Mint a Zidane (Takeshi Kitano színész-rendező)

  • Kriston László, filmajánló: Balázs Áron
  • 2006. november 2.

Film

A művészmozik filozofikus jakuzájának, a Fivér, a Bábok, a Tűzvirágok, A kölykök visszatérnek, a Kikujiro nyara 59 éves rendezőjének új filmje megy Pesten: a Takeshis'. A velencei filmfesztiválon beszéltünk vele.

A művészmozik filozofikus jakuzájának, a Fivér, a Bábok, a Tűzvirágok, A kölykök visszatérnek, a Kikujiro nyara 59 éves rendezőjének új filmje megy Pesten: a Takeshis'. A velencei filmfesztiválon beszéltünk vele.

*

Magyar Narancs: Hazájában szinte mitikus megbecsülésnek örvend. Igazi szupersztár.

Takeshi Kitano: Otthon mindig sikítoznak körülöttem, követnek, és bárhová megyek, hosszan ácsorognak a bejáratnál, hogy lássanak, amikor kijövök.

MN: Erre reflektál új filmjében. Úgy tűnik, elkészítette a saját, külön bejáratú 8 és féljét.

TK: Bevallom, többször próbáltam végignézni a 8 és félt, de nem voltam képes rájönni, miről is szól. Egyszerűen nem értem azt a filmet. De talán pont ez a lényeg. Az ilyenfajta filmnek nem a megértése a fontos, hanem az átérzése. Ez talán nekem is sikerült. Fellini egész életében álmodott, és ha egy ilyen nagy álmodozóval mérnek össze, az hatalmas megtiszteltetés, olyan, mintha belerúgnék a focilabdába, és máris Zidane-hoz hasonlítanának.

MN: Az ön filmje is elsősorban érzelmi szinten működik?

TK: Igen, a megértés másodlagos fontosságú. A vágás során jöttem rá, hogy félre kell dobnom az érthetőséget. Az első verzió sokkal egyszerűbb volt, könnyebben befogadható, de aztán csavartam egy kicsit a szerkezetén, és jóval összetettebb lett minden, elsősorban az időkezelés. Nem kell benne logikát keresni!

MN: Gyakori, hogy a forgatás után így meggondolja magát?

TK: Ritkán történik meg. Rendszerint olyan forgatókönyvvel dolgozom, amire aztán rátehetek egy csomó improvizációt a forgatáson. Most azonban olyasmit követtem el, ami ahhoz fogható, amikor az ember megragad egy kalapácsot, és darabokra zúzza a saját művét. Konstrukció és dekonstrukció, ebből jött létre a film.

MN: Szereti az akciójeleneteket. Mégis többet akar mondani.

TK: Szeretek kommersz értelemben értékes, vagyis eladható filmet készíteni, nyilván azért, mert a szüleim nem engedték, hogy képregényeket olvassak. Titokban kellett ismerkednem a mangákkal, nehogy mások meglássanak és beáruljanak. Azt hiszem, a manga nagyban hatott a filmjeimre. De a szívem mélyén nagyon vágytam már arra, hogy olyan filmet forgathassak, ahol semmiféle műfaji vagy formanyelvi megszorítással nem kell számolnom. Ahol nyugodtan kísérletezek azzal, milyen messzire mehetek el. Ugyanakkor mégsem hívnám a Takeshis'-t kísérleti filmnek. Ahhoz túl drága.

MN: Eszébe jutott már, hogy hozott anyagból dolgozzon?

TK: Képtelen lennék másnak az irományát filmre vinni. Mindig magam írom a forgatókönyveimet, és ez nem fog változni pályám eljövendő szakaszában. Ez olyan alapelv, amihez ragaszkodom. És eddigi filmjeimről elmondhatom: nem érzem, hogy bármikor unalmas lettem volna.

MN: Nincsenek alkotói válságai?

TK: Most jutottam el először arra a pontra, amikor mindössze egy nagyon-nagyon nyers, kezdetleges formában lévő idea foglalkoztat. És egyúttal most tartok ott, amikor nem kell sietnem, hogy kidolgozzam.

MN: Filmjei meghatározó eleme az erőszak.

TK: Az erőszak a való világban sokkal szörnyűbb, mint aminek ábrázolására egy filmkészítő valaha képes lehet. Mindig elcsodálkozom, mennyire nem tudja utolérni az emberi képzelet a valóság rettenetét.

MN: Új filmjében a jakuzákkal is meggyűlik a baja. Önéletrajzi közlés?

TK: Majdnem kinyírtak. Az egyik filmemmel - nem emlékszem már, melyikkel - Németországban jártam. Interjút adtam egy helyi újságírónak, aki többek közt arról is faggatott, mi a helyzet a korrupcióval hazámban. Erre persze elmondtam, hogy az összes politikust a zsebében tartja az alvilág. Régebben, ha a gazfickóknak meggyűlt a bajuk valakivel, levágták az ujját, melegen ajánlottak neki egy hara-kirit, vagy szimplán hidegre tették. Mit csinálnak a politikusokkal? Szépen eltüntetik őket, aztán három hónap múlva felbukkannak, és akkor már úgy táncolnak, ahogy ők fütyülnek. Az egyik maffiafőnök hallott erről az interjúról. Egy japán sebész mesélt neki róla, aki beszél németül. Nem nagyon lehetett ínyére, amit mondtam, mert riasztotta a nehézfiúkat, hogy kapjanak el. Elkezdtek hívogatni az irodámban, végül "elvittek" engem ebédelni ezzel a nagy góréval. Rá akartak bírni, hogy nyilatkozzam le a lapoknak, mennyire kedvelem ezt és ezt a nagy jakuzát, bla-bla-bla. Semmilyen körülmények között nem voltam hajlandó. Erre a nagyfőnök döntött: "Likvidálni a pasast!" -ezt onnan tudtam meg, hogy egyszer fültanúja voltam egy beszélgetésnek. "Takeshi? Ugyan! Az már nem él. Én adtam ki az utasítást a meggyilkolására! Micsoda? Hogyhogy elfelejtette???" Szóval valami gikszer közbejöhetett, mert még mindig egyben vagyok...

Takeshis'

Amikor megjelenik az "Office Kitano" logó, döntened kell, ha avatatlan vagy, azonnal el kell hagynod a vetítőtermet, ha rajongó, váltsál rá bérletet! Az intézményként és egyszemélyes stábként funkcionáló Takeshi Kitano - író-rendező-főszereplő-vágó-stb. - most összefut megelevenedett belső énjével az önironikus tettek mezején. A film egyik kulcsjelenete az éjszakai álomrészlet, melyben Takeshi a szumós méretű utasai miatt alig irányítható taxi sofőrjeként vérbe fagyott tetemeken át szlalomozva zuhan feneketlen szakadékba... Humor és brutália: a Takeshi Kitano menet golyózáporral díszített születésnapi torta, a hazájában agyontisztelt mester önarckép-szuvenírje. Széles sávban értelmezhető filmes ars poetica a nagyon is behatárolható japán és nemzetközi rajongótáborhoz.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.