Ezt írtuk anno az Oscar-díjas filmről

  • Gera Márton
  • 2017. február 27.

Film

Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól.

Elég régóta tudjuk: gyerekekkel elvileg bármilyen filmet el lehet adni, mert cukik, aranyosak, ártatlanok satöbbi. Deák Kristóf nem jön ilyesmivel, ő megpróbál őszintén beszélni az elnyomásról meg a tönkretett fiatalkorról úgy, hogy alig mozdulunk ki egy iskolából.

Igyekvő gyerekkórus áll e szépen fényképezett történet középpontjában, és persze az Erika néni mosolya és kedves arca mögött megbújó zsarnoki természet. Meg az, hogy a tátogásra ítélt Zsófi mellett még hány elhallgattatott fiú és lány áll összetörten a siker felé vezető tornapadokon – a svédországi út ígérete miatt itt minden belefér.

false

Szólnak a csilingelő, még mutálás előtti hangok, a gyerekek az udvaron játsszák a mindenki által ismert játékokat, de a filmből hiányzik bármiféle idill, az atmoszféra fojtogató, a rendező képes a pillantásokban is megmutatni a feszültséget; ahogy az egyik gyerek a másikra néz, abban egyszerre jelenik meg szeretet és irigység. Mindenki szem a láncban.

Persze mindnyájunknak volt egy Erika nénije. Mondjuk, a mi Erika nénink aligha volt olyan magnetikus, mint Szamosi Zsófia, aki ha azt mondja, hogy „az élet igazságtalan, gyerekek”, nos, akkor kedvünk támad – akár a zsöllyéből is – azonnal elküldeni a fenébe. Szerencsére elküldik helyettünk a lányok (Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya szép alakításában) a meseszerű, mégis katartikus befejezésben, ami szembefordulva saját előzményeivel arról beszél, hogy van igazság. Mégis.

Deák Kristóf Oscar-esélyes kisfilmje úgy beszél a gyerekkorról, hogy belesajdul a szívünk.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.