A harmadik terítés

  • .
  • 2006. november 2.

Film

43 filmmel, 1 retrospektív sorozattal - spanyol polgárháború - ismét itt a Verzió nemzetközi dokumentumfilm-fesztivál.
A nemzetközit ezúttal szó szerint kell érteni, nem a szokásos "nem magyar" jelentésben. A filmek 31 országból érkeztek, de még ezt is felülmúlja a helyszínek és a nyelvek sokfélesége. Hollandok és skótok forgattak magyarokról, dánok, svédek és angolok perzsákról, szerbek és románok Nepálban, finnek Csecsenföldön. Kivált szükség van erre a kitekintésre - hogy ünneprontók legyünk - abban az országban, ahol nincs más nemzetközi dokufesztivál, ahol három közszolgálati csatorna még együtt sem ad akár csak felületes rálátást a világ dokumentumfilmjeire. Nem pusztán az általános tájékozódás kedvéért. Hanem, hogy képünk legyen arról, másutt mit jelent a szegénység, a válás, a családon belüli erőszak, az etnikai ellentét, a vendégmunka, a privatizáció vagy a jobbszéli radikalizmus. Csupa ismerős gond és jelenség, ami új megvilágításba kerülhet, ha tudjuk, mások hogyan küzdenek (meg) velük.

Az emberi jogi fesztivál megjelölés látszólag korlátot szab a témáknak és megközelítési módoknak, ám a szabadság nem ismer korlátokat, s egyként követeli az információ, a háborgás, az emlékezés, a nevetés, de néha még a gondolkodás jogát is. Hát, csak tessék!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.