önkormányzat tulajdonában lévő cég taggyűlésén. A helyi sajtó és a politika botrányt kiáltott, a szakmai szervezet vezetője szerint viszont lehetetlen, hogy ilyen előfordulna. Bizonyíték nincs.

Mester és tanítvány

Évtizedeken át tartó konfliktust okozott, hogy az 1987-es férfi kosárlabda-bajnokság fináléjának harmadik, mindent eldöntő mérkőzésén Patonay Imre edző egyetlen percre sem küldte be a pályára Bebes Istvánt. Útjuk később a sportban és a politikában is keresztezte egymást.