A harmadik terítés

  • .
  • 2006. november 2.

Film

43 filmmel, 1 retrospektív sorozattal - spanyol polgárháború - ismét itt a Verzió nemzetközi dokumentumfilm-fesztivál.
A nemzetközit ezúttal szó szerint kell érteni, nem a szokásos "nem magyar" jelentésben. A filmek 31 országból érkeztek, de még ezt is felülmúlja a helyszínek és a nyelvek sokfélesége. Hollandok és skótok forgattak magyarokról, dánok, svédek és angolok perzsákról, szerbek és románok Nepálban, finnek Csecsenföldön. Kivált szükség van erre a kitekintésre - hogy ünneprontók legyünk - abban az országban, ahol nincs más nemzetközi dokufesztivál, ahol három közszolgálati csatorna még együtt sem ad akár csak felületes rálátást a világ dokumentumfilmjeire. Nem pusztán az általános tájékozódás kedvéért. Hanem, hogy képünk legyen arról, másutt mit jelent a szegénység, a válás, a családon belüli erőszak, az etnikai ellentét, a vendégmunka, a privatizáció vagy a jobbszéli radikalizmus. Csupa ismerős gond és jelenség, ami új megvilágításba kerülhet, ha tudjuk, mások hogyan küzdenek (meg) velük.

Az emberi jogi fesztivál megjelölés látszólag korlátot szab a témáknak és megközelítési módoknak, ám a szabadság nem ismer korlátokat, s egyként követeli az információ, a háborgás, az emlékezés, a nevetés, de néha még a gondolkodás jogát is. Hát, csak tessék!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.