Oscar-díjat nyert Deák Kristóf kisjátékfilmje – „Azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”

  • narancs.hu
  • 2017. február 27.

Film

Két év, két Oscar-díj.

Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje Oscar-díjat nyert a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriában.

false

 

Fotó: MTI/AP

Nemes Jeles László tavalyi Oscarja, Hajdu Szabolcs Karlovy Varyban és Enyedi Ildikó a Berlinalén aratott sikere után tehát ismét fantasztikus sikert ért el egy magyar film – alig egy év alatt! Ráadásul hazai alkotás ebben a kategóriában még a jelölésig sem jutott el az Oscarért folytatott versenyben.

A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjának támogatásával készült Mindenki két felső tagozatos kóristalány barátságáról, a szocializmus nyomait még mélyen őrző iskolai kórus működéséről, általánosabb értelemben a szolidaritásról, az igazságtalanságok elleni kiállás szükségességéről, az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól. (Kritikánk a filmről itt olvasható.) A rendező szerint a Mindenki üzenete napjainkban talán még aktuálisabb, mint néhány éve, amikor dolgozni kezdett a filmen. Deák a díjat a gyerekeknek ajánlotta, „azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”.

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

 

Hétfőre virradó reggel a 89. Oscar-gálán Los Angelesben, a Dolby Theatre-ben a magyar kisjátékfilm sikere mellett a díjazottak sora így alakult:

Legjobb film: Holdfény

Legjobb rendező: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb színész: Casey Affleck (A régi város)

Legjobb színésznő: Emma Stone (Kaliforniai álom)

Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Holdfény)

Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)

Legjobb animációs film: Zootropolis

Legjobb eredeti forgatókönyv: A régi város

Legjobb adaptált forgatókönyv: Holdfény

Legjobb idegen nyelvű film: Az ügyfél

Legjobb filmzene: Kaliforniai álom

Legjobb betétdal: Kaliforniai álom

Legjobb operatőr: Kaliforniai álom

Legjobb vágás: A fegyvertelen katona

Legjobb smink: Öngyilkos osztag

Legjobb jelmez: Fantasztikus állatok és megfigyelésük

Legjobb látványtervezés: Kaliforniai álom

Legjobb vizuális effektek: A dzsungel könyve

Legjobb hangvágás: Érkezés

Legjobb hangkeverés: A fegyvertelen katona

Legjobb dokumentumfilm: O.J.: Made In America

Legjobb animációs rövidfilm: Szalonka

Legjobb élőszereplős rövidfilm: Mindenki

Legjobb rövid dokumentumfilm: White Helmet

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.