Film

Az alapító

  • - kg -
  • 2017. március 2.

Film

Csak egy szót mondok neked, fiam: műanyag! Szegény Benjamin Braddock, mást sem akart, mint a szüzességét elveszteni, ám jó tanácsként nem kapott mást a világban jártas, hülye felnőttektől, mint azt, hogy fektessen műanyagba (Benjamin végül Mrs. Robinsonba fektetett, az idézet pedig a Diploma előttből való). Csak egy szót mondok: kitartás! Ezt viszont Michael Keaton vágja az arcunkba, és egy kicsit mindannyian Benjamin Braddocknak érezhetjük magunkat, ahogy e nagy színész mélyen a szemünkbe néz. Jó, tudjuk, a McDonald’s-birodalom alapítása körüli kavarásokat fogja nekünk eljátszani, szóval az izgalmak némileg behatároltak, de mégiscsak a szüzesség elvételéről lesz szó: Amerika szüzességének elvétele lesz megénekelve, a corporate Amerika kegyetlen természetének egy talán érdekfeszítő epizódja. Az, hogy miként semmizte ki a jóravaló, ámbár kissé konzervatív McDonald tesókat egy ötvenen felüli jöttment, vagyis utazó milkshake-masina ügynök, akit ma a McDonald’s atyjaként tisztelünk. Hát, igen, a Big Mac felszentelt temploma nem ketchupban, hanem vérben született, várjuk is nagyon, hogy Michael Keaton alávaló gazemberként lejátssza a csillagokat, de ehelyett az álmokat kergető utazó ügynökből lett kíméletlen üzletember nagyon is semmilyen portréjával szembesülünk. Ez így azért elég uncsi: mi sem keressük a Big Mac emberi arcát, a filmkészítők se bíbelődjenek azzal, hogy a főgonosznak is volt egy kevés embersége! Ennél már az is izgalmasabb, ha valaki egy nagyszabású oknyomozó filmben járna utána, hogy miért tűnt el az Oktogonról a Wendy’s.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.