Interjú

Mihez kezdünk a gonosztevőkkel?

Kirill Szerebrennyikov filmrendező

Film

Az egyik legelismertebb orosz filmrendező forgatott már Viktor Cojról, a 80-as évek moszkvai underground zenészéről (Nyár), Csajkovszkij feleségéről és Eduard Limonov költőről (Limonov, a ballada), de legújabb filmjét már nem orosz hősre építette, a Josef Mengele eltűnése című alkotással (amely a hírhedt náci orvos háború utáni életét meséli el) teljesen elszakadt a hazájától. A film bemutatóját a Cannes-i Filmfesztiválon tartották – ott beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Magyarként nehéz szembesülni azzal, hogy Josef Mengele brazíliai bújtatásában magyarok is részt vettek.

Kirill Szerebrennyikov: Ez történelmi tény. Olivier Guez, aki könyvet írt Josef Mengele II. világháború utáni életéről (Magyarországon 2018-ban jelent meg a Művelt Nép Könyvkiadó gondozásában, a filmmel azonos címen – Gy. D.) minden létező dokumentumot felkutatott, olyanokat is, amelyeket csak jóval a könyve megjelenése után, az idén tettek nyilvánossá. Innen tudhatjuk, hogy egy magyar házaspár – talán hívhatjuk őket menekülteknek – nyújtottak neki szállást. Nem „emberbaráti szeretetből”, hanem pénzért.

MN: Hogyan talált rá a színészekre, akik ezt a házaspárt alakítják: Láng Annamáriára és Tilo Wernerre, aki ugyan német, de évekig élt Budapesten, és megtanult magyarul.

KSZ: A színház segítségével. Mindketten a Krétakörben játszottak.

MN: Van még egy magyar színész, aki felbukkan a filmben: Hajduk Károly, aki Nyiszli Miklóst, Mengele boncolóorvosát alakítja.

KSZ: Szerettem volna, ha a történet összes szereplőjét olyan nemzetiségű színész játssza, amilyen a hőse eredetileg, mert úgy érzem, különben minden megszólalás hamis. Más filmekben is kamunak érzem, amikor egy színész más nemzetiségű alakot játszik. Igaz, hogy így drágább volt a film.

MN: Milyen nehézségekkel találkozott Brazíliában?

KSZ: Nem volt olyan könnyű német gyökerekkel rendelkező brazil szereplőket találni, sokan nem akartak részt venni a filmben. Viszont legalább harminc interjút készítettem Brazíliában élő németekkel, akik a szekrénybe rejtett csontvázakról meséltek. Nem tudok németül, de szerettem volna megérteni, milyen a történelem veszteseként élni a világban, milyen lehetett a náci birodalom és a holokauszt résztvevőjeként, azaz elkövetőként folytatni egy életet. A leszármazottak többsége lesütött szemmel mesélte, milyen fojtott csöndben töltötte a gyerekkorát. Nemzedékek nőttek fel úgy, hogy a múlt tabutéma volt. Nagyon érdekes az is, hogy német alapítványok nem támogatták a filmünket. Amikor pályáztunk, azzal utasítottak el, hogy nem adnak több pénzt holokauszt vagy náci témájú filmre – elég volt, adtak már eleget. Talán igazuk van, de nekünk ezt meg kellett csinálni.

MN: Bizonyára ismeri Hannah Arendt könyvét a gonosz banalitásáról. Hogyan akarta ábrázolni Mengelét, hogy ne legyen se túl démoni, se túl emberi?

KSZ: Mivel a film Olivier Guez könyvén nyugszik, annak adaptációja, ezért az ő interpretációját vettük alapul. Én nem tudok mindent Mengeléről – ő tud. De a filmnek legalább annyira kellett szólnia rólam is, mint róla, illetve a kettőnk közti kapcsolatról. Számomra ez a történet nem annyira a gonosz banalitását ábrázolja, sokkal inkább azt a rendszert, amely „lehetővé tette Mengelét”, pontosabban a háború utáni életét: amelyik segítette, pénzt áldozott rá, védelmezte, bújtatta, és bármit megtett azért, hogy elkerülje az igazságszolgáltatást. Ami pedig engem illet, orosz emberként állandóan foglalkoztat a kérdés, mi lesz velünk a háború után. Mi történik majd a felelősökkel, ezekkel a gonosztevőkkel, mit kezdünk majd velük?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.