Mint a Zidane (Takeshi Kitano színész-rendező)

  • Kriston László, filmajánló: Balázs Áron
  • 2006. november 2.

Film

A művészmozik filozofikus jakuzájának, a Fivér, a Bábok, a Tűzvirágok, A kölykök visszatérnek, a Kikujiro nyara 59 éves rendezőjének új filmje megy Pesten: a Takeshis'. A velencei filmfesztiválon beszéltünk vele.

A művészmozik filozofikus jakuzájának, a Fivér, a Bábok, a Tűzvirágok, A kölykök visszatérnek, a Kikujiro nyara 59 éves rendezőjének új filmje megy Pesten: a Takeshis'. A velencei filmfesztiválon beszéltünk vele.

*

Magyar Narancs: Hazájában szinte mitikus megbecsülésnek örvend. Igazi szupersztár.

Takeshi Kitano: Otthon mindig sikítoznak körülöttem, követnek, és bárhová megyek, hosszan ácsorognak a bejáratnál, hogy lássanak, amikor kijövök.

MN: Erre reflektál új filmjében. Úgy tűnik, elkészítette a saját, külön bejáratú 8 és féljét.

TK: Bevallom, többször próbáltam végignézni a 8 és félt, de nem voltam képes rájönni, miről is szól. Egyszerűen nem értem azt a filmet. De talán pont ez a lényeg. Az ilyenfajta filmnek nem a megértése a fontos, hanem az átérzése. Ez talán nekem is sikerült. Fellini egész életében álmodott, és ha egy ilyen nagy álmodozóval mérnek össze, az hatalmas megtiszteltetés, olyan, mintha belerúgnék a focilabdába, és máris Zidane-hoz hasonlítanának.

MN: Az ön filmje is elsősorban érzelmi szinten működik?

TK: Igen, a megértés másodlagos fontosságú. A vágás során jöttem rá, hogy félre kell dobnom az érthetőséget. Az első verzió sokkal egyszerűbb volt, könnyebben befogadható, de aztán csavartam egy kicsit a szerkezetén, és jóval összetettebb lett minden, elsősorban az időkezelés. Nem kell benne logikát keresni!

MN: Gyakori, hogy a forgatás után így meggondolja magát?

TK: Ritkán történik meg. Rendszerint olyan forgatókönyvvel dolgozom, amire aztán rátehetek egy csomó improvizációt a forgatáson. Most azonban olyasmit követtem el, ami ahhoz fogható, amikor az ember megragad egy kalapácsot, és darabokra zúzza a saját művét. Konstrukció és dekonstrukció, ebből jött létre a film.

MN: Szereti az akciójeleneteket. Mégis többet akar mondani.

TK: Szeretek kommersz értelemben értékes, vagyis eladható filmet készíteni, nyilván azért, mert a szüleim nem engedték, hogy képregényeket olvassak. Titokban kellett ismerkednem a mangákkal, nehogy mások meglássanak és beáruljanak. Azt hiszem, a manga nagyban hatott a filmjeimre. De a szívem mélyén nagyon vágytam már arra, hogy olyan filmet forgathassak, ahol semmiféle műfaji vagy formanyelvi megszorítással nem kell számolnom. Ahol nyugodtan kísérletezek azzal, milyen messzire mehetek el. Ugyanakkor mégsem hívnám a Takeshis'-t kísérleti filmnek. Ahhoz túl drága.

MN: Eszébe jutott már, hogy hozott anyagból dolgozzon?

TK: Képtelen lennék másnak az irományát filmre vinni. Mindig magam írom a forgatókönyveimet, és ez nem fog változni pályám eljövendő szakaszában. Ez olyan alapelv, amihez ragaszkodom. És eddigi filmjeimről elmondhatom: nem érzem, hogy bármikor unalmas lettem volna.

MN: Nincsenek alkotói válságai?

TK: Most jutottam el először arra a pontra, amikor mindössze egy nagyon-nagyon nyers, kezdetleges formában lévő idea foglalkoztat. És egyúttal most tartok ott, amikor nem kell sietnem, hogy kidolgozzam.

MN: Filmjei meghatározó eleme az erőszak.

TK: Az erőszak a való világban sokkal szörnyűbb, mint aminek ábrázolására egy filmkészítő valaha képes lehet. Mindig elcsodálkozom, mennyire nem tudja utolérni az emberi képzelet a valóság rettenetét.

MN: Új filmjében a jakuzákkal is meggyűlik a baja. Önéletrajzi közlés?

TK: Majdnem kinyírtak. Az egyik filmemmel - nem emlékszem már, melyikkel - Németországban jártam. Interjút adtam egy helyi újságírónak, aki többek közt arról is faggatott, mi a helyzet a korrupcióval hazámban. Erre persze elmondtam, hogy az összes politikust a zsebében tartja az alvilág. Régebben, ha a gazfickóknak meggyűlt a bajuk valakivel, levágták az ujját, melegen ajánlottak neki egy hara-kirit, vagy szimplán hidegre tették. Mit csinálnak a politikusokkal? Szépen eltüntetik őket, aztán három hónap múlva felbukkannak, és akkor már úgy táncolnak, ahogy ők fütyülnek. Az egyik maffiafőnök hallott erről az interjúról. Egy japán sebész mesélt neki róla, aki beszél németül. Nem nagyon lehetett ínyére, amit mondtam, mert riasztotta a nehézfiúkat, hogy kapjanak el. Elkezdtek hívogatni az irodámban, végül "elvittek" engem ebédelni ezzel a nagy góréval. Rá akartak bírni, hogy nyilatkozzam le a lapoknak, mennyire kedvelem ezt és ezt a nagy jakuzát, bla-bla-bla. Semmilyen körülmények között nem voltam hajlandó. Erre a nagyfőnök döntött: "Likvidálni a pasast!" -ezt onnan tudtam meg, hogy egyszer fültanúja voltam egy beszélgetésnek. "Takeshi? Ugyan! Az már nem él. Én adtam ki az utasítást a meggyilkolására! Micsoda? Hogyhogy elfelejtette???" Szóval valami gikszer közbejöhetett, mert még mindig egyben vagyok...

Takeshis'

Amikor megjelenik az "Office Kitano" logó, döntened kell, ha avatatlan vagy, azonnal el kell hagynod a vetítőtermet, ha rajongó, váltsál rá bérletet! Az intézményként és egyszemélyes stábként funkcionáló Takeshi Kitano - író-rendező-főszereplő-vágó-stb. - most összefut megelevenedett belső énjével az önironikus tettek mezején. A film egyik kulcsjelenete az éjszakai álomrészlet, melyben Takeshi a szumós méretű utasai miatt alig irányítható taxi sofőrjeként vérbe fagyott tetemeken át szlalomozva zuhan feneketlen szakadékba... Humor és brutália: a Takeshi Kitano menet golyózáporral díszített születésnapi torta, a hazájában agyontisztelt mester önarckép-szuvenírje. Széles sávban értelmezhető filmes ars poetica a nagyon is behatárolható japán és nemzetközi rajongótáborhoz.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.