Monica hódolója (Bertrand Blier filmrendező)

Film

A híres Herék (Patrick Dewaere-rel, Gerard Depardieu-vel és Miou-Miouval), az Oscar-díjas Túl szép hozzád, Az én pasim, a Színészek és számos egyebek egykor szépreményű, ma tisztes életművű rendezője most az Eladó a szerelemmel véteti észre magát a pesti mozikban.

A híres Herék (Patrick Dewaere-rel, Gerard Depardieu-vel és Miou-Miouval), az Oscar-díjas Túl szép hozzád, Az én pasim, a Színészek és számos egyebek egykor szépreményű, ma tisztes életművű rendezője most az Eladó a szerelemmel véteti észre magát a pesti mozikban.

*

Magyar Narancs: Mint "merész" filmek rendezője vált híressé. Az Eladó a szerelemmel is valami ilyesmi volt a célja?

Bertrand Blier: A hetvenes években még lehetett merészségről, tabudöngetésről beszélni. Ma már ez kissé nevetségesen hat. Vélhetően a "jólét" gyümölcse, hogy az európai nézők telítve vannak. Túllaktuk magunkat. Nehéz manapság valami igazán robbanó dologgal előállni.

MN: A szabadságértékek liberalizálódásán múlik?

BB: Manapság már mindent láthatunk, mindent megmutatunk a filmvásznon, ami még harminc évvel ezelőtt újszerűnek hatott. Réges-rég túl vagyunk a szexuális forradalmon, a feminizmuson, miegymáson. Kiveszett a moziból a kockázatvállalás gyönyöre. Ha most valaki előállna olyan filmekkel, mint Az utolsó tangó Párizsban vagy A nagy zabálás, semmilyen különös visszhang nem kísérné.

MN: Biztos benne?

BB: Nézzen csak körül, ki csinál ma is merész filmeket Európában, Almodóvart leszámítva? Na jó, ide sorolhatnám még Gaspar Noét, a Visszafordíthatatlan az elmúlt évek legsokkolóbb alkotása.

MN: Mennyire múlik ez a rendezőkön és a színészeken?

BB: Szinte semennyire. Tele vagyunk jó színészekkel, kevésbé jó rendezőkkel. A történetek sem igazán változtak, a hangsúlyok és a látásmód annál inkább. Ha csak régi haveromat, Depardieu-t veszem, szinte ugyanolyan, mint amilyen a maga korában Gabin volt.

MN: Mintha a szerzői filmek mindenhatósága jellemezné a francia mozit. Ön is a saját forgatókönyveit filmesíti meg.

BB: Nem így lenne, ha találnék egy nekem való szerzőt. Az igazi problémát abban látom, hogy nincs átjárás a régiek és az újak, az öreg rókák és a fiatalok között. Sokszor én is belecsúszom a kényelem csapdájába, és inkább dolgozom például a korombeli producerekkel, mint fiatalabbakkal. Megvan ugyanis az a nagy előnyük, hogy kevesebbet beszélnek és több tapasztalattal rendelkeznek.

MN: Nem talál hangot a fiatalokkal?

BB: Társadalmi szinten egyfajta meg nem értés alakult ki a generációk között. Miért éppen a filmvilág volna ez alól kivétel? Azzal együtt mondom mindezt, hogy gyakran vagyok fiatalok közt. Rendszeresen összejárok Kounennel, Dupontellel, Noéval, a francia mozi harcos kis "bandájával".

MN: Van önben némi nosztalgia a régebbi idők iránt?

BB: Nincs. Francois Truffaut például nosztalgikus volt, én viszont soha nem nézem vissza a filmjeimet. A filmkészítés kissé olyan, mint a narkózis. Csak elkezdeni nem szabad, mert függővé válik az ember. Nálam ez a függőség a vágószobában és a zenefelvételeken maximális. Nehéz utána kilépni az utcára, és az átlagemberek életét folytatni.

MN: Ritkán láthattuk olyan teátrálisnak, túlzónak, mint az Eladó a szerelem rendezőjeként. Mitől érzett kedvet ennek az olasz kultúrkörbe oltott Irma, te édes sztorinak a filmreviteléhez?

BB: Nagyon távoli a rokonság az Irma, te édessel, aminek csak a musicalváltozatát ismerem, a filmet soha nem néztem meg. A Pigalle közelében lakom, és nap mint nap elmegyek a szexipar jeles műintézményei előtt. A kirakatban árult szerelem idővel beindította a képzeletemet a mi kis love storyjainkról, a szerelem sokszor teátrális, nevetséges, ironikus megnyilvánulásairól. Minden jó film szerelmes történet. Az etalon ebben a műfajban számomra Resnais-től a Szerelmem, Hiroshima, Lelouchtól az Egy férfi és egy nő és Truffaut-tól a Szomszéd szeretők.

MN: És Monica Bellucci meg az olasz utalások?

BB: Látja, ez is a korral jár, vállalom, hogy Itália szerelmese vagyok. Legfőként a neorealizmusból és az operairodalomból táplálkozik ez a szenvedély. Rátaláltam a színésznőre, aki magában hordozza mindezeket. Monica Bellucci hódolója lettem a Visszafordíthatatlan láttán. Valóságos felkínálkozásnak vettem a nyilatkozatait, miszerint olyan filmekben kíván szerepelni, amelyekben kockára teheti a nőségét, a róla kialakult képet. Nem hiszek a nőideálokban, de Bellucci számomra mégis az ideális színésznő: dekoratív, veszélyes, szabad szellemű, intelligens. Õ az én női alteregóm.

MN: Viccel?

BB: A legkomolyabban mondom. Ha újraszületnék, benne öltenék testet.

MN: A legtöbb férfi olyan nőről álmodik, amilyen a Bellucci alakította Daniela: szerető, szajha, háziasszony, díva egy személyben.

BB: A férfitársaim nevében nem nyilatkozhatom. Manapság rendkívül komplikált megközelíteni egy nőt. Nincs baj, amíg üzleti alapon megy a dolog: "Én megveszlek, kitartalak, te pedig behódolsz nekem." Ám, ha egy férfi leszólít egy nőt, megeshet, hogy a börtönben végzi. Amerikában mindenesetre így van.

MN: Régebben könnyebb volt a férfi-nő kapcsolat?

BB: Nem hinném, de valamitől mégis jobban működtek a kapcsolatok. Voltak megegyezésen alapuló társadalmi szabályok, melyeket illett tiszteletben tartani. A férfi volt a domináns, míg a nő javarészt csak eltűrte ezt a dominanciát. Tűrt és hallgatott. Amióta a nők ráébredtek a saját szabadságigényükre, élnek is a hatalmukkal. Régen titokban lázadtak, manapság nyílt csatákba bocsátkoznak. Sok esetben két férfielv néz egymással farkasszemet, ami önmagában nem jelentene problémát. Akkor támadnak gondok, amikor a szembenállás a női értékek rovására megy. Kivont karddal nehéz érzelmi csatákat nyerni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.